Nürnberg: Ei julkisuuteen

20130501-090848.jpg

UUTINEN, HBL 01.05.2013

Pitääkö virkamatkasta laatia kirjallinen selvitys matkan päätyttyä? Ja pitääkö se julkaista kaiken kansan pällisteltäväksi? Tästä en ole löytänyt selkeää ohjetta. Katsottu on eri ministeriöiden, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sekä Helsingin kaupungin virkamatkoja koskevat ohjeistukset. Järki kuitenkin sanoo, että pitää kun matka liittyy mittavaan julkiseen hankintaan jonka onnistumiseen se saattaa vaikuttaa ja jonka päätöksenteko ei ole niin avointa kuin sen pitäisi olla.

1) Tästä syystä aamun jutun kärki on se, että Nürnbergin reissusta ei laadita kirjallista ja julkista matkaraporttia. Tähän on päädytty siksi, että saksalaiset isännät näin toivovat.

Nürnbergin automaattimetroprojektia on Helsingissä käytetty yhtenä esimerkkinä siitä, miten maailmalla toimitaan.

2) Nürnbergiin lähetettiin Helsingistä viisi virkamiestä sen jälkeen kun lehdessä kerrottiin (lue myös pääkirjoitus) sikäläisen projektin epäonnistuneen.

Nürnbergissä tehtiin uudet laskelmat hyödyistä ja kustannuksista ja todettiin, että liian kallista. Leikki loppui siihen. 3) Helsingissä ei kuitenkaan enää ynnäillä. Ei vaikka automaattimetroprojektin alkuperäiset yhteiskuntataloudelliset hyödyt ovat ikään kuin sulaneet silmissä.

Lue lisää: Hesarin maanantainen juttu.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Nürnberg: Ei julkisuuteen

  1. HKL:n selitykset hyöty/kustannuslaskelmien päivittämättä jättämisestä ovat aivan pöyristyttäviä. Sokea Reettakin näkee jo, että hanke on nykytietojen valossa kannattamaton. Sellaisessa tilanteessa ammattitaitoinen liikkeenjohto päivittäisi kustannuslaskelmat ja tulosten osoittaessa hankkeen selvän kannattamattomuuden yrittäisi löytää keinon keskeyttää hankkeen. Automaattimetrohankkeessa ei pitäisi olla kovin vaikea temppu löytää syitä, minkä perusteella sopimus Siemensin kanssa voidaan purkaa. Matti Lahdenrannalla on selvästi joku taka-ajatus, miksi metro pitää automatisoida – mutta siitä ajatuksesta hän ei puhu kuin hyvän ystävänsä Seppo Vepsäläisen kanssa.

  2. Tommy, matkasta tehdään ”virallinen” kertomus johtokunnalle. Kokeile, saisitko sen luettavaksesi. Henkilökunnalle julkaistiin myös jotain kertova tiedote. Itse koin että nürnbergiläisiä oli vastauksissaan jarruttanut saavutettu yhteisymmärrys Siemensin kanssa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s