Paha veli -verkosto

Uutta tietoa rakenteellisesta korruptiosta. Tai ei uutta. Sanotaan, että vanhat tiedot vahvistavaa. Nyt keskusteluun on lisäksi tuotu uusi käsite. Paha veli -verkosto elää kostosta. Vasikoijille käy kalpaten.

Advertisements

8 kommenttia artikkeliin ”Paha veli -verkosto

  1. Pahat veli -verkosto toimii vielä paremmin, kun pahat veljet eivät tee itsestäänselviä rikoksia, vaan toimivat lain ja hyvien tapojen rajamailla. Silloin on helppo kostaa pahojen veljien tielle asettuvat, koska kiinnijäämisen seuraukset eivät olisi katastrofaaliset pahoille veljille.

    Katsokaa vaikka, miten organisaatiouudistuksen keppihevosella syrjäytetään automaattimetroa vastaan pullikoivaa metroliikennejohtajaa. Viesti muille automaattimetrohankkeen sisäpiiriläisille on selvä.

  2. Toimitusjohtaja Matti Lahdenranta on ymmärtänyt, että sodan voittaa aina se, joka voittaa tiedotussodan. Siksi HKL perusti yhdessä Siemensin kanssa Automaattimetro.fi propagandasivuston, vaikkei johtokunta ollut talvella suopea ko sivuston perustamiselle. Käsittääkseni johtokunta voitiin sivuuttaa, kun sivustoa ylläpitää ja hallinnoi tosiasiallisesti Siemens. Ja täytyy muistaa, että sodassa aina ensimmäinen häviäjä on totuus.

    Kun pari viikkoa sitten HS uutisoi, että junien katsastukset ovat menneet poskelleen, Matti Lahdenrannalle ja Siemensille tuli hätä käteen, koska kun julkisuus kääntyy riittävästi projektia vastaan, peli on menetetty. Siksi HKL:n ja Siemensin avautumiset 20.6. Automaattimetro.fi propagandasivustolla: tekstit pitää nähdä tuota taustaa vasten. Ja muutoin projektin päälle on laskeutunut täydellinen tiedotushiljaisuus. Näen, että projekti tulee keskeytymään ja kaatumaan, se on vain ajan kysymys, milloin. Ilmeisesti projektivastaavat ovat täydellisen pihalla siitä, miten vakava projektin tilanne on tai sitten on takavuosina tapahtunut projektisuunnittelussa niin vakavia virheitä, joiden takia katsotaan olevan aiheellista pelata aikaa, jotta syytesuoja toteutuu, tiedä häntä. Tai jotta välimiesmenettelyn käynnistyessä 2015 todistusaineisto olisi riittävän vahva Siemensiä vastaan, jolloin Siemens joutuu ”taloudellisesti hirteen” ja HKL saa todella halvalla edes jotain siitä, mitä on mennyt ymmärtämättömyyttään tilaamaan. Otso Kivekäs on kertonut, että puolueilla on herrasmiessopimus. ettei kaikkea kerrota, voisiko olla kyse em. asioista?

    Tarina kertoo, että junat ovat selviytyneet katsastuksista, mutta on pitkä lista asioista, jotka pitää saada junissa kuntoon, ennenkuin ne voidaan palauttaa liikenteeseen. HKL olisi ottanut ”viat” omalle vastuulleen ja Siemens olisi sitoutunut laittamaan junat pikaisesti kuntoon, mitä tuo sitten tarkoittaneekaan. Sitä ei moni ymmärrä, miksi Siemens päästi keskeneräiset junat katsastukseen. Ja kun samojen teknisten ongelmien kanssa on painiskeltu jo 2-3 vuotta, kuinka junat saataisiin millään hokkuspokkus -konstilla nytten heinäkuun aikana kuntoon. On taitanut käydä niin, että on ehkä tullut toimitusjohtajalta ukaasi, että junat on katsastettava ja katsastuksissa on käytävä hyvin. Tämähän on helppoa, kun katsastava viranomainen on HKL itse, ja noudatetaan laveasti autokatsastuksen periaatteita. Siksi kenties HKL:n itse suorittama vesitetty katsastus. Ja konsultti on palkattu vahtikoiraksi huolehtimaan, että Lahdenrannan tahto toteutuu ja projekti jatkuu, vaikka olisi mikä. Konsulttihan ei ole mikään asiantuntija, vaan sen tehtävänä on toimia Lahdenrannan teesien äänitorvena ja takuumiehenä.

