Pohjalla kumisee taas: Syy vai seuraus?

Desinformaatiota ja propagandaa. Automaattimetro.fi on HKL:n ja Siemensin yhetistyössä ”ylläpitämä” sivusto.
Desinformaatiota ja propagandaa. Automaattimetro.fi on HKL:n ja Siemensin yhteistyössä ”ylläpitämä” sivusto.

Juuri kun pureskelin tuoretta tietoa siitä, kuinka automaattimetroprojektissa juuri mikään ei ole liikkunut viiteen viikkoon, kertoo Yle että HKL ja Siemens aloittavat käräjöinnin etuajassa. Kyseessä on riita sopimussakoista. Siis juuri sellainen asia, mikä alunperin pyrittiin siirtämään välimiesoikeuden käsittelyyn alkaen 1.10.2015.

Kerroinko jo, että HKL:n johtokunnan esityslistalla on tänään ehkä kaikkien aikojen synkin automaattimetron tilannekatsaus? Paperin perusteella voi ihmetellä mihin projektinjohdon konsulttia on tarvittu ja mitä virkaa erilaisilla ohjausryhmillä on. Keskusteluyhteyttä kun ei tavaran tilaajan ja toimittajan välillä näytä olevan. Tekisi taas mieli sanoa, että juuri tästä on varoitettu jo kuusi vuotta sitten. Itse asiassa se täytyy todeta uudestaan, sillä julkisuudessa esiintyy edelleen tämän tästä asiantuntijoita kertomassa kuinka haasteellisesta ja yllätyksiä täynnä olevasta projektista on kysymys. Aivan. Missään muualla maailmassa ei ole yritetty rakentaa uusiksi vanhoja metrojunia mutta juuri piskuisessa Helsingissä sitä piti yrittää. Ja tilanne on nyt tämä. Tunneleihin ja asianajajille kannetaan kottikärryillä rahaa. Esimerkiksi uusi lastensairaala pitää kuitenkin rahoittaa osittain talkoilla.

HKL:n hallintojohtaja Yrjö Judström on huolissaan, koska HKL joutuu käyttämään käräjillä ”osittain samoja asiantuntijoita, jotka myös vetävät metroprojektia eteenpäin”. Ylen uutisen mukaan ”Judström toteaa”, että ”käräjäoikeuteen meno työllistää meitä lisää”. Hän siis pahoittelee tai valittaa tilannetta. Lukijalle syntyy käsitys, että syy ei ehkä olekaan HKL:n. Tällä samalla retoriikalla Länsimetro Oy:n puuhamiehet selittävät oman urakkansa kustannusnousuja (mihin HKL:n johtokunta yrittää kolmannen kerran ottaa kantaa tänään). ”Kun on niin hankalia pelastusmääräyksiä, pitää miettiä asemien kalliita invauloskäyntejä” jne. jne. – ikään kuin tämä kaikki olisi tullut eteen vasta nyt. Ei ole. Helsingin ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokset – viranomaisia – ovat antaneet lausuntoja ainakin kuuden vuoden ajan.

Lisäksi, aivan kuten HKL:n johtokunnan demarijäsenet huomauttavat eilen julkisuuteen laittamassaan tiedoteessa, on Helsingin kaupungin talous- ja suunnittelukeskus huomauttanut liikennelaitosta vuosina 2008 ja 2012 lähtökohtaisesti kestämättömistä kustannusnousuista. Kuten nyt näemme, ei näillä huomautuksilla ole mitään merkitystä. Johtokunnan jäsen Kari Kälviä (vihr.) väläyttelee sopimuksen purkamista. Sivusta seuraajan mielestä ei ollenkaan pöllömpi ajatus nyt kun hankkeen jääräpäinen jatkaminen todellakin näyttäisi maksavan enemmän kuin sen lopettaminen. Kaupungintalossa lienee joillakin pieni paniikki. Kuka keksi legendaarisen Etenemissopimuksen, siis sen asiakirjan millä mitätöitiin HKL:n johtokunnan tahto? Johtokuntahan ei toukokuussa 2012 pyytänyt alkuperäisen sopimuksen purkamista vaan vaati, että näin tehtäisiin. Etenemissopimuksella HKL:n ja Siemensin väliset kiistat lakaistiin maton alle, mutta sieltä se lika vaan näyttäisi jälleen tupsahtavan esiin. Yllättäen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s