Länsimetron oikea hinta

Se on ollut aika kauan nähtävissä, että Länsimetron rakentaminen maksaa lopulta yli miljardin. Sekin on ollut aistittavissa, että kustannusten karkaaminen selitetään joko rakennusindeksillä tai hiukan monisanaisemmin rakennusindeksin karkaamisella johonkin. Nyt on sitten sekin nähty. On selitys mikä vaan, hinnannousu kuuluu aina jotenkin projektiin, ei ole ollut tiedossa, on ollut vaikeasti hahmoteltavissa ja niin edelleen.

Nürnbergissä käyneenä täytyy sanoa, että tämä Helsingin ja Espoon metroprojektia vaivaava krooninen yllätyksellisyys on todella hämmästyttävää.

Länsimetro Oy:n mukaan Espoon metroa on lähdetty rakentamaan vuoden 2007 hinta-arvion perusteella. Tämä lähtöhinta oli 713,6 miljoonaa euroa. Viidessä vuodessa mentiin 840 miljoonaan euroon. Se on huikea nousu. Vielä huikeampi se on kun hintaa vertaa alkuperäiseen arvioon. Jostakin syystä tätä kohta kahdeksan vuotta sitten tehtyä päätöstä ei juurikaan enää mainita.

Tunnelissa kulkeva metro valittiin Etelä-Espoon raideliikennemuodoksi jo syyskuussa 2006, mutta tämän jälkeen metron hinta-arvio on pompannut 452 miljoonasta eurosta 714 miljoonaan euroon.

Kuten tiedämme sitoutui Espoon kaupunginvaltuusto tähän uuteenkin hintaan vaikka perusteltuja eriäviä mielipiteitäkin jätettiin. Mutta että miljardi? Ja siihen päälle automaattimetroprojekti jonka hinta kaikkine lisätöineen lienee ainakin 200 miljoonaa euroa. Alkuperäinen lähtö, kulunvalvonnan uusiminen, oli 70:n miljoonan arvoinen. Miten tämä kaikki on mahdollista? Tynkämetro. Edelleen.

Miljardin euron rajaa on Länsimetron osalta nuuskittu ihan julkisestikin jo marraskuussa 2012. Silloin Helsingin kaupunginhallitus takasi Länsimetro Oy:n lainoja. Kuten kaupunginhallituksen kokouspöytäkirjasta käy ilmi on Länsimetron kustannusarvio 960 miljoonaa euroa. Nyt ollaan kajoamassa näihin nostettavissa oleviin lainoihin. Lisärahoitus tulee esille ensi viikolla HKL:n johtokunnan kokouksessa. Tämä johtuu siitä, että Helsinki omistaa kolmasosan Länsimetroa rakentavasta Länsimetro Oy:stä. Yhtiön hallitus on tietojeni mukaan jo siunannut 100-115 miljoonan euron lisärahan. En tiedä mitä se tarkoittaa. Toivottavasti asia on kirjattu HKL:n johtokunnan huomenna julkaistavaan esityslistaan niin, että kaupunkilaisetkin saavat lukea esityksen perustelut.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Länsimetron oikea hinta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s