”Länsimetron liikenne käynnistyy vasta 2017”

kuvakaappaus 9.2.2014: länsimetro.fi

Sisäpiiristä tihkuneiden tietojen mukaan Länsimetron liikenne käynnistyy loppukeväästä 2017.

Liikenteen piti käynnistyä vuoden 2015 lopulla, silloinkin aikataulusta myöhässä.

Asiasta lisää myöhemmin tämän päivän aikana.

Tuoreimman arvion arkaluontoisuudesta kertoo se, että sitä ei haluta kirjata HKL:n johtokunnan tämän viikon esityslistalle. Sen sijaan asiasta annetaan suullinen selvitys torstain kokouksessa.

Syitä liikenteen aloituspäivämäärän siirtoon ei tarvitse arvailla. Edestä ja takaa löytyy aivan huikeita teknisiä ongelmia ja niin kutsuttuja projektijohdon haasteita sekä Helsingissä että Espoossa: Vanhojen junien automatisointi takkuaa, laituriovien asennus jumittaa, rakennuskustannukset ovat kohonneet jne. HKL:n johtokunnan tuoreimpaan esityslistaan sisältyvä automaattimetron tilannekatsaus ei juurikaan eroa tammikuun lopun selvityksestä – paitsi että se on vielä synkempi. Länsimetron vaikeuksista voi lukea tästä.

Arvovaltatappion ja kaivoon heitettävien lisämiljoonien lisäksi Espoossa on pelissä Kivenlahden metron rahoitus. Liikenneministeriö on käynnistänyt selvityksen Olavi Loukon lupaamista säästöistä ja liikennehankkeen muista vaikutuksista. Espoon vaikeudet ovat sitä mittaluokkaa, että luulisi niiden kiinnostavan Enontekiössäkin, puhumattakaan nyt Turussa ja Tampereella missä haaveillaan valtion tukemista ratikkahankkeista.

Ja toki naapurikaupungin tapahtumat kiinnostavat Helsingissäkin. kaupunginhallituksessa kiehuu tänään(kin).

Espoon rataosuus on Länsimetro Oy:n ilmoituksen mukaan käytännössä valmis.

– Rakennusurakoissa on asennettu tukimuurielementtejä jo yli 7,5 kilometrin matkalle. Rakentaminen etenee samanaikaisesti metrotunneleissa sekä viidellä asemalla. Pian rakentaminen on käynnissä kaikilla asemilla. Siinä vaiheessa hanke työllistää toistatuhatta rakentajaa, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Koska asemia tuskin koristellaan kahta vuotta muuttuvat Espoon asemat siis aaveasemiksi, fiaskoksi muuttuneen julkisen hankkeen monumenteiksi?

PÄIVITYS 24.2.2014: HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta myöntää Ylen haastattelussa, että huhtikuu 2017 ei ole tuulesta temmattu päivämäärä. ”– Tällainen aikataulu on esitetty, mutta meidän tavoitteemme ei ole se, että menemme väljemmän aikataulun mukaan. Meillä on selkeä tavoite, että se on syksy 2016, jolloin tämä käynnistyy.”

Mainokset

14 kommenttia artikkeliin ””Länsimetron liikenne käynnistyy vasta 2017”

  1. Kai se sitten samalla pysyy kätevästi synkassa uuden lippujärjestelmän (ja muka siitä riippuvan uuden vyöhyketariffin) viivästyksien kanssa. Tokihan metro kannattaa avata samalla kun Matinkylän ja Helsingin välisten lippujen hinnat puolittuvat, ettei joukkoliikenteen käyttöasteen nousua turhaan tarvitse jättää sattuman varaan.

    1. Tämä hanke saattaa olla kaikkien aikojen kämmi, projekti josta kirjoitetaan vielä 50 vuoden kuluttuakin tohkeissaan graduja ja laajempiakin opinnäytetöitä yliopistolla ja kauppakorkeassa. Ihmeteltävää on ainakin politiikan, hallinnon, tekniikan, organisaatioviestinnän, projektinhallinnan ja journalismin saralla.

