Kapoinen ompi pelastustiemme

Nyt kannattaa lukea tarkkaan:

Suunnitelmassa esitetty vaihtoehto tunnelin poistumiskulkutien leveydestä (1 200 mm) ei ole riittävä pelastuslaitoksen operatiivisen toiminnan kannalta. Pelastuslaitoksen käyttämät työvälineet ja liikkuminen tilanteen aikana edellyttää riittävän leveää kulkuväylää junan ja tunneliseinän välissä. Palomiesten suorittamassa ihmisen pelastamisessa syntyy väistämättä ruuhkautumista toisaalta siinä, että palomiehet joutuvat liikkumaan vasten poistuvaa suurta ihmisjoukkoa päästäkseen metrojunan luokse ja toisaalta siinä, ettei tilaa ole riittävästi esimerkiksi kantaa mahdollisesti pahasti loukkaantuneita matkustajia turvaan ripeästi. Tämä hidastaa olennaisesti pelastustöitä.

Näin toteaa Helsingin Pelastuslaitos yhdessä Länsi-Uudenmaan Pelastuslaitoksen kanssa kannanotossaan Länsimetron hankesuunnitelmaan, jonka Helsingin kaupunginhallitus/kaupunginvaltuusto hyväksyi toukokuussa 2008. Saamieni tietojen mukaan asiaan kiinnitettiin huomiota kaupunkisuunnittelulautakunnassa reilua kuukautta aiemmin: Pelastuslaitoksen tiukasta lausunnosta huolimatta kapeampi vaihtoehto oli kuitenkin edelleen esillä. Kaupunkisuunnittelulautakunnan esittelijälle huomautettiin ristiriidasta jolloin hän totesi, että esittelytekstissä on virhe, ”ei kavenneta, kun pelastuslaitos ei hyväksy”.

Eiliseen radiohaastatteluun sisältyy seuraavaa keskustelu:

Ylen toimittaja: Olen kuullut, että kustannusten leikkaamiseksi esimerkiksi hätäpoistumisteiden lukumäärää aoitaan vähentää ja Espoon puolella tunnelia kavennetaan, ja että Helsingin pelastuslaitos olisi lausunnossaan sanonut, että tällaiset muutokset eivät ole hyväksyttäviä. Toteutetaanko nämä, pitääkö tämä paikkansa?

Matti Lahdenranta: – Hätäpoistumisteitä on täysin riittävästi…

Toimittaja: Mitä se tarkoittaa?

Matti Lahdenranta: – Se tarkoittaa sitä, että tietyin välimatkoin on hätäpoistumistie. Mitä tulee tähän poistumistien leveyteen, niin Länsimetrossa se tulee olemaan 120 senttimetriä kun Eurooppalainen normi on 80 senttimetriä. Kaventaminen tarkoittaa sitä, että ei tehty 160 sm hätäpostumistietä vaan 120 sm levyinen hätäpostumistie.

On siinä vissi ero kun jengi juoksee paniikissa pilkkopimeässä myrkkykaasujen läpi jos kulkuväylä on 80 senttiä/120 senttiä tai 160 senttiä. Vielä aika hurja ote yllä mainitusta Pelastuslaitosten kannanotosta:

Helsingissä nykyisin käytettävissä metrojunissa voi kahden vaunuparin ratkaisussa samanaikaisesti olla n. 600 matkustajaa, jolloin myös matkustajien poistuminen näin kapeassa kulkutiessä on hidasta. Poistumisen hitauteen vaikuttaa myös kulkutien radan puoleinen reuna, jolla ei ole kaidetta, korkeuseron (n. 0,8 m) ollessa huomattava sähköistetylle radalle. Erityisesti liikuntarajoitteisten tai mahdollisesti loukkaantuneiden matkustajien muita hitaampi oma tai toisten ihmisten avustamana liikkuminen aiheuttaa riskin ruuhkautumiseen näin suuressa ihmisjoukossa. Hitaammin liikkuvien ohittaminen on käytännössä hyvin vaikeaa. Pelastuslaitoksen kokemuksen mukaan kulkutien ehdoton minimileveys metron tunneliympäristössä on 1 600 mm.

Eli nyt on pelastustietä sitten kuitenkin kavennettu. Kenen luvalla ja päätöksellä? Missä vaiheessa? Mitkä ovat perusteet?

