Puuhastelu jatkuu

Tämä päivämäärä menee historiaan. Nyt myönnetään, että Länsimetron valmistuminen myöhästyy. Kertomaan on jälleen kerran laitettu metrojohtaja Hölttä, jonka panosta automaattimetron projektijohdossa muutama vuosi sitten arvostettiin niin paljon, että hänet siirrettiin sivuraiteelle ja HKL:n suunnitteluyksikkö otti ohjat.

Joukkoliikenne on lakisääteinen juttu. Sitä pitää olla. Missään ei kuitenkaan lue, että pitää olla automaattimetro, tai edes metro.

Tänään on myös selvinnyt, että Espoon kaupungin alijäämä seuraavana kolmena vuotena on isompi kuin aiemmin (elokuussa) on luultu. Uusi luku on 53 miljoonaa, vanha 35. Ns. pikkusummia, mutta silti. Puhutaan veroäyrin nostosta, mutta ei vahingossakaan Länsimetron mentävästa rahareiästä.

Mainokset

12 kommenttia artikkeliin ”Puuhastelu jatkuu

  1. Otteet Ylen uutisesta 3.10. 2013:
    ” Huonolta näyttää, että Siemens toimittaisi tarvittavia tietoja riittävän ajoissa, jotta CAF saisi junansa valmiiksi. Neuvottelut heidän välillään eivät ole edenneet kuukauteen lainkaan.Ilman Siemensin automaattia CAF:n junat eivät toimi. HKL joutuu kuitenkin katselemaan yritysten vääntöä sivusta.”
    JOS TARKKOJA OLLAAN, NEUVOTTELUT EIVÄT OLE EDENNEET RATKAISEVASTI 8 KUUKAUTEEN. SIEMENS ON KIUKUTELLUT KOKO TÄMÄN AJAN CAF:N SAATUA ARVOKKAAN JUNATILAUKSEN. JA VIENYT ASIAN KAI JOPA OIKEUTEEN. MUUTENKIN SIEMENSIN TOIMINTA KUMMASTUTTAA. KUN SIEMENSIN JA HKL:N PITÄÄ NEUVOTELLA PROJEKTIN TEKNISISTÄ ONGELMISTA, HKL:N PUOLELTA ON KYLLÄ PARHAAT TEKNIIKAN OSAAJAT PAIKALLA, MUTTA SIEMENS LÄHETTÄÄ PAIKALLE 7 HENGEN LAKIMIESARMEIJAN.
    ” Se on heidän välinen asia. Meillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin katsoa vierestä löytykö heille sopu vai ei.”
    ENTÄS JOS SOPUA EI SYNNY? PYÖRITELLÄÄN VAIN PEUKALOITA?

    1. Minusta on myös outoa, että projektijohtoon kiinnitetty ulkopuolinen konsultti on hiljaa, automaattiprojektin johtaja Kimmo Reiman on hiljaa, Pekka Sauri on hiljaa, Olavi Louko on hiljaa, Matti Kokkinen on hiljaa. Hiljaista on. Tapio Hölttää näyttää vastanneen rehellisesti, kun hänelle soittanut toimittaja on kysynyt. Siemensin kommenteista päättelen saman kuin kommentoija, ja sen lisäksi tulkitsen, että asioista olis parempi olla hiljaa. Terveisten osoitteena HKL.

  2. Niin, aletaan olemaan siinä vaiheessa että niitä hyviä uutisia automaatioprojektista on yltiöpositiivisimmankin yhä vaikeampaa keksiä. Huonoja (viivästyksiä ja rahanmenoa) sen sijaan ilmaantuu kuin itsekseen.

    Tommylla hyviä pointteja. Eihän kukaan halua ottaa vastuuta ongelmista. Tai edes tiedottaa niistä.

  3. Helsinki 3.10.2013 klo 17:05 | päivitetty 4.10.2013 klo 7:03

    Siemens kiistää kinastelun Länsimetrojupakassa

    HKL:n metroliikennejohtaja Tapio Höltän mukaan Länsimetro voi myöhästyä jopa puolella vuodella. Laitetoimittaja Siemens ei lähtisi tässä vaiheessa spekuloimaan myöhästymisillä.
    Länsimetro on puhuttanut koko urakan ajan.
    HKL:n metroliikennejohtaja Tapio Höltän mukaan Länsimetro voi myöhästyä jopa puolella vuodella.

