Kun tunnelissa palaa

Ensin roihusi Espoossa Karhusaaren liepeillä niin pahasti, että metrotunnelissa näköä haittasi. Vaikka pelastuslaitoksen savusukeltajilla  oli varusteet viimeisen päälle, löytyi roihunnut maasto-ajobeuvo vasta lähes kolmen tunnin etsintöjen jälkeen. Läheltä piti, mutta kukaan ei loukkaantunut.

Tänään paloivat eristeet Kehäradan tunnelissa. Taas oli brankkarilla hommia enemmän kuin tarpeeksi. Palo ei kertakaikkiaan sammunut.

Näitä useimmissa medioissa pikku-uutiseksi päätyviä onnettomuuksia pohdin aamulla kun muistin, mitä Lilja Tamminen (vihr.) kertoi HKL-johtokunnan viime kokouksesta:

  • Toinen hidaste on ollut se, että Siemensin turvallisuusalihankkija vaihtui kesken projektin, ja uusi löysi projektista teknisiä puutteita

Minkälaisia puutteita? Ovatko ne kenties samoja joista Helsingin ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokset ovat varoittaneet?

Advertisements

5 kommenttia artikkeliin ”Kun tunnelissa palaa

  1. Mitä ovat nämä Siemensin uuden turvallisuusalihankkijan projektista löytämät tekniset puutteet, jotka liittyvät junien automatisointiin? Tuskin voi olla hirveän salaista ja arkaluontoista? Siis mitkä ovat nämä puutteet kohta kohdalta yksilöityinä? Onko jotain aivan uutta löytynyt vai onko kyse asioista, jotka ovat olleet asiaan vihkiytyneiden tiedossa jo vuosien ajan ja jotka on ehkä tahallaan unohdettu sillä ajatuksella, että jospa ongelmat aikanaan itse ratkeavat, kun projekti etenee? Onko kyse asioista, jotka tosiasiallisesti vakavasti vaarantavat automaattimetroprojektin, ei ainoastaan aikataulun, vaan koko toteutumisen. Ja jos näin on, miksi asioista vaietaan sillä verukkeella, ettei ole mitään informoitavaa? Infoa se on projektijohdon kannalta ikäväkin info ja auttaa ymmärtämään, missä mennään! Oliko HKL:n aiempi turvallisuusalihankkija se salaperäinen Scütte? Mitä tekee Lahdenranta siinä vaiheessa, kun eletään Länsimetron valmistumisvuotta ja juna-asennukset ovat edelleen alkutekijöissään ja vain muutama juna on puoliautomaattiajoon tehty ja jos niissäkin on ne tekniset puutteet? Kuinka liikennöidään Länsimetron laiturioville manuaalisesti? Mielenkiintoisia aikoja luvassa. Kuka panttaa tietoa? Jos joku tässä pelaa aikaa, se ajanpeluu kusee omaan nilkkaan sitä enemmän, mitä lähemmäsi totuuden hetki eli Länsimetron valmistuminen tässä koko ajan tulee.

    1. On muuten hyviä kysymyksiä! Laitankin ne suoraan eteenpäin HKL:n johtokuntaan ja automaattimetroprojektin johdolle, jos sopii.

  2. Yksi detaljeista on ainakin se, että M100-junan joitain tiettyjä relemallin toimintaa pidetään riskinä ja siksi nämä tietyt releet tulisi vaihtaa. Eiköhän vastaavia detaljeita löydy enemmänkin, tuskin tämä soppa pelkistä releistä kiikastaa 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s