Virkamieskin on joskus oikeassa

Voi olla vähän rohkeata väittää, että Länsimetron kalleus sapettaa valtiota kun lausunnon antaa Liikenneministeriön virkamies. Yksi virkamies ei ole valtio. Mutta on tuo lausunto kuitenkin oire tai viite tunnelmista siinä virastossa joka rahoitusesitykset tekee.

Voi myös olla, että Espoon teknisen toimen johtaja ja Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko on kokenut tunnelinrakentaja. Hänen kenties valistunut arvauksensa Länsimetron jatkeen kiireellisyydestä, säästökohteista sekä kustannuksista on silti vain arvaus. Liikenneministeriö tulee aivan varmasti vaatimaan paremman selvityksen kuin se, minkä pohjalta eduskunnan valtiovarainvaliokunta tukilinjauksensa teki. Tämän tason selvityksiä ei vedellä hihasta Stetson-menetelmällä, siitä on olemassa ihan ohjeistuskin.

HKL:n johtokunta teki eilen sen mitä sen pitikin. Esitys Helsingin rahoitusosuuden kasvattamisesta meni uuteen valmisteluun ja tarkempia selvityksiä vaaditaan myös Siemensin ilmoittamasta automaattimetroprojektin aikataulusta. Tunnelmat hankkeen virkamiesjohdossa ovat varmasti tukalat. Joulu ei vielä tullutkaan. Palautusesityksen tekivät johtokunnan kaksi kokeneinta jäsentä, Ari Lehtinen (sdp) ja Kari Kälviä (vihr.).

Johtokunta päättää palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että esityksestä selviää selkeästi kullakin osa-alueella tehdyt ylitykset ja alitukset perusteluineen niin euromääräisesti kuin prosentuaalisesti alkuperäiseen hyväksyttyyn hankesuunnitelmaan verrattuna. Esittelyssä tulee myös tuoda esille mahdolliset säästökohteet. Samaan esittelyyn johtokunta velvoittaa valmistelemaan riskikartoituksen, josta ilmenee mm. taloudelliset riskit sekä aikataululliset vaikutukset niin Länsimetron valmistumiseen kuin automaatioprojektiin liittyen. Johtokunnalle tulee esittää realistinen aikataulu hankkeen valmistumiselle.

Ongelmat ovat olleet tiedossa kesästä 2011. Silloin Siemens ja HKL, tai ainakin Siemens, pohtivat ensimmäisen kerran luopumista automaattimetrosta. Sen jälkeisinä kohta kolmena vuotena on ollut lukuisia mahdollisuuksia viedä koko metrohanke uudelleen piirrustuspöydälle. Minusta tämä on tärkeä todeta, me emme ainoastaan itke pöydälle kaatunutta maitoa vaan suremme koko päätöksentekojärjestelmän mädännäisyyttä. Puhutaan hyvästä hallinnosta mutta mitä se on? Teknisistä ”haasteista”, kuten virallinen termi kuuluu, on seurannut isoja julkisuusongelmia.

Yritysmaailmassa vaihdetaan johtajia kun hommat eivät suju. Näin toimivat liikennelaitosta ja Länsimetro Oy:tä huomattavasti suuremmat yritykset. Tämä siirto vaatisi HKL:n johtokunnalta ymmärrystä, yksimielisyyttä ja jämäkkää otetta. Metrohankkeen loppuun vieminen saattaa olla ainoa vaihtoehto, mutta pitääkö se juna ajaa sinne päätyyn asti katastrofin alkuuunpanijoiden toimesta?

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Virkamieskin on joskus oikeassa

  1. Eikös automaattiprojektista esitelty juuri johtokunnalle riskikartoitus? Mitähän tälle mahtaa kuulua? Nämä riskikartoitukset ja riskien seuranta tapaavat kovin usein jäädä laatikon pohjalle unholaan sen jälkeen kun konsultin palkkio on maksettu.

    1. Näin tehtiin, mutta käsittääkseni se ei ole niin yksityiskohtainen kuin tämä johtokunnan nyt vaatima. Yleisellä tasolla puhutaan ongelmista, ne jopa nimetään (esim. ”laituriovet”), mutta tarkkojen aikatulujen ja kustannusten kanssa on ollut vähän niin ja näin. Ymmärtää hyvin, että viimeistään tässä vaiheessa hanketta kunnollisia laskelmia pitää olla päätösten pohjaksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s