Kielteinen päätös vaiettiin

Espoo pyysi jo viime vuoden kesäkuussa valtiota osallistumaan Kivenlahden metron rakennusurakkaan. Anomuksen käsittelyä kiirehdittiin. Espoon tarkoitus oli saada hanke kaupunginvaltuuston päätettäväksi syyskuussa. Kuten ministeriöstä pyytämästäni julkisesta asiakirjasta ilmenee, vastasi liikenneministeriö Espoolle lokakuussa. Ja vastaus oli ei.

Sivulla kaksi ministeriö toteaa metrohankkeen kustannusten tuplaantuneen, yksityiskohta josta Espoo ei anomuksessaan kertonut.

Tein sitten erilaisia hakuja Espoon kaupungin verkkosivuilla. Ajattelin, että ehkä kaupunki on tästä kielteisestäkin päätöksestä tiedottanut. En löytänyt mitään.

Mainokset

10 kommenttia artikkeliin ”Kielteinen päätös vaiettiin

  1. On äärettömän arvokasta, että joku toimittaja jaksaa puuttua Suomessa rehottavaan rakenteelliseen korruputioon ja hyväveli-järjestelmän vääryyksiin. Kiitos ja kunnia Tommy Pohjolalle siitä.

    Näitä syvällisiä analyysejä ja selvityksiä hämäräyyksistä ei Hesarista tai muista kaupallisista medioista löydä kuin vahingossa, vaikka sekä metro-, kehärata- että pisararatahankkeissa on jatkuvaa törkeää väärinkäyttöä yhteiskunnan rahoilla. Muut uutisoivat lyhyesti vain kun joku veli jää kiinni kartellista, kaverin suosimisesta urakoissa, karkeista laiminlyönneistä jne.

    Ongelma on se, että nämä analyysit eivät mene päätöksentekoon asti. Mutta pikkuhiljaa valppaiden kansalaisten kautta Suomi muuttuu näiden ansiosta yhä oikeudenmukaisemmaksi valtioksi, jossa velikerhojen ja rahan/vallan voimalla on yhä vaikeampi petkuttaa kansaa. Tosin eivät röyhkeät veljet siitä välitä, vaikka vähän ehdollista kakkuakin välillä kajahtaa – nähtiinhän se Loukonkin tuomiosta; mies innostui valehtelemaan entistäkin enemmän ja valtuustokin silitteli vain konnan päätä ”nuhteilla”.

    Espoolaisia, helsinkiläisiä ja muun maan asukkaita tässä metro-pisara-kehäratakuplassa viedään nyt kuin litran mittaa. Oikeasti hommalle pitäisi laittaa pikainen stoppi ja käyttää rahat halvempiin ja tehokkaisiimpiin hankkeisiin monella eri kaupunkiseudulla. Sitä paitsi Helsingin Raide-Jokeri palvelisi myös Espoota (vajaa puolet radasta on Espoossa). Lisäksi rahaa jäisi muuallekin satoja miljoonia.

    Mutta mikään ei saa Sasi- ja Loukoveljiä luopumaan Espoon takametsän tunneliputkesta, vaan taas on saatava 300 milj. euroa valtion tukea kavereille jaettavaksi; ja jo toisena hallituskautena peräkanaa sama summa! Toivottavasti Tommy jaksaa jakaa avainpäättäjille tärkeimmät blogit tärkeimmällä hetkellä. Koitetaan muutkin osallistua postaustalkoisiin. Kiitos!

    1. Kiitos palautteesta! Tiedän, että moni huomioistani on mennyt päättäjille ja jotkut ovat jopa ryhtyneet toimiin. Asian eli metrohankkeen kuprujen esille nostaminen valtuustoryhmässä tai kaupunginhallituksessa on kuitenkin eri asia kuin se, että koko ryhmä ymmärtäisi ja omaksuisi kritiikin. Perusteluilla ei näytä olevan merkitystä kun vastassa on väsymys repaleiseen tietotulvaan, yleinen infoähky ja siihen päälle ilmeinen sullemulle -peli, jossa jatkuva vallitsevasta mielpiteestä poikkeaminen johtaa poliitikon uran katkeamiseen. Voisiko se mennä jotenkin näin?

  2. Päivitysilmoitus: Sasi on ratikalle susi |

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s