Kummitusjuna

Photo_2012-08-03_08_54_24

Loppukesän ratoksi riidellään laituipituuksista. Asiaa seuraava mutta siitä kenties mitään ymmärtämätönkin voi todeta ainakin sen, että eripuraa on niin paljon ja väitteet pitkien asemien tarpeesta sen verran painavia, että Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustojen päätös lyhyistä asemista tulisi avata uudestaan. Toisaalta ihmistä varten rakennettu poliittinen systeemi on ilmeisesti sellainen että vääriäkään päätöksiä ei peruta koska ”valtuuston tulee tietää, mitä valtuuston tulee tietää”. Hallintolaki ei rankaise tyhmistä päätöksistä ja kun äänestäjä neljän vuoden välein pääsee ilmaisemaan mielipiteensä on juna niin sanotusti jo mennyt.

Muun muassa tätä mietin kun luin uudestaan Osmo Soininvaaran (vihr) blogissa käydyn keskustelun laituripituuksista.

Luettuani vielä kolmannen kerran kaikki 152 kommenttiakin pohdin vielä vimmaisemmin sitä tosiasiaa, että harva tähän soppaan veronmaksajan lusikan työäntänyt haluaa tehdä johtopäätöksiä hallinnon ja päätöksenteon toimivuudesta, tai siis ainakaan olennaisesti muunlaisia kuin se joka kristallisoitui metrosta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan työhuoneessa keväällä ja johon sisältyy telkkariohjelma Strömsö.

Todetaan siis vain, että pieleen meni.

Pieleen meni kilpailutus, pieleen meni hankintasopimus ja pieleen meni jatkoneuvottelut Siemensin kanssa. Ja pieleen meni ennen kaikkea julkisuuden hallinta. Suunnilleen kaikesta riidellään eri oikeusasteissa. Mökötyksen määrää ei voi sanoin kuvailla.

Lisäksi on metron turvallisuus. Siitä ei kuulemma tingitä mutta koska turvallisuuden valvonta on palvelun tuottajan vastuulla on ulkopuolisen mahdoton todeta asian tila. Olisi HKL:n edun mukaista kertoa avoimesti ja tarkasti esimerkiksi verkkosivuillaan miten turvahenkilöstö, kalusto ja turvallisuuteen liittyvät toiminnot auditoidaan eli tarkastetaan. Muutaman vuoden takainen Rautatientorin vesionnettomuuden tutkimatta jättäminen – siis niin että sen olisi tutkinut joku muu kuin HKL – on edelleen aivan käsittämätön mysteeri.

Fakta on se, että ristiriita sen välillä mitä kaupungin virkamiehet tilanteesta selostavat ja mitä metrovarikolla sanotaan ja toisaalta mitä ulkopuoliset asiantuntijat kritisoivat on valtava. Kyydissä olevaa kylmää kuin sateisena syyspäivänä Lintsin kummitusjunassa.

Kaupunki on mielestään pelastanut metron automatisointihankkeen ja Länsimetrokin nytkähtänee liikkeelle tolkuttoman kiireen saattelemana. Okei. Pidetään sitä jonkinlaisena saavutuksena suhteessa projektia kohdanneisiin mutta ilmeisen itse aiheutettuihin monumentaalisiin ongelmiin. Kiire ei sen sijaan tunnu vaivaavan palautteen käsittelemistä. Veronmaksajana, äänestäjänä ja metron käyttäjänä vaadin kuitenkin edelleen, että myös päätöksenteon avoimuuteen liittyvät kysymykset selvitetään ripeällä aikataululla.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s