Viranomaiset: Washingtonin radan turvallisuus ei vieläkään vakuuta

Koneet eivät sitten keskustelleetkaan keskenään.
Koneet eivät sitten keskustelleetkaan keskenään.

Washingtonissa kävi kesäkuussa 2009 todella pahasti. Kun liikenneviranomainen sitten tutki yhdeksän ihmisen kuolemaan johtanutta peräänajoa kävi ilmi, että liikenteenharjoittaja oli jo pitemmän aikaa laiminlyönyt radan huollon. Lisäksi onnettomuustutkinta huomautti liikennöitsijää vaivanneesta asennevammasta.

The system did not detect the presence of a train and directed another to proceed toward it at full speed. However, it also said that chronic failures of track circuitry, a negligent safety attitude at Metro and weak oversight made the crash inevitable.

Neljä vuotta tapahtuneen jälkeen automaattista kulunvalvontaa ei vieläkään ole otettu uudelleen käyttöön.

Advertisements

4 kommenttia artikkeliin ”Viranomaiset: Washingtonin radan turvallisuus ei vieläkään vakuuta

  1. Tässä ote yhdestä viime kuun kommentistani. Hyvin ajankohtainen metrojunan törmättyä eilen Helsingissä radalle kaatuneeseen suureen puuhun. Lue Lahdenranta! Lue Sauri! Nyt ei saa kukaan idiootti (jos niitä on) enää panna päätään pensaaseen ja vaieta.

    ”Väännettäköön rautalangasta: Liikenneturvallisuusriski muodostuu monesta tekijästä. Ensinnäkään kukaan ei välttämättä ole tekemässä hätäjarrutusta, jos radalla on jotain odottamatonta (ihminen, tieltä suistunut ajoneuvo, kaatunut puu jne.). Kun on jo aloitettu hätäjarrutus ennen törmäystä, vahingot jäävät usein pienemmiksi. Metro ei ole ollenkaan niin suljettu järjestelmä kuin Helsingin herrat kuvittelevat, laituriseinät ja aidat eivät ole läheskään täydellinen suoja.”

    1. Voi vain toivoa, että Helsingissä tai Espoossa ei koskaan tarvitse lukea sellaisia onnettomuustutkinnan johtopäätöksiä joita Washingtonissa julkaistiin. Lyhyesti: Piittamattomuutta ja huolimattomuutta.

  2. Kyllä näiden onnettomuustutkinnan johtopäätösten täytyy olla Saurin ja Lahdenrannan tiedossa, mutta he eivät välitä koko asiasta, koska automaattimetroprojektin ei haluta enää enempää vaarantuvan. ”Vastuu turvallisuudesta on näemmä Siemensillä” ja jos oletetaan, että automaattimetro saataisiin valmiiksi Helsingissä ja sitten tapahtuisi tuollainen Washingtonin kaltainen vakava onnettomuus, jota seuraisi oikeudenkäynti, niin Saurilla ja Lahdenrannalla ym. kumppaneilla olisi kyllä jo puolustuspuheenvuorot valmiiks mietittyinä: ” Me emme ole olleet tietoisia, että maailmalla on automaattimetroissa esiintynyt auki olevia turvallisuuspuuttteita”. No ainakin Saurin Pekan olisi kielimiehenä pitänyt olla tietoinen. Pekalle ja Matille projektin jatkuminen on tärkempää kuin junaturvallisuus.

  3. MOT Talvivaara nähty. Karmeata mutta totta. Automaattimetroprojektistakin on tehty MOT. Jotenkin rupesin miettimään, mitä yhteistä Pekka Perällä ja Matti Lahdenrannalla on? Kummallakin on ollut visio. Kumpikin lupaa ummet ja lammet, toinen sijoittajille, toinen veronmaksajille ja joukkoliikenteen käyttäjille. Kumpikin vaikuttaa luotettavalta, puhuvat rauhallisesti. Ja heihin luotetaan. Poliitikkojen on pakko. Ei voi asettaa virka- tai bisnesmiehen laskelmia kyseenalaiseksi. Mitä eroa? Perä törsää 10 kertaa enemmän (sijoittajien) rahaa kankkulan kaivoon kuin mitä Lahdenranta veronmaksajien rahaa. Luvut ovat karkeasti 2 mrd ja 200 milj.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s