”Tälle ei tehdä mitään”

Helsingin ja Espoonkin metroa on alusta asti rakennettu ja selitetty aurinkolasit silmillä. Kuvakaappaus dokumentista ”Helsingin metro valmistui vuosien väännön jälkeen”, katsottavissa Ylen elävässä arkistossa.

Kuten viime viikolla kerroin, on Länsimetrossa säästetty 25-30 miljoonaa euroa tekemällä vähän turvattomampaa kuin mitä Helsingin ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokset vaativat (lausunnot 2008 ja 2012). Myös Helsingin puolella on havaittavissa muutosnihkeyttä ja kustannukset ovat vähintään miljoonaluokkaa.

Helsingin nykyisen metron turvallisuus on määritelty 30-40 vuotta sitten, sen ajan lakien ja säännösten perusteella. Vaatimukset ja näkemykset siitä, mikä ”riittää” olivat erilaiset kun metro vihittiin käyttöön 1982. Nyt ollaan yhdistämässä uutta ja vanhaa. Kaikki muuttuu metrossakin.

Ilmeisesti kustannussyistä HKL:n johto on ollut haluton puuttumaan vanhojen tunneleiden rakenteisiin. Pelastuslaitureiden kapoisuus tuli juuri todistettua ja pelastuslaitoksen mukaan savunpoistokin on riittämätön. Nämä eivät ole uusia ja yllättäviä asioita. Pelastuslaitos vaati kunnollisen turvaselvityksen tekemistä jo vuonna 2008. Se on edelleen tekeillä tai ainakaan Environics Oy:ltä suorahankintana tilattua 100 000 euron riskiarvioita ei ole esitelty julkisuudessa.

Vanhan radan turvallisuus nousi uudestaan julkisuudessa ongelmaksi maaliskuussa 2012 kun Siemens ilmoitti keskeyttävänsä automaattiprojektin kunnes turvavastuut on selvitetty. Suuren yleisön tietoon aihe tuotiin oikein television välityksellä, kun toimitusjohtaja Matti Lahdenranta antoi seuraavan lausunnon Ylen MOT-ohjelmassa 4.2.2013:

MOT: Mitä tälle aiotaan tehdä, jotta se tehdään tämän päivän kriteerien mukaan kun automaattimetro tulee?
Matti Lahdenranta: Tämän hetken näkemys on se että tälle ei tehdä mitään. (Lue MOT:n käsikirjoitus kokonaisuudessaan tästä.)

Siis vanhojen tunnelien turvaratkaisuille ei tehdä mitään. ”Tälle ei tehdä mitään.”

Metron turvattomuudesta kohistiin kuitenkin lisää tämän vuoden toukokuussa, kun eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen ärähti ”laittomasta metrosta”. (Lue päätös tästä ja lehdistötiedote tästä). Lausunnosta voi huomioida sen, että HKL:n itse tärkeänä pitämä metroliikennesääntö ei enää riitä.

Kaikki tämä sääntely on kaupungin sisäistä ohjeistusta, jonka oikeudellinen asema rinnastuu työnantajan direktio-oikeuden nojalla antamiin määräyksiin. Sillä ei voida määrätä ulkopuolisiin kohdistuvista oikeuksista tai velvollisuuksista, toteaa Jääskeläinen.

Ja tänään sitten Hesarikin heräsi.

Väkisinkin tulee mieleen, että oma-aloitteisesti toimimalla HKL olisi säästänyt pitkän pennin. Nyt sitten rehkitään pakon edessä näidenkin puutteiden kanssa kun projekti on muutenkin moniongelmainen.

Miksi turvallisuus nousee otsikoihin vasta metroprojektin loppusuoralla? Painomustetta riitti eri aviiseissa moneen juttuun viisi vuotta sitten pelastuslaitoksen silloin tuoreen lausunnon myötä, mutta mihinkään tämä julkisuus ei johtanut. Samana keväänä Helsingin kaupunginvaltuusto keskusteli Länsimetron hankesuunnitelmasta, missä yhteydessä apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurilta tivattiin mm. pelastuslaitureiden leveydestä. Kokouksen keskustelupöytäkirjasta käy hyvin ilmi pontevat lupaukset pelastusviranomaisten tahdon kunnioittamisesta. (Kyseiseen kokoukseen on viitattu mm. tässä blogikirjoituksessa)

Tiedän, että projektijohdossa on niitäkin, joiden mielestä pelastuslaitos liioittelee, koska turvallisuuden maksimointi kustannuksista piittaamatta ikäänkuin kuuluu pelastusviranomaisen toiminnan luonteeseen. Ehkä. Toisaalta automaattimetroprojektiin ja Länsimetron rakentamiseen on eri arvoiden mukaan uponnut jopa satoja miljoonia euroja ylimääräistä vain siksi, että on sössitty sopimusten kanssa, ei ole osattu ennakoida haasteita ja mitä niitä selityksiä onkaan.

Puutteet metroradan turvallisuudessa ovat olleet tiedossa jo kauan. Onko niitä liioiteltu? Varmaa on, että asialle ei tähän mennessä ole tehty paljonkaan muuta konkreettista kuin se, että puutteista on vaiettu, niitä on vähätelty ja rahavirtoja on ohjattu muualle.

Se on skandaali.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s