    1. Olen vinkannut Otsoa mainitsemastasi puolueiden välisestä sopimuksesta, että jos hän vaikka haluaisi vastata jotain. Muuten tämä ristiriita varikolta kantautuvien tietojen ja esim. Siemensblogissa selostetun välillä on kyllä huikea!

    2. ”On taitanut käydä niin, että on ehkä tullut toimitusjohtajalta ukaasi, että junat on katsastettava ja katsastuksissa on käytävä hyvin. Tämähän on helppoa, kun katsastava viranomainen on HKL itse, ja noudatetaan laveasti autokatsastuksen periaatteita. Siksi kenties HKL:n itse suorittama vesitetty katsastus.”

      Mikäli tuo pitää paikkaansa, alan olla todella, todella huolissani junaturvallisuudesta. Jotakin tällaistahan on uumoiltu ja pelätty koko ajan, kun on ollut tiedossa, että HKL valvoo itse itseään ja saa siksi toistaiseksi itse päättää, mitkä sitä koskevat turvallisuusvaatimukset ovat. Jos itse määritellyt vaatimukset käyvät liian hankaliksi, niitä voi itse kenenkään estämättä väljentää. Taisi muuten myös maan ylin laillisuusvalvoja todeta vapun alla jotakin sen suuntaista, että asiassa on kyse metron valvontajärjestelmien riippumattomuudesta ja toiminnan uskottavuudesta. Toivottavasti oikeusasiamiehen edellyttämä laillinen järjestys saadaan aikaan mahdollisimman pian.

  3. Tällainen löytyi Automaattimetro.fi:stä:

    ”EtusivuBlogitAutomaattimetro menee eikä meinaa
    01.07.2013

    Tullessani toukokuun lopulla mukaan automaattimetroprojektiin tiesin, ettei homma mene kuin Strömsössä; emmehän ole tekemässä kukka-asetelmia tai kalaruokia, vaan yhtä maailman uudenaikaisimmista ja automaattisimmista metroista. Se tietää haasteita ja kiirettä.

    Tärkeintä on katsoa eteenpäin ja saada projektia vietyä tavoitteeseen. Kesän välitavoitteita on saada ensimmäisten modifioitujen M100-sarjan protojunien katsastukset loppuun ja saattaa junat liikenteeseen elokuussa. Työt etenevät, vaikka julkisuudessa joskus muuta kirjoitetaan.

    Projektityö on loppujen lopuksi aika yksinkertaista. Projektiin kuulumattomat ja asiasta tietämättömät vain tekevät sen monimutkaiseksi. Kuten Albert Einstein sanoi ”Simplify as much as possible, but no further”.

    Raimo Kaunismäki
    Projektinjohtokonsultti, HKL”

    Tuohon voisi todeta, että teksti on nollainformaatiota ja arvoisa Toimitusjohtaja kenties uhoaa konsulttinsa välityksellä. Varmasti Raimo Kaunismäkikin tietää, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat ja tuleepahan muhkeat palkkiot ”asiantuntijakonsulttina” toimimisesta.

  4. Toissakeväänä puoliautomaattimetroneuvotteluiden kariuduttua Lahdenranta itse TV-uutisissa vaikeana selitti, että neuvotteluissa ei saatu aikaan ratkaisua, joka olisi teknisesti ja taloudellisesti riittävän luotettava tai jotenkin noin se meni. (Tarkentakoon Lahdenranta itse, mikäli aihetta on, kun varmaan kuitenkin salaa lukee tätä blogia). Voi vain kysyä, että jos puoliautomaatti on noin vaikea, kuinka vaikea on täysautomaatti? Vai onko täysautomaatista jo kaikessa hiljaisuudessa luovuttu ja toivotaan, että saataisiin perhana edes se puoliautomaatti ja samalla Siemens hirteen katteettomista lupauksistaan täysautomaatin suhteen? Olen varma, että projekti epäonnistuu, minkä jälkeen toimitusjohtaja toivottavasti ymmärtää olla hyvin nöyrää poikaa.

    1. Toimitusjohtaja alkaa olla ikämiehiä. Jos projektin tilanne alkaa näyttää liian pahalta, niin hän jättää eläkehakemuksen sopivasti ja jättää sotkut muiden siivottavaksi.

      1. TJ eläkkeelle? Voi kun lähtiskin, mutta haluaa vääntää hommat umpisolmuun loppuun asti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s