Ei jälkiä Onnettomuustutkintakeskuksessa

Sain toukokuussa langan päähän oikeusministeriön alaisen Onnettomuustutkintakeskusken (OTK) johtajan Veli-Pekka Nurmen. Asiani liittyi Rautatientorin vesionnettomuuteen ja OTK:n tutkimattajättämispäätökseen (seikkaperäinen selostus tässä ja tässä).

Nykyinen johtaja ei ymmärrettävästi halunnut puuttua edeltäjänsä toimintaan. Se kuitenkin kävi selväksi, että OTK:ta ei rajoita puutteellinen lainsäädäntö. ”Mitään sellaista linjausta ei Onnettomuustutkintakeskuksessa ole tehty, että metroradan onnettomuuksia tai vaaratilanteita ei keskuksen toimesta tutkita sen vuoksi, että metron lainsäädäntö on puutteellinen” ja edelleen ”on päivänselvää, että me tutkimme myös metroradan onnettomuudet ja vaaratilanteet.”

Ja nythän myös eduskunnan oikeusasiamies on puuttunut laittomaan metroon.

Kuulemma OTK:ssa tehdään päivittäin noin 20 päätöstä tutkimisesta tai tutkimatta jättämisestä, mutta ainoastaan aloitetuista tapauksista tehdään viranomaispäätös. Eli vain niistä jää pöytäkirja. Näinollen Rautatientorin vesionnettomuudesta ei OTK:ssa löydy arkistomerkintöjä – ei keskustelua, ei perusteluja, ei mitään. Toisin sanoen se, miten silloinen johtaja päätyi siihen, että ei ole mitään tutkittavaa, on asiakirjojen perusteella täysi mysteeri. Eikä se mysteeri avaudu yhtään enempää OTK:n hallintojohtajan ja johtavan tutkijan vastauksesta tutkija Ilkka Levän kyselyyn.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s