    ”Syyksi hän mainitsee junien automatisoinnista vastaavan Siemensin ja junatoimittaja CAF:n välisen kiistelyn. Höltän mukaan HKL voi vain seurata asiaa sivusta.
    Simensin liiketoimintajohtaja Juha Lehtonen korostaa, että Siemensillä on sopimus vain HKL:n kanssa.”
    ELI JUHA LEHTONEN: YHTEISTYÖTÄ EI SIIS TARVITSE TEHDÄ ESPANJALAISYHTIÖN KANSSA, KUN SOPIMUS ON VAIN HKL:N KANSSA? KUITENKIN VÄITÄTTE, ETTÄ YHTEISTYÖ SUJUU. KUNPA NOUDATTAISITTE EDES HKL-SOPIMUKSIA.

    ”Hänen mukaansa yhteistyö DAF:n kanssa on sujunut hyvin.”
    NYT JUHA LEHTONEN KERTOO RÄIKEÄÄ MUUNNELTUA TOTUUTTA. MIKÄ MOTIIVI METROLIIKENNEJOHTAJALLA OLISI KERTOA SIEMENSIN JA CAF:N YHTEISTYÖN HUONOSTA SUJUMISESTA, JOLLEI SIINÄ OLISI MITÄÄN ONGELMIA. JA MIKSI SIEMENS ON VIENYT JUNAKAUPAT OIKEUTEEN? TOIMENPIDE EI AINAKAAN KERRO YHTEISTYÖN HYVÄSTÄ SUJUMISESTA. JOKAISELLE HKL-METROLIIKENTEESSÄ ON JO AINAKIN PUOLI VUOTTA OLLUT SELVÄÄ VAKAVAT ONGELMAT SIEMENSIN JA CAF:N VÄLILLÄ. TOIVOTTAVASTI TÄMÄ JULKISUUS NYT SAA SIEMENSIN RYHDISTÄYTYMÄÄN JA TERÄSTÄYTYMÄÄN. SIEMENSILLÄ ON RESURSSIT HOITAA ASIAT KUNTOON. SUOMEEN PITÄÄ SAADA PENAALIN VAHVIMMAT KYNÄT AINA JOHTAJIA MYÖTEN.

    Siemensiltä myönnetään, että aikataulussa on iso riski, mutta tässä vaiheessa on mahdoton sanoa myöhästymisistä yhtään mitään.

    ”Lehtonen myös ihmettelee miksi HKL:n pitäisi vain seurata asioita vierestä. Hänen mukaan tilaajan pitäisi olla aktiivinen toimittajien suuntaan.”
    TILAAJA ON KYLLÄ AKTIIVINEN, MUTTA VIIME KÄDESSÄ ASIALLE EI VAAN VOI MITÄÄN, JOS SIEMENS HALUAA KIUKUTELLA. SIEMENSIN TULISI MUISTAA NOUDATTAA ETENEMISSOPIMUSTA JA MIKÄLI SE EI ONNISTU, NOSTAA ITSE KÄDET PYSTYYN. TÄLLÄ HETKELLÄ VAAN VAIKUTTAA SILTÄ, ETTÄ SIEMENS VAIN ODOTTAA, ETTÄ HKL YMMÄRTÄISI YSKÄN.

    1. Tilanne on siis se, että lausuntoja medialle ovat antaneet metroliikennejohtaja, Siemensin liiketoiminnan johtaja ja HKL:n toimitusjohtaja.

      Metroliikennejohtajan mukaan CAF on ilmoittanut, että uudet junat eivät valmistu siten, että ne saadaan toimimaan Länsimetron suunniteltuun liikenteen aloittamiseen mennessä. Lahdenranta ja Lehtonen kiistävät, mitään ongelmaa ei ole.

      Siemens on haastanut HKL:n oikeuteen hävittyään junakaupat CAF:lle.

      Keväällä minulle toimitetun kirjeen mukaan Siemens uhkaa haastaa HKL:n oikeuteen liikesalaisuuksien paljastamisesta, mikäli ”vuodot” ja asioiden julkinen kommentoiminen jatkuvat.

      Myös HKL:n Nürnbergin matkaraportissa painotetaan sitä, että asiat pitää hoitaa poissa julkisuudesta. (Sekään ei auttanut. Projekti suli täysin ja lopetettiin.)

      Tässä taustat. Auttavat suhtautumaan kunnallisen liikelaitoksen ja sen liikekumppanin viralliseen tiedotukseen.

  4. ”Metroliikennejohtajan mukaan CAF on ilmoittanut, että uudet junat eivät valmistu siten, että ne saadaan toimimaan Länsimetron suunniteltuun liikenteen aloittamiseen mennessä. Lahdenranta ja Lehtonen kiistävät, mitään ongelmaa ei ole.”

