Osa 13: Keine anung!

Huomio, huomio! Tämä kirjoitus on niin sanottu asiallinen kevennys, jonka voi aivan hyvin jättää lukematta. Toisaalta sen voi myös lukea. Hyvää viikon jatkoa!

Saa nauraa! -sarjassa aiemmin ilmestyneet osat: Nyt lähti kiskoista virtaPalaveriäijän päiväVarman päälle pelaajiaTäyttä ymmärrystä vaillaNiin sanottua öljyntorjuntaaKatson autiota pöytäkirjaaTilannepäivystäjäVuoronvaihtoKapasiteettiongelmaVedet silmissäBaliisiopiston apuluokka sekä Duopolin varjo.

Perjantai syyskuun 6. on historiallinen päivä. Ensinnäkin oikeusgangsteri ilmoittaa, että valtioneuvoston Himas-tutkimus, joka siis ei ole tutkimus Pekka Himasesta, vaan Pekka Himasen päätelmä kaikkien asioiden karmeasta nykytilasta, olisi sittenkin pitänyt kilpailuttaa. Toisekseen HKL:n salainen metrojunien tutkimusyksikkö on löytänyt yhdestä metrovaunusta viallisen vivun, joka saattaa liittyä sekä edelleen olemattomiin laiturioviin että ns. mysteerivikaan.

Tervetuloa langoille, yleisimpien alojen jatkuvasti päivystävä johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman. Kasarmintorin korsusta nousee nyt sellaiset makkarasavut, että puolustusministerikin on reagoinut gangsterinviraston lausuntoon. Mutta miten tämä itse aiheutettu kohu vaikuttaa pääministeri Kataisen tikkuperunoihin ja asemaan valtakunnan ykkössisäänostajana?

– Vastaisin lyhyesti, että hållbar… Nu ska vi fortsätta… hållbart needsön unt… Ei se nyt onnistu. Juuri tuossa radiosta kuikin, että ei sitä kansakunnan kirkkaimmillakaan valoilla aina ole kaikki hehkulangat polttimossa.

Johtaja.
Johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman on aina tilanteen tasalla.

Oikeusgangsteri ei tuoreimpien uutisten mukaan ota kantaa Himas-tutkimuksen sisältöön, ainoastaan sen hintaan. Hinta lienee kuitenkin aina oikea jos maksaja löytyy, vai miten se nyt on?

– Itse asiassa kyseessä on Himassi, joka siis on uusi suomalainen valuutta, joka käy maksuvälineenä valtioneuvoston ja Himasen työryhmän välissä sellaisenaan. Himassi on niin vahva kansallinen valuutta, ettei tarjousten perässä enää tarvitse juosta, eikä piäkkään, kuten eräs savolainen vaivaisukko taannoin sanoi. Himassia ei pidä rinnastaa Pekka Himaseen henkilönä. Mainittakoon kuitenkin, että näin Himasen Pekan paikallisessa Alepassa, jossa hän maksoi leivinpaperin euroilla, jauhelihan Bitcoineilla ja loput ostoksensa Himassilla kysymättä tuotteiden hintaa. Jopa mandariinitkin hän maksoi avoimella Visalla, jonka luottorajan määrittelee valtioneuvosto. 

Entäs tämä HKL:n todistama mysteerivika. Automaattimetroprojektin tässä vaiheessa lienee todellakin mielekästä puhua yliluonnollisista ilmiöistä ja vaikkapa ilmoittaa kaikki määräajat kiinalaisen ajanlaskun mukaan. Mikähän olisi Pekka Himasen panos metrohankkeessa ja paljonko semmoinen käsivarren paksuinen pumaska Himas-analyysia kustantaa?

– Meillä on täällä ollut tutkinnassa erilaisia mysteereitä, joista tuoreimpana lienee Wikipedian artikkeli aiheesta. Mysteeri on siis sellainen häiriö automaattimetrossa, joka on ehkä ratkaistavissa, ehkä ei. Mutta sillä ei tavallaan ole merkitystä, sillä kokonaisuus ratkaisee nämä mysteerit.

