Kun ei vaan kiinnosta

Finnairia valvoo Liikenteen turvallisuusviraso TraFi eikä yhtiö itsekään pelleile turvallisuuden kanssa, mistä todisteena mm. se, että Finnairin tekniikan palveluja käyttää moni muukin lentoyhtiö.

Junaturvallisuuteen vaikuttavan lainsäädännön voisi päivittää tähän päivään, mutta sitä ei HKL ilmeisen selvästi halua. Perin ikäväähän se olisikin, jos metrovaunuja ja metron valvomoa valvoisi myös joku ulkopuolinen.

Kysyin tänään Finnairilta kuka valvoo lentoliikennettä? Vastaus tuli ripeästi ja kuin apteekin hyllyltä. Kas näin:

Lentoliikenteen turvallisuutta valvoo Suomessa Trafi. Kyseessä on Finnairin kannalta todella suuresta kokonaisuudesta, sillä viranomaismääräykset velvoittavat meitä läpi koko yrityksen, usealla eri saralla niin matkustamohenkilökunnan ja ilmailualusten lentokelpoisuudesta aina tekniikkaan.

Suosittelen tutustumaan Liikenteen turvallisuusvirasto TraFin sivuihin liittyen ilmailuun. Siellä kerrotaan mm. seuraavaa:

Trafin asiantuntijat työskentelevät turvallisen ja toimivan ilmailun hyväksi

  • antamalla ilmailumääräyksiä
  • myöntämällä lupia
  • valvomalla luvanhaltijoita
  • osallistumalla kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön
  • käsittelemällä ilmailun ympäristöasioita
  • valvomalla matkustajien oikeuksia
  • neuvomalla ja tiedottamalla
  • ylläpitämällä ilmailun rekistereitä

Kun tämä ei riitä, eikä se tietenkään riitä, löytyy Trafin sivustolta eri asioista vastaavien henkilöiden nimet ja yhteystiedot. Sieltä löytyy myös kätevä lomake, jonka turvallisuuteen tyytymätön matkustaja voi täyttää.

HKL:n sivustolla kerrotaan miten laiturilla seistään kaatumatta raiteille sekä kuvaillaan vaunujen hätäpuhelimia.

Hiukan amatöörimäiset nettisivut eivät tietenkään korreloi suoraan esimerkiksi varikolla työskentelevien mekaanikkojen ammattitaidon kanssa. Sen sijaan ne kertovat jotain sivuston ylläpitäjän asenteesta turvallisuuteen.

No mitä se sitten voisi käytännössä tarkoittaa, kun metron turvallisuusvalvonta siirretään valtion viranomaisen vastuulle? Asiaa on pohdittu jo keväällä 2011 [PDF].

  • lailla valvojaksi säädettäisiin Trafi; valvonta tapahtuisi pääasiassa turvallisuusjohtamisjärjestelmän ja auditointien kautta – metroliikenteestä vastaava elin itse olisi vastuussa toimintansa turvallisuudesta,
  • metrolle laadittaisiin kansalliset turvallisuusvaatimukset käyttäen pohjana hyväksi katsottavia kansainvälisiä malleja ja ottaen huomioon metroliikenteen luonne,
  • rautatielain vaatimuksia vastaavasti metroon tulisi soveltaa osaa valtion rataverkkoa ja sillä harjoitettavaa liikennettä koskevista vaatimuksista:
  • metroradan pitäjältä ja metroliikenteen harjoittajalta vaadittaisiin
    – turvallisuuslupa, joka kattaisi liikenteenharjoittajalta vaaditun turvallisuustodistuksen ja rataverkon haltijalta vaaditun turvallisuusluvan;
    – turvallisuuslupa voisi kattaa sekä rataverkkoa, kulunvalvontaa, kalustoa että henkilökuntaa koskevat vaatimukset,
  • toimilupaa metroliikenteen harjoittajalta ei ole syytä vaatia,
  • vaatimuksia turvallisuuden takaavasta organisaatiosta ja  turvallisuusjohtamisjärjestelmästä sovellettaisiin myös metrojärjestelmään,
  • kaluston käyttöönottoa ja kunnossapitoa sekä Trafin hyväksyntää koskevia vaatimuksia sovellettaisiin metron kalustoon,
  • rautateiden lisäksi myös metroa varten tulisi olla käytettävissä ilmoitettuja laitoksia, jotta vaatimusten täyttäminen voidaan todentaa,
  • Trafi antaisi tarpeelliset metroa koskevat viranomaismääräykset, metroon sovellettaisiin viranomaisvalvonnan suorittamista koskevia säädöksiä (pääsy suorittamaan tarkastuksia ja oikeus saada asiakirjoja),
  • metroon sovellettaisiin myös varautumista ja onnettomuustutkintaa koskevia vaatimuksia.
Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s