    WTF, onko myös Lahdenranta kiistänyt ongelmien olemassaolon? Tommy, missä, milloin ja kenelle Lahdenranta on niin sanonut, ettei mitään ongelmaa ole? Tuskin toimari voi oikeasti noin sanoa, jos ongelma on päivänselvä ja kaikki sen tunnistavat. Ei kai asia sentään mielipidekysymys ole?

    1. Näin kirjoittaa päivän HS: ”HKL:n uusien metrojunien valmistuminen uhkaa viivästyä. Espanjalainen junavalmistaja CAF on ilmoittanut, ettei se todennäköisesti saa junia valmiiksi ennen vuoden 2016 alkua, jolloin länsimetro avautuu liikenteelle.
      CAF on perustellut ilmoitustaan sillä, ettei se ole saanut Siemensiltä riittävästi tietoja automaatiosta.
      HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta sanoo, ettei junatoimituksen aikataulua ole millään tavoin muutettu.
      Espanjalaisvalmistaja on luvannut toimittaa 20 metrojunaa yhteensä 140 miljoonan euron hinnalla.”

      Eli jos aivan tarkkoja ollaan, ilmenee ongelmattomuus mihin viittaan rivien välistä. Mielestäni ei aivan väärä johtopäätös, kun tj:n mukaan aikataula ei ole muutettu.

      Kysymys kuuluu, kenelle ja millä tavalla CAF on ”ilmoittanut”.

      1. ”Eli jos aivan tarkkoja ollaan, ilmenee ongelmattomuus mihin viittaan rivien välistä. Mielestäni ei aivan väärä johtopäätös, kun tj:n mukaan aikataula ei ole muutettu.”

        Totta. Toimarin vastauksesta voidaan vetää johtopäätös, ettei hänen mukaansa ongelmaa ole. Toisaalta: Toimari sanoo, ettei junatoimituksen aikataulua ole millään tavoin muutettu (virallisesti). Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö toimarikin tunnustaisi, että aikataulu on muuttunut tai muuttumassa, mitään virallista päätöstä ei vaan asiasta vielä ole.

  5. ”HKL:n suunnitteluyksikkö otti ohjat.” Ja siellähän se vasta se paras metroliikenteen hoidon asiantuntemus oli, ei mikään ihme, että asiat ovat nyt solmussa. Silloin automatisointisopimuksesta neuvoteltiin pitkään ja hartaasti, kuukausi- ellei peräti vuositolkulla eikä valmista meinannut tulla millään. Lopulta sopimus runtattiin kasaan varmaan väkisin, jolloin sopimukseen jäi sellaisia valuvikoja, jotka antavat Siemensille nyt mahdollisuuden riitauttaa asioita, tiedä häntä.

    1. Suomen johtavat sopimusjuristit ovat sitä mieltä, että alkuperäinen sopimus turvaa HKL:n edut hyvin. Viime vuonna projekti ajautui tilaan, jossa sopimus olisi voitu purkaa ja HKL olisi ollut asiassa hyvin vahvoilla. Helsingin kaupunginhallitus päätti kuitenkin jatkaa sopimuksen toteuttamista ns. omalla riskillä hyväksymällä etenemissopimuksen.

      1. Niin, mikä sai apulaiskaupunginjohtajan ja toimitusjohtajan jatkamaan salassa neuvotteluja Siemensin kanssa toukokuussa 2012 vaikka johtokunta edellytti sopimuksen irtisanomista? ”Kaupungin etu”, kuuluu virallinen vastaus.

  6. Länsimetron liikenteen käynnistymisen myöhästymisestä puolella vuodella on ollut tarkoitus tiedottaa virallisesti HSL:n toimesta marraskuun aikana, tällaista tietoa on ollut ilmassa jo kuukauden päivät. Nyt asia pulpahti julkisuuteen etuajassa, kun sitä rehelliseltä mieheltä kysyttiin.
    Se ei ole mikään salaisuus, että Länsimetro myöhästyy ja pahasti, mikäli pitää odottaa automaattiajoa. Kiinnostavinta on, miten asiat sitten marraskuun tiedotteessa selitetään. Junien automatisoinnissa on niin suuria vaikeuksia, haasteita ja erimielisyyksiä, että sekin tuntuisi jo huippusuoritukselta, mikäli automatisointi onnistuisi edes auttavasti 5 vuodessa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s