Ei taida tulla kesää

Poimin HKL:n johtokunnan edellisen kokouksen automaattimetroprojektin tilannekatsauksesta seuraavan kohdan:

Siemensin viimeisin HKL:lle toimittama ilmoitus on, että kolme ensimmäistä M100-sarjan junaa voidaan katsastaa HKL:n toimesta 17. – 20.6.2013 ja HKL voi ottaa ne Siemensin mukaan matkustajaliikennekäyttöön 5.8.2013, kun Siemens siihen saakka vielä testaa junia.

Käytännössä viimeinen katsastuspäivä lienee huominen ja jos erilaisten pikkulintujen viserrykseen on uskomista, ei ainakaan ulkopuolisesta virallisesta katsastuksesta tule mitään ennen lomia. Sillä lailla levällään ovat asentaja Jokisen eväät, kuulemma. Ottaen huomioon HKL:n radiohiljaisuuden ja projektin historian en yhtään ihmettele. Mutta OK, onhan vuorokaudessa vielä tunteja jäljellä…

… ja jos katsastus siirtyy teknisten ongelmien takia, siirtyy myös junien käyttöönotto.

Sana on tietenkin vapaa, jos jollain lukijalla on asiasta parempaa tietoa!

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Ei taida tulla kesää

  1. Käykääpä lukemassa Seisake.netistä automaattimetroa käsittelevä opinnäytetyö
    ”Helsingin metron automatisoinnin historia ja perustelut”. Työ on mielestäni enemmän kuin hyvä ja valottaa automaattimetroprojektin syövereitä todella hyvin myös maallikoille.

  2. Linkki Seisake.nettiin löytyy näköjään myös HKL:n ja Siemensin omalta Automaattimetro.fi -sivustolta.

  3. Tarina kertoo, että toimitusjohtaja Matti Lahdenrannalla on vahva tahtotila siihen, että nuo kolme automaattijunaa voidaan ottaa takaisin matkustajaliikennekäyttöön tosiaan elokuun alussa. Katsastus on parhaillaan menossa ja kouluttajat jo pikakoulutettu ja pian alkaa kuljettajien pikaperehdytys juniin. Maanantaina oli tarkoitus katsastaa 1 vaunupari, tänään toinen ja huomenna kolmas, vaikka pikkulinnut ovat visertäneet, ettei kaikkia teknisiä ongelmia ole vielä ratkaistu. Yhteenkytkettyinä junissa vasta ongelmia ilmeneekin: mm. 3 vp:n juna ei liikkuisi mihinkään. Tietojen luotettavuutta on tietysti vaikea arvioida ja tietenkin on pieni mahdollisuus siihenkin, että kyse on vain kateellisten panettelusta. Huhuja liikkuu, kun mitään ei kerrota. Miten katsastukset ovat tähän mennessä sujuneet, en tiedä, mutta mikäli ei parin päivän kuluttua mitään tiedotteita tule, tiedämme, miten katsastuksissa on käynyt. Välillä vaikuttaa siltä, että toimitusjohtaja luulee vievänsä projektinsa onnelliseen päätökseen vahvan tahtotilansa turvin. Mihin tuo tahtotila perustuu, sitä kukaan ei tiedä ja sitä voimme vain arvailla. Aika näyttää, mennäänkö vahvan tahtotilan turvin läpi harmaan kiven vai ajaako projekti lopullisesti karille.

    1. OK. Kaiken kaikkiaan myös sillä lailla ajankohtaista, että kaupunginvaltuusto kokoontuu huomenna viimeisen kerran ennen lomia. Esityslistalla mm. tarkastuslautakunnan raportti ja siinähän on metroprojektista vähän tarinaa ja narinaa. Valtuutetut kuitenkaan tuskin ovat kartalla koeajo-ongelmista ja jos ovat, uskaltaako kukaan ottaa asian esille?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s