”Kysymystä ei oikein ymmärretty meillä”

Tutkija Ilkka Levä lähetti kysymyksiä automaattimetro.fi-sivustolle. Kysymyksiä ja vastauksia ei julkaistu HKL:n ja Siemensin ylläpitämällä sivustolla. Ei sitä kyllä luvatakaan tehdä – kysymyspalstan takaoven mukaan ”Siemensin asiantuntijat vastaavat niihin mahdollisimman nopeasti. Yleisimmät kysymykset ja vastaukset niihin julkaistaan myös tällä sivulla.”

Vastaukset toimitti sähköpostitse suoraan Ilkka Levälle HKL:n tiedotus.

1) Väheneekö matkaan käytetty aika?

– Vuorovälien tihentymisen myötä kokonaismatka-aika lyhenee, mutta varsinainen ajoaika ei juuri muutu.

2) Vähenevätkö henkilökuntakulut?

– Kyllä, jonkin verran kun kuljettajien palkkakustannukset jäävät pois. Toisaalta junavalvojia ja huoltohenkilöstöä tarvitaan lisää.

3) Koska lainsäädäntö ulottuu koskemaan Helsingin ”metroksi” nimettyä raskasta kaupunkijunaa?

– Tämä ei ole HKL:n päätettävissä oleva asia.

4) Milloin Helsingin puoleisten tunnelien turvallisuus saatetaan Espoon puolen tunnelien turvallisuustasolle?

– Länsimetron pitemmät asemavälit ja meren alitukset vaativat järeämpiä ratkaisuja raittiin ilman saantiin. Vanhaa metrotunnelia ei ole mahdollista järkevin kustannuksin muuttaa samanlaiseksi, mutta mm osastointia ja savunhallintaa parannetaan laitteiden uusimistarpeen mukaan.

5) Miksi kilpailutus keskeytettiin 1. tarjouspyyntökierroksella?

-Saadut tarjoukset eivät olleet keskenään vertailukelpoisia.

6) Miksi HKL ei noudata hyvää hallintotapaa ja vastaa tietopyyntöihin lain määräämissä aikarajoissa?

– HKL vastaa tietopyyntöihin mahdollisimman nopeasti resurssiensa mukaisesti.

7) Miksi HKL ryhtyy tarkastuslautakunnan ehdottamaan kustannusten seurantaan vasta projektin päätyttyä?

-Tätä kysymystä ei oikein ymmärretty meillä.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ””Kysymystä ei oikein ymmärretty meillä”

  1. Tuo seiskakohta on jonkinlainen väärinkäsitys nyt.

    Tarkastuslautakunnan arviointikertomus ei puhu kustannusten seurannasta, vaan kannattavuuslaksennasta, ks tässä, alkaen sivu 49.

    Ja lopullista kannattavuuslaskelmaa ei voida tehdä, ennen kun välimiesoikeus on aikanaan ratkaissut kustannusvastuut Siemensin ja HKL:n välisten erimielisyyksien osalta. Kyse on kymmenistä miljoonista, joten laskelmasta tulee aivan eri näköinen riippuen siitä miten asia ratkaistaan. Tämä on sanottu arviointikertomuksessa aika selkeästi.

    1. Ehkä väärinkäsitys, ehkä. Asialliseen kysymykseen olisi kuitenkin voitu vastata asiallisemmin siitä huolimatta, että se koetaan oudoksi tms. TASKE on huomauttanut HKL:ää huonosta taloudenpidosta jo vuodesta 2008. Että siinä mielessä ainakin minä ymmärrän hyvin kysymyksen pointin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s