Siemens vie edelleen ja Helsinki vikisee

Vallitseva käsitys metropäättäjien parissa tuntuu olevan se, että taaksepäin ei pidä katsoa. Sitä tikulla silmään jne. onkin hyvä sääntö paitsi silloin, kun julkisiin hankkeisiin, joiden vaaroista on vuosikausia varoitettu, edelleen tuhlataan silmittömät määrät verorahoja. Realisoitumasssa ovat lähes kaikki ne riskit joista HKL:n johtoa ja kaupungintaloa mukaanlukien kaupunginvaltuustot Helsingissä ja Espoossa on varoitettu jo ainakin kuuden vuoden ajan. Monen kaupunkilaisen on tätä taustaa vasten varmasti vaikea sivuuttaa menneet ja ainoastaan katsoa eteenpäin.

Tietojeni mukaan HKL:n johtokunnassa on viriämässä uudelleen keskustelu automaattisopimuksen katkaisemisesta. En tiedä, onko se ns. Etenemissopimuksen mukaan edes mahdollista, mutta jo se että asiaa jälleen pohditaan kertoo joidenkin päättäjien tuskastumisesta. Lähteitäni ihmetyttää sekin, että Helsingin kaupunginhallitus ei kutsu kuultavaksi johtokunnan jäseniä, jotka ovat perustellusti kyseenalaistaneet automaattimetroprojektin ja Länsimetron kustannusnousut. Asiantuntijoina kuullaan sen sijaan metrohankkeen johtoa, jonka piuhat ovat niin solmussa että ongelmien ratkomiseen ei näköjään riitä ulkopuoliset johdon konsultit eikä tätä varten perustetut erityiset johtoryhmät. Kun kaupunginhallituksessa ei ole tahtoa eikä aikaa paneutua hankkeen ongelmiin ja asiantuntiojina kuullaan fiaskon alkuunpanijoita on lopputulos se, että jatketaan samaan malliin.

Tuorein automaattimetron tilannekatsaus lienee kaikkien aikojen synkin. Se myös todistaa oikeaksi epäilykset siitä, että tavaran tilaajalla ja tavaran toimittajalla on sukset pahasti ristissä. Konsulteista huolimatta, siis.

Advertisements

4 kommenttia artikkeliin ”Siemens vie edelleen ja Helsinki vikisee

  1. Ote uusimmasta automaattimetron tilannekatsauksesta:

    ”Siemens on tehnyt Projektissa myös esityksiä länsimetron
    automatisointia koskeviksi lisätilauksiksi, joista osapuolilla on osittain
    sekä perusteen että hinnan osalta eriävä käsitys. HKL:ssä
    valmistellaan parhaillaan näissä asioissa toimitusjohtajan lisätilauksia,
    joissa lähtökohtana on, että HKL tässä vaiheessa tilaa lisätyöt
    Siemensin tarjousten mukaisesti huolimatta merkittävistä eroavuuksista
    osin lisätöiden hinnassa ja osin lisätöiden perusteissa. HKL
    (Länsimetro Oy) varaa joka tapauksessa lisätilaukset tehdessään
    oikeuden siihen, että nämä erimielisyydet ratkaistaan lopullisesti
    Etenemissopimuksen mukaisessa erimielisyyksien
    käsittelymenettelyssä viime kädessä välimiesoikeudessa.”

    Kenen valtuuttamana Matti Lahdenranta toimii näin? Eikö tässä liikuta jo vähintäänkin laintulkinnan harmaalla alueella? Onko toimitusjohtajalla johtokunnan mandaatti toimilleen?
    Uusin tilannekatsaus kertoo, kuinka uskomattoman järkyttävässä tilanteessa projektissa ollaan. Mikään ei etene eikä ole näköpiirissäkään, että etenisi. Tästä ei hyvää seuraa. Siemens ja HKL ovat todella pahassa kusessa projektinsa kanssa. Automaattimetroprojektin totuuden hetki on lähempänä kuin uskommekaan. Pätkäistään vaan sopimus poikki Siemensin kanssa. Jos ei näin kohta ymmärretä tehdä, Lahdenranta petaa itselleen oikeudenkäyntiä ja tuomiota julkisten varojen holtittomasta käytöstä. Onko kaiken tämän sekoilun taustalla vain psykologia? Mikäli projektia ei olisi pätevin argumentein vastustettu 10 vuotta, Lahdenranta olisi itse keksinyt Siemens-sopimuksen järjettömyyden ja pätkäissyt sen johtokunnan ja kaupunginhallituksen kanssa suosiolla viimeistään toissa keväänä. Nytten on vain käyny niin, että viisaus on asunut väärissä henkilöissä ja sehän joitakuita tai ennemminkin jotakuta vituttaa. HKL:ssa alaiset eivät uskalla lukea johtajalleen, joka tekee päätökset itse, lakia, vaikka kaikki alhaalta ylös tietävät, että kuusessa ollaan ja väärin menee. Samaa ilmiötä on kuulkaas monissa diktatuureissa

  2. Tuon tilannekatsauksen voi tiivistää ”V#¤ut tästä mitään tule”. Jokohan mestarit kuinka aktiivisesti etsivät uusia haasteita…

  3. Pari vuotta olen tätä tarinaa seurannut ja aina päädyn ihmettelemään samaa asiaa. Miten on mahdollista, että nämä projektia eteenpäin vieneet henkilöt jatkavat edelleen töissään? Ei yksityisessä yrityksessä toimitusjohtaja voi sooloilla vuodesta toiseen vastoin johtokunnan tahtoa. Julkisella puolella näköjään voi. Kun en tunne hkl:n rakennetta tai julkista päätöksentekoa kovin hyvin, voisiko joku selittää kenellä on (ollut) vastuu ja valta vaihtaa projektin johto toiseen?

    1. Kaupunginhallitus, valtuusto, johtokunta itse… Minusta näyttää siltä, että johtokunta tai tarpeeksi moni johtokunnassa, ei ole valtuuksiensa tasalla. Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta on kaupungin korkeimman päättävän elimen eli kaupunginvaltuuston asettama. Se on sekalainen seurakunta ihmisiä, joilla on erilaiset tavoitteet ja intohimot. Metrohanke kiinnostaa vähiten heitä, jotka eivät ole olleet sitä käynnistämässä. Tämä asenne muuten kuvastaa myös suurta osaa valtuuston jäsenistä – ei kiinnosta. Yleisemmin hankkeen koreografia näyttäytyy ennalta sovittuna läänityksenä, ja tästähän ei ole pitkä matka rakenteelliseen korruptioon. Jos tuntuu, että nämä ainekset eivät vielä riitä selittämään katastrofia voi päälle latoa kaikki ne möhläykset, jotka johtuvat ihan vaan taitamattomuudesta (esim. kilpailutus, projektinjohto) ja isoon projektiin aina sisältyvistä inhimillisistä virheistä. Sen ei kuitenkaan pitäisi enää kelvata selitykseksi, koska lähes kaikista realisoituneista riskeistä on varoitettu vuosien ajan. Tästä on mustaa valkoisella.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s