Tilannepäivystäjä

Huomio, huomio! Tämä kirjoitus on niin sanottu kevennys, jonka voi aivan hyvin jättää lukematta. Toisaalta sen voi myös lukea. Hauskaa viikon alkua!

Saa nauraa! -sarjassa aiemmin ilmestyneet osat: Nyt lähti kiskoista virta, Palaveriäijän päivä, Varman päälle pelaajia, Täyttä ymmärystä vailla, Niin sanottua öljyntorjuntaa sekä Katson autiota pöytäkirjaa.

No niin. Sitten jälleen asiaan… Asiaa on paljon ja se on tärkeää.

Kaikkien valuvikojen äidille, eli Helsingin metro -blogille vuodettujen tietojen mukaan Pekka Himanen on kiinnitetty metroradan uudeksi turvallisuusasiantuntijaksi. Mikä on tämän ISÄ-konsultin (International Security Ädvisor) tuoma lisäarvo, johtava erikoisasiantuntija Johtaja Nyman?

– Tervehdys ja lunta tupaan! Nyt on nimittäin sellainen tilanne, että eräs tuntemani umpimeteorologi vannoi tänään käsi koraanilla, että tänään mätkähtää 4 tuumaa lunta tontille. Mikään ei ole niin tosi kuin epätosi.

Johtava erikoisasantuntija johtaja Nyman päivystää vuorokaudet ympäriinsä.
Johtavan erikoisasiantuntija Johtaja Nymanin tunnistaa tästä kirjainyhdistelmästä.

– Kaikki asiat, joihin Pekka Himanen liittyy, tuovat lisäarvoa, kuten olen aiemminkin yhteen ääneen todennut. Suomessa vallitsee niin hyväksi havaittu tilanne lisäarvon- ja arvonlisäntuotannoista, että sitä kadehditaan jopa kaukaisimmissakin maissa, kuten Saksassa. Systeemi toimii siten, että ensimmäisenä virkamiehet tai poliittiset päättäjät pyytävät erikoislausuntoa riippumattomilta asiantuntijoilta, joiden puhelinnumero löytyy virkamiesten tai päättäjien puhelimen pikavalinnasta numero kaksi – ykkösestä löytyy vastaaja ja oma vaimo vasta viidennestä pikavalintapaikasta. Kun sitten työryhmä on nimitetty ja turvallisuusselonteko tehty ilman kilpailutusta ja asia selviää yllättäen kansalaisille, sitä aletaan selvittää riippumattomien selvitysmieten toimesta, joiden numero on tallennettu puhelimen pikavalintaan numero kolme. Kun selvitysmiesten selvitys alkuperäisestä selvityksestä on valmistunut, se esitellään puolueettomalle oikeusgangsterille, jonka numero on pikavalinnassa numero neljä. Kun tämä proseduuri on mennyt prosessiputken läpi, todetaan, että kaikki on mennyt lain kirjaimen mukaan, vaikkei se ehkä hyvältä näytäkään. Lakia ei silti ole rikottu ja se on kaiken aa ja ruotsalainen oo se.

– Kerroin yllä olevan seikkaperäisesti siksi, että jäljet johtavat aina ISÄ-lähteelle. ISÄ-lähde on kuin ehtymätön kaivo, joka pulputtaa kerrasta toiseen mitä erikoisimpia erikoispositioita Himasille ja muille tuolileikin osapuolille. Kielikuvallisesti sanottuna ISÄ-lähde pulputtaa siten pelkkää lisäarvoa.

Asia on harvinaisen selvä. Kuitenkin Länsimetro-projektin tuoreimman propagandalehden mukaan metro on ”liikennemuotojen eliittiä” ja pääkirjoituksessa todetaan myös, että metrolla matkustaminen on ”todella rentouttavaa.” Kun kaikki oleellinen on jo kerran tiedossa, niin mihin ISÄ-konsulttia enää tarvitaan?

