Ei tästä ota enää Erkkikään selvää

eimatkustajille

Noin 400 kävijää per päivä, kaiken kaikkiaan 32 000 ”klikkausta”! Paljon teitä kuitenkin on. Metro ja journalismi kiinnostaa. Hienoa.

Teistä uusista lukijoista joku ehkä ihmettelee mikä tämän blogin tarkoitus on kun heppu näköjään muutenkin toimittaa ja pitää kaiken lisäksi toistakin osittain samansisältöistä blogia ruotsiksi?

Kaikki alkoi aika vuosi sitten, kun Hesarille vuodettiin selvitys siitä, mitä tapahtuu jos HKL sanoo irti automaattisopimuksen Siemensin kanssa. Riskiarvio itsessään herätti yhtä paljon hämmästystä laajemmissa piireissä kuin itse vuoto närkästystä hankkeen sisäpiirissä. Raporttia märehdittiin tovi ja sitten se olikin siinä. Keskustelu loppui. Hesari vaikeni. Ihmettelin tätä ja HKL:n poukkoilevaa tiedotusta. Toimitukseen tippui jos jonkunlaista sekavaa lappua.

Oli selvää, että HKL:n toimitusjohtaja ja johtokunta oli eri linjoilla lähes kaikesta, tiedottamisestakin. Mielenkiintoista.

Aloin lukea esityslistoja ja kokouspöytäkirjoja. Soitin puheluita, kyselin tyhmiä. Aika pian kasassa oli ainekset juttuun, jossa kerroin automaattimetroprojektin aiheuttavan päättäjille päänsärkyä. Teknisten ongelmien lisäksi hankkeella oli julkisuusongelma – automaattimetron tilannetiedotukset pidettiin HKL:n johtokunnassa kerta toisensa jälkeen suullisina, eikä keskusteluista jäänyt merkintöjä kokouspöytäkirjaan. Väärin, totesi jopa Kuntaliiton lakimies, vaikka liitto ei jäsentensä asioita kommentoi.

Tässä vaiheessa omakin puhelimeni alkoi soida ja sähköposti laulaa. Tiedon lisääntyessä tuska kasvaa. Ymmärsin, että kallista hanketta on viety eteenpäin kyseenalaisin perusteluin, että siihen mennessä (kevättalvi 2012) siitä ei juuri kukaan ollut kriittisesti kirjoittanut sekä sen, että piirien pienuudesta johtuen asioista tietävät eivät läheskään aina halunneet puhua omalla nimellään. Jouduin ja joudun edelleen arvioimaan lähteiden antaman tiedon suhteessa lähteiden nimettömyyteen.

Paskamyrsky oli kuitenkin vasta aluillaan. Kelataankin nopeasti eteenpäin.

Metro on eri kiva kulkupeli. Maailmalla on vaikka minkälaisia virityksiä. Helsinkiin piti kuitenkin rakentaa ihan omanlaisensa, uniikki. Helsinki oletti ostavansa tuotteen, jonka Siemens luuli osaavansa valmistaa. Miten tähän päädyttiin on aivan erinomaisen sekava juttu. Helsingin kaupungintalon Talous- ja suunnittelukeskus on aivan syystä huomauttanut HKL:ää kolme kertaa huonosta suunnittelusta ja taloudenpidosta. Siis kolme kertaa. Jostakin syystä tarkastuslautakunta tai Tarkastusvirasto ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi käynnistää selvitystä.

Tangoon tarvitaan kuitenkin kaksi ja näyttää siltä, että HKL ja Siemens tanssivat hyvin yhteen. Jos HKL vasta opettelee hyviä hallintotapoja, kuntalakia, hallintolakia ja hankintalakia on maailmanyhtiö Siemens konkari valonarkojen operaatioiden hoitamisessa. Onhan sillä tällä saralla jopa pienessä Suomessakin menneisyys. Leimallista yhtiön toiminnalle Helsingin automaattimetroprojektissa on jatkuva kieltäytyminen haastatteluista. Asioiden avoin selvittely ei kiinnosta. Ei se myöskään kiinnosta HKL:a. Esimerkiksi erään saksalaisen ja vahvasti Siemenstaustaisen konsultin saaminen haastatteluun on ylivoimaisen vaikeaa. Hän muuten toimii tällä hetkellä Länsimetron turvallisuusasiantuntijana vaikka juuri turvallisuusalan asiantuntijuudesta ei hänen Dresdenin yliopiston kotisivuilla olevassa esittelyssä olekaan mainintaa.

Menetettyään junakaupat espanjalaiselle CAF:lle on Siemens vienyt hävityn kaupan Markkina-oikeuteen ja ilmeisesti edelleen EU-tuomioistuimeen. Toinen riita joka koskee automaatimetron maksueriä on vireillä Helsingin käräjäoikeudessa. Aikamoista. Vain puoli vuotta aikaisemmin sama firma onnistui vakuuttamaan Helsingin johdon siitä, että rahoista kannattaa riidellä vasta automaattimetroprojektin valmistuttua.

Eli jos joku vielä epäilee, että sylttytehdas on vain ja ainoastaan Toisella linjalla HKL:n päämajassa, on hän väärässä.