– Japanilaiset ovat aina olleet kiinnostuneita mystiikasta ja suomalaisista high-end-teknologioista, kuten muumeista ja joulupukista. Tulevaisuudessa Helsingin ja länsimetron automaattijunissa menosuuntaan nähden vasemmanpuoleinen eturivi on varattu Muumipapalle. Lyhyillä länsimetron asemilla laiturivalvojien sijaan tulee työskentelemään mystisiä hahmoja, 1. adventista vuonna 2016 loppiaiseen 2017 laitureilla toimii myös joulupukkeja, jotka antavat erilaisia lahjoja matkustajille. Tämä siksi, että matkustajat, pääkaupunkiseutulaiset veronmaksajat ja muut suomalaiset uskoisivat hankkeen olevan viimeisen päälle hieno esimerkki avoimuudesta ja hyvästä hallinnosta, kun nyt kerrankin lahjoja annetaan avoimesti.

Helsingin Sanomista saksittua
Vajakki vipunen puhuttaa maan alla.

Nyt on puhetta viallisesta vivusta. Otetaanpa hetki ja mietitään. Mikä se on se tällainen vipu automaattimetrossa? Viputikusta asiaa tekevänä ihmetyttää tietysti ihan kaikki. Mutta ehkäpä johtava erikoisasiantuntija johtaja Nyman tietää jotain tästä ns. mysteeriviasta?

– M100-sarjan metrojen automaattivipu on tällainen perusvipu, jossa on perusvikoja. Alamitaltaan perusvipu on n. 20 senttimetriä pitkä, enimmillään 32 senttimetriä. Vipujen toimintaperiaatteen ymmärtää helpoiten siten, että avaa toimistolla tuuletusikkunan vivusta, eikä niissä yleisesti ottaen ole minkäänlaisia vikoja. Kerran tosin Siemens softasi kodissani olohuoneen pikkuikkunan vivun, jolloin siihen ilmaantui erilaisia ongelmia kesken ikkunan peruskäytön, kuten avaaminen, sulkeminen ja aukipito. Tästä johtuen pystyin avaamaan pikkuikkunaa vain maanantaisin, keskiviikkoisin ja lauantaisin kello kymmenen ja yhdentoista välisenä aikana ja silloinkin vain hetkittäin, kunnes ikkuna piti taas sulkea vipuongelmien vuoksi. 

Automatisoidut metrojunat ovat siis todistusten valossa liikuntakyvyttömiä. Kuitenkin Siemensille ollaan HKL:n johtokunnan tahtotilasta huolimatta antamassa lisää leluja rikottavaksi, kuten asia käytäväpuheissa ilmaistaan. Eikä niitä laiturioviakaan oikeastaan ole. Mikä on kaupunkilaisen vastuu kaikesta tapahtuneesta?

– Kiitoksia vaan erinomaisesta kysymyksestä, erikoistoimittaja. Tilannehan on tällä hetkellä kokonaisuutena arvioiden ja yleiseen elämänkokemukseen perustuen varmahkolla pohjalla. Turvallisuus, matkustajakapasiteetin lisäys ja vuorovälin tihentyminen ovat asioita, joista tulee pitää kiinni tulevaisuudessa. Näillä asioilla ei tosin ole mitään tekemistä tai yhteistä automaattimetron kanssa.

– Mitä lelujen rikkomiseen tulee, Helsingin M100-sarjan metrot alkavat olla teknisen ja taloudellisen käyttöikänsä päässä, joten mikäs sitä vanhaa Mersua on virittäessä meikäläisten snadilaisten, ranilaisten, algebralaisten ja vantaalaisten piikkiin koko rahan edestä. Vastuukysymystä erikoistoimittajan pitää kysyä Helsingin kaupungin vaihteesta, josta puhelu ohjataan sellaiseen numeroon, jonka tiedote sanoo: ” Valitsemanne numero ei ole käytössä, olkaa hyvä ja tarkistakaa numero. Numret ni har slagit är inte i bruk, var god kontrollera numret. The dialed number is not in use. Please check the number.”.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Osa 13: Keine anung!

  1. Miksi tämä blogi on muuttunut pelleilyksi? Ennenhän täältä sai lukea metrofarssin tuoreimmat käänteet, mutta nyt vaan hassutellaan keskinkertaisesti.

    1. Eikö tähän viimeiseenkin viikkoon mahdu aika paljon riihikuivaa asiaa? Tähänkin päivään sitä riittää. Pitää muistaa, että tämä on nimenomaan blogi. Kohta toista vuotta ollut. Siinä ajassa viisampikin tympääntyy vakavuuteen. Pahoittelen, jos huumori ei toimi, mutta noiden kirjoitusten alussa on myös käyttöohjeet. Edes niitä ei tarvitse lukea.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s