Näin syntyi arvovaltainen lausunto

Espoo sanoo säästävänsä 100-200 miljoonaa euroa jos Länsimetron jatke rakennetaan nyt heti. Espoon arvio säästöistä ei kuitenkaan perustu kunnollisiin laskelmiin. – Se on minun arvioni, sanoo Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko.

MIelenkiintoiseksi Loukon arvion tekee se, että sen perusteella arvovaltainen eduskunnan valtiovarainvaliokunta on juuri päättänyt suosittaa Länsimetron jatkamista Kivenlahteen asti. Länsimetron jatke maksaa 770 miljoonaa euroa. Lopullisesti valtion osuudesta – se on kolmannes rakennuskustannuksista – päätetään keväällä hallituksen kehysriihessä.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta viittaa lausunnossaan Espoon kaupungin selvitykseen. Selvitystä on turha etsiä valiokunnan liikennejaoston lausunnon liitteistä. Se pitää erikseen pyytää. Siispä pyysin. Osoittautui, että ei se mikään selvitys ole vaan noin kolmen A4:n pituinen arvio kustannussäästöistä ja selostus aikaisemmista hankepäätöksistä. Sanoja ja todentamatonta päättelyä on jonkun verran, laskelmia ja esimerkiksi rakennusurakoitsijoiden todistelua ei yhtään. Todistellessaan lausuttujen asioiden merkityksellisyyttä viittaa Espoo lausunnossa lopulta itseensä, Espooseen.

Espoo on arvioinut että, jos rakentamista voidaan jatkaa heti, tulee rakentaminen 100-200 milj. euroa halvemmaksi Espoolle ja valtiolle verrattuna siihen, että se tehtäisiin vuosia myöhemmin epäedullisemmassa suhdannetilanteessa yhtaikaa monien muiden hankkeiden kanssa.

Kuten lausunnosta käy ilmi on se kirjoitettu valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston vierailtua Espoossa 1.10.2013. Lausunnosta ei käy ilmi miten ja kenen toimesta kansanedustajia on informoitu.

Tämä kaikki on niin merkillistä, että kysyin asiaa varmuuden vuoksi vielä Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Loukolta.

– Se [säästöt] on minun arvioni, joka perustuu rakenteilla olevan metron kustannusten kehitykseen ja vuosikymmenen lopussa odottaviin louhinta- ja muiden töiden ruuhkaan. Näitä ovat jätevedenpuhdistamo, Pisararata, Itämetro, Raidejokeri. Ei tästä kukaan tai mikään voi sen varmempaa ennustetta tai selvitystä tehdä.

– Tietenkin [rakentaminen] kilpailutetaan. ”Välitön” tarkoittaa tällä hetkellä aloittamista, heti kun on kilpailutettu, tänä keväänä. Kaiken sen ajan, minkä lopullinen päätöksenteko siirtyy, siirtyy myös aloittaminen ja hyötyä koko ajan menetetään.

Turun yliopiston tutkija Matti Wiberg kirjoitti eilen Helsingin Sanomien Vieraskynäpalstalla siitä, miten Suomessa tehdään isoja poliittisia päätöksiä ns. Stetson-menetelmällä. Se tarkoittaa, että päätökset ja varsinkin niiden perustelut vedetään hatusta tai hihasta. Trendi maailmalla kun on se, että päätösten vaikutukset selvitetään kunnolla ja esitellään julkisesti.

Päätöksenteon tavoite on tuottaa politiikkaa, joka keskittyy todellisten ongelmien ratkaisemiseen tulevaisuutta mielekkäästi hahmottaen. Pitäisi ottaa huomioon päätettäviin asioihin liittyvä tieteellinen näyttö eikä ainoastaan reagoida ajankohtaisiin paineisiin. On pureuduttava ongelmien syihin eikä vain seurauksiin. – Matti Wiberg, HS 16.12.2013

Selostin Länsimetron jatkeen ja valiokuntakuvion eilen professori Matti Wibergille. Kerroin, että Espoon louhintoja ollaan jatkamassa lähinnä perstuntumaan perustuvin argumentein. Vastaus: ”Ehdottomasti. Se on 100 prosenttisesti juuri näin.”

  • Espoon kaupunki siis viittaa Espooseen, minkä kansanedustaja toistaa kyselemättä. Mitään kustannuslaskelmaa ei ole, mutta nyt tehdään isoja linjauksia 770 miljoonan euron hankkeen kiireellisestä aloittamisesta.

Ajattelen nyt ääneen. Saatuaan merkittävää tukea eduskunnasta on Länsimetron puuhamiesten helppo markkinoida projektia kaupungin rajojen sisällä. Neuvotteluja helpottaa se, että liikennejaoston lausuntoa toistetaan asiaa sen enempää pohtimatta mediassa. Lopputuloksena louhinnat saadaa nopeasti jatkumaan ja kun joku lopulta huomaa kuprun ollaan niin pitkällä, että keskeyttäminen olisi hölmöä. Tavoite saattaa olla kaunis mutta keinot ovat rumat.

Mainokset

7 kommenttia artikkeliin ”Näin syntyi arvovaltainen lausunto

  1. No eikös tää ole ihan selvää, että päätös Kivenlahden metrosta pitää tehdä ennenkuin Länsimetron oikeat kustannukset ovat selvillä. Ei sitä muuten päätettäisi toteuttaa. Ensin hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan, että mitä pitäiskään tehdä ja mitä se maksais!

    1. Heh, joo näin se näyttäisi juonenkuvio olevan, ja sehän naurattaisi jos se ei itkettäisi. Mulla tulee väkisinkin mieleen myös se, että tämähän on vain yksi iso julkinen hanke. Kuinka paljon on muita vastaavia kupruja, muissa kaupungeissa ja kunnissa? Iltasanomat selvitti taannoin ansiokkaasti kuinka paljon yhteistä fyrkkaa menee tyhjänpäiväisiin ulkopuolisten konsulttien tekemiin selvityksiin. Se oli valtakunnan tasolla aivan karmea summa.

  2. Suunnittelu (konsultit) on kuitenkin halpaa rakentamiseen verrattuna. Sikäli toivoisi että ennen päätöstä rahaa työnnettäisiin juuri suunnittelukonsulteille.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s