Kannattaako hei?

20130427-162024.jpg

”Minkä takia sä viitsit jankuttaa noista metrohommeleista? Se rakennetaan kuitenkin.” Tuttu kysyi.

– Vastasin että totta, se ehkä rakennetaan eli automatisoidaan ja Länsimetron liikenne alkaa. Hinta on kuitenkin jotain aivan muuta kuin mitä luvattiin.

Tuttu jatkoi. ”Mutta hanke on tärkeä, kaupunki kasvaa. Kai se nyt saa maksaa?”

– Saa saa, mutta kyllä mä olisin halunnut vähän tarkemmat laskelmat jo ihan aluksi. OK, hyvähän se on narista nyt jälkikäteen. Mutta mun mielestä nimenomaan nyt pitää narista ja nostaa esille se seikka, että kämmeistä on pitkin matkaa esitetty validia kritiikkiä. Se on kuitenkin sivuutettu ilman sen kummempaa keskustelua. Miksi? Toinen epämiellyttävä seikka on asiakirjajulkisuus. Jos kerran kaikki on selvitetty ja laskettu periaatteessa oikein, ja virheet ovat vaikeasti ennalta todettavia vahinkoja, niin miksi niin paljon papereita pihdataan muka liikesalaisuuksina? Kerroinko, että automaattimetroprojektia koskevien tietopyyntöjen keskimääräinen käsittelyaika on 54 vuorokautta?

”Sä olet valittanut hallinto-oikeuteen ja rikosilmoituskin on tehty. Mitä ne hyödyttää?”

– Mä palaan tähän ensi viikon lopussa, mutta mulle sanoi yksi heppu, että yksi syy siihen, että julkisuuslakia ei tunneta eikä kunnioiteta on se, että niin harva toimittaja tai kuka tahansa kansalainen jaksaa viedä valitukset ja tutkintapyynnöt loppuun asti. Ajattelin omalta osaltani tehdä jotakin muutoksen eteen ja jatkaa muutamien mua fiksumpien aloittamaa duunia. Rangaistukset julkisuuslain tai vaikkapa tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta on käytännösä huomautus tai sakkoja, on mahdollisen tuomion symbolinen merkitys suuri.

”No onko metro turvallinen vai ei? Eihän noista pelastulaitureista ota enää hullukaan selvää?”

– Mä voin vain toistaa sen, mitä Helsingin pelastuslaitoksen metroasiantuntija mulle sanoi. Eli että pelastuslaitos on perustellusti huolissaan eikä kaikista korvaavista turvallisuutta parantavista ratkaisuista ole vieläkään sovittu. Mua huolestuttaa se, että näistä muutoksista ei ole kerrottu julkisuuteen. Ja kun niistä kyselee, ei tahdo saada vastausta. Ja nyt on kyselty liikelaitokselta, joka kynsin hampain haluaa jatkossakin pitää kiinni ainutlaatuisesta viranomaisasemastaan. HKL tutkii itse itsensä. Nyt viimeksi kysyin mitä pelastuslaitoksen vionna 2008 tilaamalle metroradan turvallisuusselvitykselle tapahtui, että saisinko sen luettavaksi? Ei. En voi saada sitä siitä yksinkertaisesta syystä, että raporttia ei vieläkään ole tehty. On siis vuosi 2013.

”Ei ole todellista… No miten tämä projekti nyt etenee?”

– Suurissa vaikeuksissa. On tekniset ongelmat ja sitten tämä salamyhkäisyys. Vaikka kuinka yritän nähdä kaiken takana inhimillisiä mokia ja automaattimetroprojektin ”ainutlaatuisuuden”, lähentelee kokonaisuus jo fiktiota. Mulle sanoi yksi talousrikollisuuteen perehtynyt heppu, että siltä näyttää, että joku tai jotkut haluavat peittää jälkensä. Jos näin on ei ole opittu mitään edellisestä metroskandaalista. Ja se vasta huolestuttavaa onkin. Kaupungintalo jauhaa avoimesta datasta, asettaa demokratiaryhmiä ja aktivoituu sosiaalisessa mediassa samaan aikaan kun taustalla puuhastellaan jotain aivan muuta, halutaan lisää kunnallisia osakeyhtiöitä ja median paljon puhuttu murros tuottaa enemmän kolumneja kuin rakkikoiran mustejälkiä.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s