– ISÄ-konsultin tarkoitus on työllistää tätä harvalukuista eliittiä mahdollisimman hyvin. Siinä on myös onnistuttu ilmiömäisen hyvin, vai muistuuko erikoistoimittajan mieleen yhtään konsulttia, selvitysmiestä tai virkamiestä, joka olisi valittanut työttömyyttään? Konsulttien, selvitysmiesten ja virkamiesten työllisyystilanne on tässä maassa 100 % ja se kestää helposti kansainvälisen vertailun.

– Mitä tuohon Länsimetro Oy:n julkaisemaan lehteen tulee, se on itse asiassa suuren ja arvostetun kansainvälisen tietotoimiston, KCNA:n kustantama. Tämän kyseisen numeron pääkirjoituksessa länsimetromajuri Toimitusjohtaja käyttää raideliikenteestä muun muassa seuraavia termejä ”seuraava juna tulee varmasti”, ”TURVALLISESTI? Kyllä varmasti. Turvallisuuteen panostetaan erityisesti.” ja ”Menee kuin juna.”.

Raiteetta paras!
Raiteetta paras!

– Jokainen vähääkään suomalaista raideliikennettä viime vuosien aikana seurannut kansalainen ei voi kuin yhtyä näihin Toimitusjohtajan asiantuntijalausuntoihin. KCNA tosin suosittelee käyttämään lauserakennetta ”ei saa kuin yhtyä.”.

– Tuosta eliitistä vielä sen verran, että onko erikoistoimittajalta sattumalta näkemystä siitä, kuinka monta tuhatta kilometriä helsinkiläinen eliitti matkustaa vuosittain Helsingin metrossa?

Ei. Valistunut arvio on mutta se on salainen. Helsingin metro -blogin tietojen mukaan uusien metrovartijoiden rekrytointi on myös jo täydessä käynnissä. Metrovartijoiden tehtävä on pitää matkustajat pois junasta. Se jos mikä parantaa turvallisuutta, vai miten tässä on ajateltu, johtava erikoisasiantuntija Johtaja Nyman?

– Turvallisuus ennen kaikkea, turvallisuus. Helsingin metroon on kopioitu paljon muitakin hyväksi havaittuja esimerkkejä Saksasta kuin pelkkä automaattimetro ja Siemensin toimittama lähes avaruusteknologiaa edustava asetinlaite- ja kulunvalvontajärjestelmä. Saksalaiset ymmärsivät jo vuonna 1961, että matkustajien turvallisuus on koko metroliikenteen perusta. Niinpä Berliinissä suljettiin 13.8.1961 alkaen koko joukko metroasemia, merkittävimpänä näistä mainittakoon Potsdamer Platzin asema. Asemien sulkemisen jälkeen matkustajaturvallisuudesta vastasivat vartijat, jotka omistautuivat matkustajaturvallisuuden ylläpitoon niin täydellisesti, että heille hankittiin syyskuussa 1961 Kalashnikovit ja kolme lippaallista muita kuin paukkupatruunoita. Berliinin metron matkustajaturvallisuutta on sittemmin heikennetty rajulla kädellä, eikä näitä matkustajien parhaaksi työskennelleitä vartijoita enää näy Potsdamer Platzin (kts. kuva alla), eikä muidenkaan aiemmin suljettuina olleiden asemien laitureilla.

Radioaktiivisetkaan roskat eivät aiheuta onnettomuuksia todettiin Saksassa. Varsinkaan aseman ulkopuolella.
Radioaktiivisetkaan roskat eivät aiheuta onnettomuuksia, todettiin Saksassa. Varsinkaan aseman ulkopuolella.

Käykö tässä nyt niin, että kohta meillä ei ole metrossa kuljettajia eikä matkustajia? Melkoisen hämmentävää, eikö totta?

