Työt seis ja kansi päälle!

Viimeksi kuluneeseen viikkoon mahtui vaikka mitä: Saksanreissun ei-julkinen matkaraportti oli köykäisyydessään hämmentävä mutta julkaistiin silti, eduskunnan oikeusasiamies vaati laittoman metron ruotuun ja nyt sitten Koivusaaren metroasema – sitä ei nyt sitten kannatakaan rakentaa.

Koivusaari_itäinen
Itäinen sisäänkäynti.

HKL:n johtokunnan torstainen päätös, tai ”ehdotus kaupunginhallitukselle”, on jo ehtinyt herättää ihmetystä Lauttasaaressa ja vähän muuallakin. Ja miksei olisi, lukeehan vaikkapa Länsimetro Oy:n nettisvuilla, että ”Koivusaaren aseman rakentamisesta on päätetty metron rakentamispäätöksen yhteydessä. Koivusaaren rakentaminen on Helsingin kaupungin maankäytön suunnittelun hanke eikä siitä päätetä metron yhteydessä. Suunnittelu tehdään siten, että sekä metro että Koivusaari voidaan rakentaa tai jättää rakentamatta.”

Vaikka Koivusaaren metroasemasta tehtäisiinkin skeittirata – olisi muuten aivan erinomaisen kallis rata kun aseman byggaamiseen on jo upotettu 24 miljoonaa euroa! – ei Lauttasaari jäisi ilman metroasemaa. Sellainen tulee vanhaan ostoskeskukseen Lauttasaarentiellä. Toki voi miettiä miten Kulosaaren 6000 asukkaalle saatiin oma asema jo 1982 mutta Laruun, jonka Katajaharjun puoleisessa osassa yksistään asuu saman verran ihmisiä, ei haluta rakentaa. Kaiken kaikkiaanhan Lauttasaari on pieni kaupunki kaupungissa. Asukkaita 20 000.

Mutta aivan kuten HKL:n johtokuntakin on jo julksiuudessa ehtinyt arvioida, ei kaupunginhallitus muuta suunnitelmia. Koivusaaren asema avataan samalla kun Länsimetron liikenne alkaa. Tämän vahvistaa minulle myös apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, joka esittelee asian kaupunginhallituksessa ehkä jo ensi viikolla. Herää vain kysymys, että miksi kaupunginhallitukseen pitää viedä esitys josta tiedetään että se ei etene?

Toisaalta. Näyttäisi tuo Länsimetronkin liikenteen aloitus edelleen olevan valistuneiden arvailuje varassa.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Työt seis ja kansi päälle!

  1. Kulosaaressa on vain 3700 asukasta, eikä 6000. Alueen väkiluku ei ole kasvanut vuosiin oikeastaan lainkaan. Silti siellä on oma metroasema. Lauttasaaren läntisellä alueella asuu jo valmiiksi enemmän ihmisiä kuin Kulosaaressa. Ihan ilman Koivusaarta ja lisärakentamista.

    Todella kallis skeittiramppi tulisi läntiseen Lauttasaareen: pakolliset työt maksavat noin 35 miljoonaa euroa. Aseman valmiiksi rakentaminen vaatisi arviolta 15-17 miljoonan lisäinvestoinnin. Jokainen voi miettiä, mikä on järkevää rahan käyttöä tässä tapauksessa. Annettaisiinko ihmisille mahdollisuus lähellä olevaan metroasemaan, vai haudataanko miljoonat turhaan maakuoppaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s