Weckstén jyrähti – tässä on kirje

Tässä on kirje, jonka Helsingin pelastuslaitoksen komentaja Simo Weckstén lähetti HKL:n johtokunnalle, kaupunginjohtaja Jussi Pajuselle, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurille sekä HKL:n johdolle.

KANNANOTTO LIIKENNELAITOS -LIIKELAITOKSEN JOHTOKUNNAN ESITYSLISTAAN 23.1.2014

Pelastuslaitos haluaa tuoda esiin asian käsittelyyn seuraavat asiat:

Kohdan HKL-infrapalvelut 1 Länsimetron hankesuunnitelman rakentamiskustannusten enimmäisrajan korottaminen Helsingin osalta.

Kohdassa 5a esitellään syitä kustannusten nousuun ja todetaan pelastusviranomaisen (paloviranomaisen) vaatimusten muuttumisesta johtuvan savunpoiston korvausilmamäärän kaksinkertaistumisen, mikä edellyttää suurempia teknisiä tiloja ja kuiluja.

Vastoin edellä mainittua savunpoiston mitoitus on ollut hankkeen alusta asti määriteltynä tunneleissa 3 m/s virtausnopeus ja asema-alueilla prosenttimitoituksen mukaisesti lattiapinta-alasta laskettuna. Mitään muutoksia ei ole pelastustoimen toimesta esitetty alkuvuoden 2007 jälkeen. Kyseiset mitoitusvirheet ovat tapahtuneet ilmeisesti metrosuunnittelussa. Vaatimukset eivät ole muuttuneet 2007 jälkeen. Asian voi tarkistaa Länsimetron hankesuunnittelun teknisen osan suunnittelumuistiosta (20.3.2007).

Kohdassa 5c esitetään kustannusten nousun syyksi sähkötilojen siirtäminen pois laituritason alapuolelta liittyen kokemuksiin Helsingin Rautatientorin metroaseman vesivuodosta.

Helsingin pelastuslaitos kirjasi metroasemien tulvariskin suoritetun riskikartoituksen yhteydessä vuonna 2007 (Käytönaikaiset riskit 27.9.2007) kehottaen sijoittamaan sähkötilat esimerkiksi louhittujen pelastus- ja työtunnelien yhteyteen korkeammalle tasolle.

Perusteena tälle oli vuonna 2005 Kampin metroaseman alaosiin kohdistunut uhkaava tulvatilanne meriveden voimakkaan nousun yhteydessä. Rautatientorin vesivahinko tapahtui vasta vuonna 2010. Tässäkään tapauksessa pelastustoimen esittämät varautumis-toimet eivät ole muuttuneet alkuperäisestä.

Helsingin pelastuslaitoksen käsityksen mukaan mitään kustannuksia lisääviä vaatimuksia ei ole esitetty Länsimetro-projektissa pelastusviranomaisten taholta edelliseen kustannusarvioon verrattaessa.

Simo Weckstén
pelastuskomentaja

Tähän tekee mieli lisätä se lukijaa todennäköisesti kiinnostava tieto, että selvittäessäni näitä metroradan turvallisuuteen liittyviä asioita olen viimeisen kahden vuoden aikana haastatellut pelastuslaitoksen nykyistä ja entistä johtoa. Kyseisen VIRANOMAISEN kunniaksi on sanottava se, että se ei missään yhteydessä ole haukkunut tai muulla tavoin julkisesti suoraan tai epäsuorasti kritisoinut vastapuolta eli HKL:ää tai Länsimetro Oy:tä. Mutta minulle on asiallisesti selostettu pelastuslaitoksen lausuntojen sisältö, kerrottu mitä vaatimuksista poikkeaminen pahimmillaan tarkoittaa sekä miten lausunnoista poikkeavat päätökset ovat syntyneet. Viime mainittu onkin mielenkiintoista, sillä poikkeamista on vaikeampi löytää päivänvaloa kestäviä asiakirjoja. Missä vaiheessa ja kenen toimesta sekä kenen hyväksymänä pelastusviranomaisten vaatimuksista on poikettu? Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustoille ei ole kerrottu poikkeamista. No mitä nämä muutokset ovat? Yksi on Länsimetron pelastuskäytävien kaventaminen 20–40 senttimetrillä. Pelastusviranomaisten mukaan ero on iso. Pienestä on elämä kiinni, mutta säästihän tuo veivaus 30 miljoonaa euroa yli miljardin maksavassa hankkeessa, summa jota nyt ollaan korkojen kanssa kinuamassa uusien kustannusten kattamiseksi! Pelastuslaitoksella on joidenkin vuosikymmenten harjoittelukokokemus Helsingin vanhoissa tunneleista. Toinen muutos on Länsimetron tunneleiden vedenottopisteiden välimatkojen kasvattaminen. Jos sammutusletkuihin ei riitä painetta ollaan todella isoissa vaikeuksissa. Lisäksi Wecksténin mainitsema savunpoisto. Nämä ovat vakavia asioita.

Tässä vielä lopuksi linkki pelastusviranomaisten seikkaperäiseen selostukseen siitä, mitä turvapuutteet voivat tarkoittaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s