– Todennäköisesti käy, mutta se on meidän kaikkien parhaaksi: kun ei ole matkustajia, ei ole huolta matkustajien turvallisuudesta. Kun ei ole kuljettajia, ei ole huolta kuljettajien työturvallisuudesta. Kun ei satu työtapaturmia, sairauspoissaolot vähenevät kuljettajien vähenemisen funktiona. HKL:n ja Länsimetron pitkäntähtäimen tavoite on vähentää sairauspoissaoloja metron osalta 100 prosenttia ja se onnistuu vasta erikoistoimittajan kysymyksessä olleiden asioiden toteuduttua.

Hajaantukaa! Ei täällä Helsingin rautatieasemalla ole mitään selvitettävää!
Hajaantukaa! Ei täällä Helsingin rautatieasemalla ole mitään selvitettävää!

Kampaviinerineukkarin palaveriäijiltä tuli juuri sellainen tieto, että metrovarikon kesälomat on peruttu. Mistä se kertoo, että työleirin perustamiskustannukset käsitellään kaupunginvaltuuston ylimääräisessä kokouksessa juhannuspäivänä, kun media ei enää päivystä kaupungintalolla?

– En tiedä, mikä tiedoistani on julkista ja mitkä saamani tiedot sisältävät liikesalaisuuksia, joten vastaan yleisellä tasolla ja ympäripyöreästi. Metrovarikon työntekijöiden mobilisointi tapahtuu toden totta kesällä ja se koskee kaikkia HKL-metroliikenteen palveluksessa olevia miehistön ja päällystön henkilöitä. Tämä kesäleirin kutsu, josta KCNA suosittaa käyttämään nimitystä työleiri ja jonka erikoistoimittaja onkin hyvin omaksunut, on otsikoitu NDA (Non-Disclosure Agreement) ja se on lähetetty kryptattuna jokaiselle HKL-metroliikenteen henkilöstöön kuuluvalle. Sähköpostin jakelulistalla on myös ollut Länsimetro Oy:n keskuskomitea.

– Kaupunginvaltuusto haluaa kokouksen ajoituksella kunnioittaa kaikkien kansalaisten, myös toimittajien kesälaitumille vetäytymistä ja kesälomarauhaa, eikä näin halua häiritä kenenkään vapaa-aikaa, kesä kun on vain kerran vuodessa. Sen sijaan, että puuttuisimme mahdollisiin epäkohtiin, näkisin tärkeimpänä arvostaa sitä pyyteetöntä työtä, jota kaupunginisät ja -emot tekevät meidän kaikkien asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Kaikella kunnioituksella arvoisa erikoistoimittaja, mutta et sinäkään hyvää hyvyyttäsi istuisi toimituksessa juhannuspäivänä, mutta kaupunginvaltuusto istuu kokouksessa, eikä missä tahansa kokouksessa, vaan nimenomaisesti ylimääräisessä kokouksessa, eli extra-palaverissa.

– Olen tutkinut paljon kehitysmaataloutta ja yleistä lähihistoriaa. Maailmassa ei enää ole kovin montaa maata, joiden nimessä esiintyy sana ”demokraattinen” tai ”kansandemokratia”, mutta ne jotka vielä ovat olemassa, heillä menee hyvin. Erikoistoimittaja tuskin on kuullut KCNA:lta koskaan, että KCNA:n edustamassa maassa olisi lakkoja. Ei ole, sillä demokratia toimii heillä erinomaisesti. Meillä Suomessa kunnallisvaalien äänestysvilkkaus on pudonnut 58,2 prosenttiin ja me vain valitamme siitä, että päätöksenteossa olisi jotakin pielessä. Ei ole, mutta meissä itsessämme on.

– Sen sijaan maassa, jossa KCNA toimii, kaikkien kahden viimeisen vaalin äänestysvilkkaus viimeisen 63 vuoden aikana on ollut laskentatavasta riippuen 120…150 prosenttia, eikä kukaan mainitun maan kansalaisista valita. Virallisesti.

Tietojemme mukaan edellinen viranhaltija päivitti itsensä veliverkostosta ulos.
Tietojemme mukaan edellinen viranhaltija päivitti itsensä veliverkostosta ulos.
Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Tilannepäivystäjä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s