Vesionnettomuus on yhä suuri mysteeri

hbl_230513

Mikähän oli se kristallinkirkas ajatus, jonka perusteella Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja pystyi kertomaan radiouutisille aamulla kello 7.49, että edellisenä iltapäivänä Rautatieasemalla tapahtunutta vesionnettomuutta ei tutkita? Tätä emme kai koskaan saa tietää, sillä Onnettomuustutkintakeskuksen arkistosta löytyy selvitykset ainoastaan käynnistetyistä tutkinnoista.

Eduskunnan oikeusasiamies (EOA) on juuri ihmetellyt miten polkupyöristä säädetään, mutta ei metrosta. Se ei kuitenkaan estä Onnettomuustutkintakeskusta tutkimasta myös metroradalla tapahtuvia onnettomuuksia tai vaaratilanteita. Tämä on tilanne nyt ja tämä se oli isänpäivänä 2009.

Rautatieaseman vesionnettomuus ei ollut mikä tahansa pikku vahinko, mikä käy ilmi pelastuslaitoksen onnettomuusselosteesta. Tutkimatta jättämisestä tehtiin rikosilmoitus ja kanneltiin oikeuskanslerille.

Poliisin mukaan Onnettomuustutkintakeskus on käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa. Oikeuskansleri siirsi asian EOA:n käsiteltäväksi. EOA on samaa mieltä kuin poliisi. On toimittu lain mukaan.

Onnettomuustutkintakeskuksen toimintaa säätelee turvallisuustutkintalaki. Keskuksen tehtävistä voi myös lukea keskuksen nettisivuilta:

Onnettomuus- ja vaaratilannetutkinta tehdään turvallisuuden parantamiseksi ja uusien onnettomuuksien ennalta ehkäisemiseksi. (…) Seurauksiltaan vähäinenkin tapahtuma tai vaaratilanne voidaan tutkia, jos se aiheutti vaaraa usealle henkilölle ja tutkinnan arvioidaan tuottavan merkittävää tietoa yleisen turvallisuuden parantamiseksi ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

Kirjoitin vesionnettomuudesta eiliseen HBL:ään uutiskommentin. Se menee suomeksi suurinpiirtein näin:

Marraskuun 9. päivä 2009 oli kaupungilla hiljainen. Olihan isänpäivä. Metrovalvomon rauha häiriintyi kuitenkin kolmelta iltpäivällä, kun joku ilmoitti Rautatieaseman metrolaiturilla lainehtivan vettä. 40 minuuttia myöhemmin vesi syöksyi seinän läpi radalle ja siellä seivovan junan sisälle. Sähköt katkesivat lähes saman tien. Metrovartijat poistuivat pakalta kun vesi rikkoi hissit ja taivutti paksut metalliovet rullalle. Laiturille tippui suria betonimöhkäleitä.

Metrohenkilökunnan taukohuoneessa oli niin paljon vettä, että pelastuslaitos harkitsi sukeltajien paikalle kutsumista. Maan pinnalla Rautatieaseman ulkopuolella 50 kg painavat viemärikaivot lensivät ilmaan. Poliisi eristi alueen.

Onnettomuusseloste nro 6930 on karua luettavaa. Tilanne oli kaoottinen.

Seuraavana päivänä päivystävä palomestari kertoi mittavista vahingoista. HKL:n edustajan mukaan aseman rakenteissa saattoi olla pahoja vaurioita. Puhuttiin sortumavaarasta. ”Onneksi tämä tapahtui sunnuntaina”, sanottiin. Mutta kello ei ollut edes kahdeksaa maanantaiaamuna kun Onnettomuustutkintakeskuksen silloinen johtaja ilmoitti Ylen radiouutisille, että keskus ei tutki tapahtunutta. Se oli salamannopea päätös, kun ottaa huomioon mitä Rautatieaseman metroasemalla edellisenä iltapäivänä tapahtui ja Onnettomuustutkintakeskuksen omat tehtävämääritykset.

HKL:lle tämä sopi. Yhtiö on kaikin tavoin vastustanut metron ulkopuolisen valvonnan lisäämistä. Vesionnettomuuden kunnollinen tutkiminen olisi todennäköisesti paljastanut metroradan turvallisuuspuutteet jo neljä vuotta sitten. Nyt ne ovat joka tapauksessa otsikoissa.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Vesionnettomuus on yhä suuri mysteeri

  1. Edelleen jaksan ihmetellä tätä Rautatientorin toitottamista. Eihän metroradan tai -liikenteen säätely liity liikekiinteistössä sattuneen putkivuodon tutkintaan mitenkään. Ja mikä olisi se taikasana, jonka OTKES olisi voinut sanoa, jos kerran onnettomuuden syy oli tiedossa (putkirikko + ei-tarkoituksenmukaiset-reiät)?

    1. Hyvä kysymys. Vesimassat vyöryivät metroradalle, mikä käy ilmi pelastuslaitoksen raportista. Ei OTK:n johtaja voinut millään tietää tapahtuneen syytä antaessaan varhain seuraavana aamuna haastattelua medialle. Ja vaikka olisikin tiennyt olisi vaaratilanne pitänyt tutkia. OTK selvittää paljon vähäpätöisempiä tapauksia. Isossa kuvassa tutkimatta jättäminen kertoo myös HKL:n organisaatiokulttuurista ja kaupungin suhtautumisesta: Kun ei ole lakia ei tarvitse tutkia vaikka järki sanoisi mitä. Toki, vanha juttuhan tämä on mutta tuli ajankohtaiseksi jälleen eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnon myötä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s