Advertisements

15 kommenttia artikkeliin ”Kapoinen ompi pelastustiemme

  1. Miksi pitäisi tehdä eurooppalaisia normeja kaksi kertaa leveämpi poistumistie? Onko Helsingin pelastuslaitos jotenkin poikkeava eurooppalaisiin kollegoihinsa nähden ja tarvitsee enemmän tilaa? Kovasti pitää ottaa Euroopasta mallia liikenteen hoidosta ja turvallisuudesta, mutta asiantuntijoiden laatimat normit ei sitten kuitenkaan sitten riitä.

    1. Aivan, eroihin ja mielipide-eroihin on varmaan syynsä. Selvittelen miksi askelmerkit ovat erilaiset! Mutta ihan maalaisjärjelläkin voi kuvitella, kuinka paljon tilaa täysissä savusukeltajan vermeissä oleva pelastustyöntekijä tarvitsee toimiessaan pilkkopimeässä myrkkykaasujen täyttämässä tunnelissa, josta täytyy kantaa ulos loukkaantuneita samalla kun vasemmalta ja oikealta yrittää ohi pakokauhun vallassa olevia.

      1. Kyllä ne pakokauhun vallassa olevat, itse liikkumaan pääsevät, ihmiset ovat jo pelastuslaitoksen paikalle saapuessa päässeet pois sieltä junasta ja ulos lähintä poistumistietä pitkin.
        Myrkkykaasujakaan tunnelissa ei pitäisi erityisen paljon esiintyä, kun junat on rakennettu Eurooppalaisten normien mukaan palamattomista tai itsestään sammuvista materiaaleista, joista ei edes pakolla poltettaessa tule myrkyllisiä kaasuja.
        Näiden asioiden paras asiantuntija, pelastuslaitos, tuskin tätäkään asiaa tietää, kun ei ole ilmeisesti vaivautunut perehtymään raideliikenteen normeihin, jos edes tietää niiden olemassaolosta. Vaatimuksia kyllä ollaan koko ajan huutelemassa ja aiheuttamassa ylimääräisiä kuluja veronmaksajille.

      2. ”Myrkkykaasujakaan tunnelissa ei pitäisi erityisen paljon esiintyä, kun junat on rakennettu Eurooppalaisten normien mukaan palamattomista tai itsestään sammuvista materiaaleista, joista ei edes pakolla poltettaessa tule myrkyllisiä kaasuja.”

        No tulepa joskus katsomaan, kun metrojunassa tapahtuu virroitinpalo. Voin kertoa, että mustaa savua tulee ja paljon. Niitä on sattunut silloin tällöin. Onneksi ne ovat kaikki toistaiseksi tapahtuneet avo-osuudella eikä tunnelissa.

        Luepa huolellisesti esim. seuraava ja mieti, mitä olisi tapahtunut tunnelissa: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/savuava_metro_pysahtyi-ihmisia_rynni_ulos/

      3. Myös junan kaapeleiden kuoret on materiaalia, joka ei (pakotetusti) palaessaan vapauta myrkyllisiä kaasuja. Tämä ei tietenkään estä savun tai noen muodostusta, joista jälkimmäisestä suurin osa etenkin tunnelissa imeytyy ja jää junan suodattimiin. Hajuhaittoja voi toki tulla.

        Virroitinpalossa ei muuten oikeasti pala mitään (ts. mikään ei yhdisty hapen kanssa ja vapauta lämpöä) vaan valokaaren kuumuus höyrystää ja sulattaa pienen määrän lähiympäristössään olevia materiaaleja. ”Palo” sammuu heti, kun syöttöasema katkaisee virtakiskosta jännitteen, joka tapahtuu varsin nopeasti. Se on vaan lehdissä kiva kirjoitella tulipaloista eikä valokaarista, kun tulipalo myy paremmin.

        Miksi on niin vaikea uskoa, että tunnelissa kulkeva matkustajia kuljettava juna on ihan oikeasti suunniteltu kulkemaan tunnelissa ja kuljettamaan niitä matkustajia – turvallisesti?

        Jos on puutetta iltalukemisesta voin suositella tutustumista EN 45455 normiin.

  2. ”Eli nyt on pelastustietä sitten kuitenkin kavennettu. Kenen luvalla ja päätöksellä? Missä vaiheessa? Mitkä ovat perusteet?”

