Ilman valtuuston lupaa

Par_290612

UUTINEN, Hbl 29.6.2012

Helsingin metron automatisoinnilla on kiire. Kiire on niin kova että kaupunginvaltuusto saa uuden metrovarikon hankesuunnitelman hyväksyttäväkseen kun rakentaminen on jo alkanut. – Tuo on väärinkäsitys, sanoo apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri.

Kaikki yli viiden miljoonan euron hankkeet pitää hyväksyttää valtuustossa, Valtuusto on kaupungin korkein päättävä elin. Torstaiaamuna HKL:n johtokunta päätti, että uusi metrovarikko rakennetaan Itähelsinkiin.

Uuden varikon tavoitehinta on reilut 15 miljoonaa euroa. HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta kertoo rakentamisen alkavan käytännössä heti. HKL:n mukaan uutta varikkoa tarvitaan kun metrorata laajenee länteen, junat automatisoidaan ja niitä ostetaan lisää.

– Aikataulut ovat nyt sellaiset että emme voi odottaa. Otamme tietoisen riskin kun valtuusto voi sanoa ei, Lahdenranta sanoo.

Uuden metrovarikon rakentaminen ei sisältynyt alkuperäiseen hankesuunnitelmaan. Helsingin metron automatisointi liittyy Länsimetron rakentamiseen,

– Kun hankkeesta neuvoteltiin Siemensin kanssa keskusteltiin varikon rakentamisesta Espooseen. Siitä ei sitten tullut mitään joten nyt rakennamme Helsinkiin.

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Mutta miten on mahdollista että uuden varikon tarve kävi yht’äkkiä kesäkuussa 2012 ilmeiseksi, eikö asian olisi pitänyt olla selvä jo viime vuonna?

– Olemme koko ajan keskustelleet tästä, mutta todella ajankohtaiseksi se tuli etenemissopimuksen myötä.

Yhteistyö HKL:n ja Siemensin kanssa alkoi takkuilla toden teolla vuonna 2011. Automatisointihanke osoittautui ajateltua vaikeammaksi ja kalliimmaksi.

Vain muutama päivä sitten uuden metrovarikon hinta oli reilut 18 miljoonaa euroa. Nyt hinnasta on pudotettu 3 miljoonaa.

Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri on Matti Lahdenrannan esimies ja viime kädessä vastuussa metroprojektista. Saurin mukaan kyseessä on väärinkäsitys.

– Nyt on käynnissä varikon suunnittelu ja siihen Lahdenrannalla on valtuudet. Itse rakentaminen alkaa vasta valtuustopäätöksen jälkeen, Sauri sanoo.

Kysyin asiasta kahdesti Matti Lahdenrannalta. Tarkoitat siis, että sähköjohtoakaan ei vedetä, lapiollistakaan kaiveta tai seinää rakenneta ennen kaupunginvaltuuston seuraavaa kokousta joka on 29.8? 

– Suunnittelu on käynnissä. Rakentaminen alkaa valtuustopäätöksen jälkeen. 

Uusia valituksia

HKL-johtokunta keskusteli myös matkustajamääristä. Osa johtokunnasta on tyytymätön Strafican tekemiin laskelmiin. Toukokuun lopussa kaupunginhallitus päättikin tilata uudet kapasiteettilaskelmat. Ne on kuitenkin tilattu juuri Straficalta.

Miksi, Matti Lahdenranta?

– Koska tämä on se yritys jota käytämme. Ei sieltä mitä tahansa mielipiteitä tule, kyllä johtokunnan pitää voida luottaa laskelmiin.

Metrohankkeen ylle kerääntyy muitakin pilviä HKL:n joutuessa vastaamaan yhä uusiin valituksiin ja tietopyyntöihin. Viimeisin on tutkija Ilkka Levän tekemä oikaisuvaatimus. Hänen mukaansa uusi metrovarikko tehdään laittomana suorahankintana.

Hankintalain mukaan suorahankintoja voi tehdä esimerkiksi jos on on todella kova kiire. Tällöinkin kyseessä täytyy olla todella painavat syyt, sillä julkisten hankkeiden suunnittelun ja toteuttamisen pitää olla huolellista alusta alkaen.

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Ilman valtuuston lupaa

  1. Päivitysilmoitus: helsinginmetro

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s