Lisää fyrkkaa automaattiin

Torstai ei ole tälläkään kertaa toivoa täynnä HKL:n johtokunnan kokoustaessa. Ylimääräisen palaverin esityslistalla on terästetty versio joulukuun 2013 Länsimetro-paperista. Siellä lukee mm. näin:

Rakentamisen edetessä on jouduttu tarkistamaan useita hankesuunnitelman ratkaisuja. Hankesuunnitelma laadittiin nykymetron periaatteita noudattaen. Suurimmat muutokset liittyvät seuraaviin asioihin:

1. laatuun ja turvallisuuteen panostaminen: mm

    • a. savunpoiston korvausilmamäärän kaksinkertaistuminen, joka edellyttää suurempia teknisiä tiloja ja kuiluja
    • b. esteettömyyden toteutuminen asemien molemmilla sisäänkäynneillä
    • c. sähkötilojen siirtäminen pois laituritason alapuolelta liittyen kokemuksiin Helsingin rautatieaseman vesivuodosta

2. rakentamisen aloittamisen viivästyminen runsaalla vuodella kaavavalitusten vuoksi

3. kallioperän laatu ja sen vaatimat rakennemuutokset

4. rakentamista sujuvoittavat muutokset, mm. työtunnelijärjestelyt Myllykalliossa ja Ruoholahdessa sekä Vuosaaren huoltoraide

5. maanalaisen rakentamisen osaajien rajallinen määrä on näkynyt tarjouskilpailuissa ja -hinnoissa.

Tässä ollaan nyt yllätysten ja paljon puhutun vaikeusasteen äärellä. On kuin ydinvoimalaa rakentaisi…?

Ylläolevaa pohdittaessa pitää muistaa, että automatisoinnin ongelmat pulpahtivat kunnolla julkisuuteen jo kolme vuotta sitten. Kesällä 2011 oli tiedossa, että laituriovien kanssa tulee vaikeuksia. Loppu on historiaa. Toisin sanoen päättäjillä on ollut aikaa ja mahdollisuuksia puuttua asioiden kulkuun. HKL:n johtokuntahan näin tekikin kun se keväällä 2012 vaati Siemenssopimuksen irtisanomista.

MOT_taske1
Tilanne vuonna 2008. Kuva MOT:n metro-ohjelmasta.

Turvallisuuden ja laadun parantamisen syyttäminen kustannusten noususta tuntuu oudolta. Sama juttu valitusten kanssa. Listalla ei kuitenkaan lue ”johtuen huonosta suunnittelusta” vaikka nimenomaan siitä on huomautettu jo vuosien ajan. Paremmalla suunnittelulla ei ehkä olisi jouduttu valituskierteeseen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s