    No viimeistään nyt pitäisi kaikille valjeta, miksi HKL haluaa olla itse itseään valvova viranonomainen: Saa ihan itse päättää, mitkä ovat turvallisuusvaatimukset. Jos vaatimukset osoittautuvat liian hankaliksi, niitä voi helposti löysätä omalla päätöksellä.

    1. Kyllä tässä nyt on enemmän niin, että pelastuslaitos on ihan omalla mielivallallaan päättänyt turvallisuusvaatimukset viisveisaten Eurooppalaisista turvallisuusnormeista ja nostanut merkittävästi Länsimetron kuluja siinä samalla. Länsimetro Oy (joka länsimetroa rakentaa) on myöntynyt vaatimuksiin, mutta halunnut pitää kulut kohtuullisina ja päätynyt kompromissiin. HKL ei rakenna Länsimetroa.

      1. Oli miten oli, niin noista päätöksistä, joilla viitataan kintaalla Pelastuslaitoksen lausunnolle pitäisi löytyä jotain mustaa valkoisella. Eli miten se keskustelu jatkui tuon mainitun Helsingin kaupunginvaltuuston toukokuun 2008 kokouksen jälkeen? Vielä en ole papereita löytänyt, mutta ehkä ne löytyvät. Yritän myös selvittää, miksi meidän Pelastuslaitos haluaa tuplasti tilaa verrattuna euronormiin. Voihan olla, että Pelastuslaitos on oikeassa ja silloin niitä verofyrkkoja olisi alun alkaen mieluummin laittanut betonielementteihin, vai mistä se pelastustie siellä tunnelissa nyt rakennetaankaan, kuin siihen juristiarmeijaan joka nyt selvittelee HKL:n ja Siemensin sotkuja.

      2. Jokainen kyllä varmaan on samaa mieltä siitä, että automaatiofarssia eteen- ja taaksepäin vieville juristeille tässä sopassa menevät rahat olisi voinut käyttää paljon paremminkin.

      3. Mielestäni pelastuslaitoksen pitäisi esittää mustaa valkoisella siitä, miksi he vaativat muuta, kuin minkä suuri ryhmä asiantuntijoita ovat standardiksi asti kirjoittaneet. Näitä Eurooppalaisia normeja ei ihan parissa päivässä edes raapusteta vaan niitä hiotaan joskus jopa vuosikaupalla.

      4. Aivan. Yritän juurikin kaivaa tietoa ja perusteluja esiin. Jotenkin sitä haluaisi uskoa, että tuo 1600 mm ei ole ihan hatusta vedetty, vaikka ero eurostandardiin on iso. Se on yksi asia. Toinen on se, että niistä asiakirjoista joissa tunnelin pelastustietä käsitellään ja jotka jo olen löytänyt (esityslistat ja pöytäkirjat ja niiden liitteet: joukkoliikenneltk, khs, valt, Länsimetro Oy:n hankesuunnitelma) ei missään oteta kantaa Pelastuslaitoksen lausuntoon. Tämä mietityttää. Onhan se keskustelu jossakin käyty ja silloin siitä pitäisi löytyä merkintöjä. Eli perustelut myös tuolle 1200 mm. No, katsotaan nyt. Vielä on katsastamatta esim joukkoliikennelautakunnan ja kaupunginvaltuuston keskustelupöytäkirjat. Jututtamatta on myös Pelastuslaitoksen silloinen johtaja.

  3. Käytännössä varmaan aika moni hyväjalkaisista hyppää alas sieltä pelastustieltä ja siirtyy juoksemaan radalle.

    Ja toisaalta myös jos pelastuslaitos laskee vanhalla osuudella pystyvänsä siirtymään junan luokse rataa pitkin, niin miksei se kykenisi siihen myös Länsimetron puolella?

  4. Mikä eurostandardi? Mihin tämä standardi perustuu? Onko meillä muita todisteita kuin Lahdenrannan sana tällaisesta ”standardista”?

    1. Ei, mitään viranomaisten hyväksymää ja esim. EU:n päättämää standardia, joka koskee nimenomaan metroa, ei ole. On vain erilaisia ratkaisuja. Erilaisia tunnelin leveyksiä ja erilaisia junanvaunun leveyksiä. Mitä enemmän jututan eri pelastusviranomaisia, sitä suurempi syy on kyseenalaistaa Länsimetron tunnelien pelastustiet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s