Automaatti jarruttaa metroa

Metrosta liikkuu paljon tietoa. Automaattimetro sen sijaan ei juurikaan muun liikenteen mukana liiku.
Helsingin metrosta liikkuu paljon tietoa. Automaattimetro sen sijaan ei juurikaan muun liikenteen mukana liiku.

Luulisi jonkun viimeinkin vetävän hätäjarrusta, kun kiltitkin jutut todistavat massiivista möhlimistä.

Päivän HBL tiesi kertoa (juttu maksumuurin takana), että automaattimetrojuna ei tunnista raiteilla olevaa ihmistä. Jutun perusteella voi arvata, että tunnistaminen tapahtuu Herttoniemen valvomossa. Usko ja toivo eivät ole hyviä isäntiä keskenään.

Päivän HS kertoo syitä automaattimetroprojektin takkuamiseen. Listasta uupuu muutama aivan oleellinen asia: ensinnäkin automaattimetroprojekti on jotakuinkin kolme vuotta myöhässä. Toisaalta on täyttä tuubaa jatkuvasti selostaa kesän 2012 Etenemissopimuksen aikatauluja, jotka muuten nekin mättävät kunnolla.

Asennusten aloitus on myöhässä noin kahdeksan (8) kuukautta, verrattuna Etenemissopimuksen aikatauluun

Tilannehan oli se, että kun kyseistä paperia vehkeiltiin salauskuntoon, toimitus oli jo melkein kaksi vuotta myöhässä. Mainittakoon vielä kerran, että Etenemissopimuksen perustana oleva riskikartoitus, johon sisältyy arvioita eri vaihtoehtojen kustannuksista, ei vieläkään ole edes osittain julkistettu.

Projektin valmiusaste on Siemensin mukaan 55.8 % (ilmoitettu 28.8.2013).

Nürnbergissä meni sillä yhdellä Helsingin projektin kannalta oleellisella metrolinjalla aivan vihkoon. Se mikä ei toimi Nürnbergissä toimii Helsingissä ja Espoossa?

Automaattimetroprojektin toraparlamentti on sitä luokkaa, että luokanvalvojaksi on kiinnitetty ulkopuolinen konsultti. Ikään kuin siinä yhdessä edellisessä ei ollut tarpeeksi.

Farssin kustannukset ovat tätä nykyä aivan poskettomat ja lopuista rahoista riidellään ”sitten joskus.” Ja riitelystä puheen ollen – automaattimetroprojektin johdon toimia tutkivat poliisi ja Helsingin hallinto-oikeus. Tämän lisäksi eduskunnan oikeusasiamiehellä on parikin kantelua, joista HKL:n johtokunnan seniorijäsenten tekemä lienee sekä hämmästyttävin että vakavin.

Helsingin metron turvallisuus puhuttaa. On puhuttanut jo kauan (ja tästä lisää). Laittomuuksiin puuttui viimeinkin myös eduskunnan oikeusasiamies.

Niin paljon on jo investoitu aikaa ja rahaa…

Mainokset

9 kommenttia artikkeliin ”Automaatti jarruttaa metroa

  1. ”Päivän HBL tiesi kertoa (juttu maksumuurin takana), että automaattimetrojuna ei tunnista raiteilla olevaa ihmistä. Jutun perusteella voi arvata, että tunnistaminen tapahtuu Herttoniemen valvomossa.”

    Voisiko tämän jutun saada käännettynä tänne blogiin kaikkien luettavaksi?

    1. Olen tänne blogiin tehnyt monta käännöstä omista jutuistani. Tuo Hertsikan valvomo -teksti, mihin viittaat, on kuitenkin kollegan tekemä ja lisäksi ns. maksumuurin takana.

      1. Juttu kertoo: ”När Hölttä sedan säger att den automatiserade metron och hela västmetrotrafiken kommer att styras från den stora salen i Hertonäs och konstaterar att det nya systemet inte automatiskt känner igen och larmar om en levande människa hamnat på spåret hörs bekymrade suckar ur publiken.”

        Eli uusi automaattijärjestelmä ei siis havaitse, jos ihminen joutuu radalle? Tuohan kuulostaa todella vaaralliselta! Miten tällainen voi olla mahdollista?

  2. Automaattimetro ajaa täysin muusta liikenteestä erillään. Asemat varustetaan laituriovin, jotka estävät radalle pääsyn. Radalla voi ulkopuolinen olla vain tahallaan sinne mennen. Tahallaan meneminenkin on vaikeaa.

    Tapio Hölttä
    metroliikennejohtaja

    1. Tämä on tärkeä ja validi pointti. Ihminen joutuu näkemään vaivaa järjestääkseen itsensä sinne radalle, lähinnä kai itsemurhatarkoituksessa. Edes yliajaneen kuljettajan pahaa oloa ei tarvitse ajatella, kun kuljettajaa ei ole. Mutta kuinka pitkäksi aikaa metroliikenne keskeytyy, jos automaattijuna ajaa tällaisen itsemurhahakuisen henkilön ylitse ja kuinka moni matkustaja kärsii viiveestä ja kuinka paljon?

      Minulla ei ole noihin kysymyksiin vastauksia enkä tiedä sitäkään, millaisia viiveitä ja kuinka paljon tällä hetkellä tulee radalle joutuneista ihmisistä. Nythän radalle pääsee halutessaan helposti.

  3. Miten sitten lukuisat ylikulkusillat? Onko niissä sähköaidat estämässä esineiden tai ihmisten radalle tipahtamista, Tapio Hölttä?

    -Mikko Nyman / VRLeaks

    1. Minä en ole tässä niinkään huolissani siitä ihmisestä, joka itsemurhatarkoituksessa ehdoin tahdoin kiipeää aidan yli tai hyppää sillalta metron alle. Hän löytää kyllä keinon päättää päivänsä joka tapauksessa. Mutta jos Itä-Helsingin avoradalla tulee suurikin kansanhuvi siitä, että heitetään Prisman ostoskärryt sillalta radalle ja katsotaan, kun automaattijuna ajaa päälle, niin sitten metron luotettavuus alkaa kärsiä liikaa.

      1. Metroradan yli kulkevat kävelysillat aidataan siten, ettei niiltä hyppääminen ole mahdollista. Myöskään ostoskärryjen heittäminen niiltä ei onnistu.

        Nykytilanteessa itsemurhaaja aiheuttaa noin puolen tunnin viipeen ko. kohdassa. Yleensä liikennettä voidaan kuitenkin ajaa ns. väärän raiteen ajona, jolloin matkustajien kokema haitta jää kohtuulliseksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s