Olen tehnyt kasapäin tietopyyntöjä asiakirjoista joiden olisi alun alkaen pitänyt olla julkisia, joiden julkistamisen kanssa on vitkuteltu, joiden antamisessa on sekoiltu ja joista ilmenee miten koko hanketta on kammettu eteenpäin. On siis suullisia lähteitä ja on kirjallisia lähteitä. Molemmat puhuvat samaa kieltä.

Yksi esimerkki siitä, miten tietopyyntöihin suhtaudutaan. Kolme kuukautta sitten pyytämäni selvitys HKL:n ja Siemensin välisistä reklamaatioista on edelleen auki sillä verukkeella, että Siemens tutkii onko niissä mahdollisesti liikesalaisuuksia. Käsittämätöntä. Olenkin vienyt asian Eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Toinen esimerkki HKL:n kulttuurista ja yhtiön toimintatavoista on viime viikkojen show liittyen organisaatiouudistukseen. Sitä ennen oli ehdotus uudeksi metroliikennesäännöksi ja nyt aivan tuoreimpana ”yllättävät” uutiset Nürnbergistä.

Motiivini tutkia tätä hanketta liittyy siihen käytettyihin huikeisiin yhteisiin varoihin suhteessa toisaalta ”pakon sanelemiin” säästöihin jotka kohdistuvat kaupungin omiin työntekijöihin, lapsiin ja senioreihin, toisaalta puheisiin siitä, kuinka tärkeää päätöksenteon avoimuuden lisääminen on. Ja sitten on tämä uskomaton arroganssi. ”Näin on tehtävä koska näin on tehtävä.”

Tiesittekö, että viime kesäisen Etenemissopimuksen perustelut ovat juuri tuota avointa luokkaa? Kuulemma kaupunginhallitus ”on saanut kaikki tarvittavat selvitykset” ja HKL:n johtokuntaa on ”jatkuvasti informoitu.” Ehkä. Mutta mitä enemmän näiden selvitysten ja annetun informaation perään kyselee, sen ohkaisempaa se on. Espoossa se ei ole senkään vertaa.

Tämän kaiken voi kuka tahansa todeta ihan itsekin. Soittaa puhelimella. Kaivaa esiin paperit. Ei vaan ole kirjaamon porstuassa, varikolla tai HKL:n pääkonttorin edustalla kovin montaa kyselijää lisäkseni näkynyt.

En ole kovin huolissani HKL:n tai Siemensin joutumisesta tiedotukselliseen ahdinkoon. Puhumme nyt isoista organisaatioista joilla on keinonsa saada oma sanomansa läpi. Lisäksi, hyvän journalistisen tavan mukaisesti kritiikin kohteille tarjotaan mahdollisuus kertoa oma versionsa. Se ei aina ole kelvannut syistä, joita voin vain arvailla.

En ole mitenkään erikoisen tutkiva journalisti. Teen paljon muutakin kuin ”metroa”. Eilen tarkistin Helsingin luistelukenttien tilanteen, viikko sitten asemoin Malmin lentokentän ajankohtaiseen kaavoitukseen, pidin pientä älämölöä keskustatunnelista ja sitä ennen tein laajan jutun HIFK:n hallihankkeesta. Viime syksynä kävin Strömsössä. Hyvin on tultu kaikkien kanssa toimeen.

Itse asiassa tekisin mieluiten jotain ihan muuta kuin metrojuttuja.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Ei tästä ota enää Erkkikään selvää

  1. En tunne metron varhaisvaiheita, mutta käsittääkseni niihin liittyi yhtä jos toistakin. Vahinko rajoittui tuolloin kuitenkin rahalliseksi, sillä lopputuloksena oli sentään joukkoliikennesysteemi, joka toimi hyvin muutamia vuosikymmeniä.

    Nyt tilanne on toinen, sillä vahinko ei tule jäämään pelkästään taloudelliseksi. Täällä Itä-Helsingissä on monia, jotka ovat täysin riippuvaisia metrosta, joka jo nyt on ruuhka-aikoina kapasiteettinsa rajoilla ja jossa pieni virittely saattaa aiheuttaa useiden viikkojen takkuilun liikenteessä.

    Metron julkisuuskuvaa suojellaan (ilmeisesti HBL on poikkeus), koska siihen liittyy erittäin suuria taloudellisia intressejä. Helsingin (ja tulevaisuudessa myös Espoon) metro muodostaa pitkän suoran, joka kulkee rantaviivaa pitkin. Rannoille rakentamista perustellaan niin idässä kuin lännessäkin metrolla, vaikka jo nyt on nähtävissä, ettei metron kapasiteetti tule riittämään.

    Maakuntakaavasta ollaan metroon vedoten poistamassa viheraluemerkintöjä Kivinokalta ja Meri-Rastilan länsirannan metsästä. Uudenmaan liiton tiloissa 14.5.2012 pidetyssä tilaisuudessa kävi ilmi, että maakuntakaavan suunnittelijoiden tietämys metron toimivuudesta perustui lähinnä Helsingin Sanomien lukemiseen. Nähtävästi heidän pitäisi noudattaa Hesarin vanhan mainoksen kehotusta ja ”hankkia parempaa luettavaa”.

    1. Melkoisen huikeaa! Olen kyllä huomannut, että monen päättäjän tietämys ja ymmärrys metrosta julkisena hankkeena perustuu lähinnä yhteen tai kahteen lehtijuttuun.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s