  2. Lahdenranta on todennut pari vuotta sitten, että toimittaja Tommy Pohjola, poikanen, luulee päässeensä isommankin jutun jäljille. Nyt vaikuttaakin siltä, että Lahdenranta on väärässä ja toimittaja on iskenyt oikeaan aikaan kultasuoneen, jolla kenties lyö vielä rahoiksi. Samoihin aikoihin Lahdenrannan tiedetään sanoneen, että, mikäli olisimme yhtiö, automaattimetro olisi jo onnistuttu toteuttamaan ja jo toiminnassa ja sai arvovaltaisilta tahoilta vastakaikua.

    1. Heh, hauska kuulla. Frank Moberg sanoi mulle samaa 90-luvun alussa kun kiusasin häntä jostakin HIFK:n kämmistä. Sitten oli joku muovitehdas tms. Kirkkonummella, ja myöhemmin Citylehden – pörssiyhtiön! – toimari. Onhan näitä riittänyt. Kyselen tyhmiä ja siinähän vastailevat. Sitten on päätösasiakirjat.

  3. Lainattua osoitteesta HS:n uutisesta ”Siemens: Länsimetron valmistumisen uusikin aikataulu on tiukka”( http://goo.gl/VL0AFx ):
    ”Myös 20 uuden espanjalaisjunan tilaus pitäisi saada eteenpäin. Junavalmistaja CAF on odottanut Siemensiltä automatisoinnin teknisiä tietoja.

    Siemens on vedonnut siihen, että HKL onkin ostamassa tuplamäärän alkuperäisiä aikeitaan pitempiä junia, joten se tarvitsee automatisointimäärityksiä varten tilausasiakirjat.”

    Siis ymmärsinkö oikein; nyt tilatut junat ovat sittenkin alkuperäistä sopimusta pidempiä (eli nykyisen kolmen vaunuparin mittaisia) vai mitä tässä yritetään sanoa? Mitä Espoon pätkälaiturien kannattajat sanovat?

    1. HKL:n johtokunnan jäsen Kari Kälviä (vihr.) nosti pätkälaiturit pöydälle HBL:ssä 16.2.2014. Jutun nettiversiosta uupuu Matti Lahdenrannan kommentti (julkaistiin saman päivän paperilehdessä omana juttunaan. Lahdenranta vakuuttaa ensinnäkin, että uusia yllättäviä rakennusaikataulun lykkääntymisiä ei Espoossa tule, ja toisekseen, että ”Siemens osaa automatisoida vanhat junat”. Hän jatkaa: ”Syksyllä 2016 Länsimetron liikenteen on pakko alkaa koska silloin pätkäistään sopimukset bussiyhtiöiden kanssa.” Lahdenranta ei halua lehden palstoilla kommentoida Kälviän selvitystä Espoon laitureiden pidentämisen todellisista kustannuksista.

      Selvitän tuon kysymyksesi tilattujen junien pituudesta!

  4. Kiitos että jaksat kaivella tätä metrohässäkkää!

    Tuli mieleen: Kokkinen taisi myöntää että länsimetron jatkeen hyöty/kustannusluku jää alle yhden. Se että se jää alle yhden ei ole varmasti kenellekkään yllätys; olihan jo ensimmäinen vaihe reilusti alle yhden silloin kuin hinta vielä oli puolet nykyisestä. Mutta mikä tämä luku sitten on? Miksi sitä ei voinut julkistaa tähän olla heittämässä satoja miljoonia rahaa? Voisiko tätä tietoa tivata vaikka Espoon kaupungilta, vai onko tämä jotenkin Länsimetro Oy:n yrityssalaisuus?

    1. Espoon valtuusto siunannee huomenna maanantaina Kivenlahden metron rakentamisen. Esityslistaan ei jostakin syystä ole liitetty liikenneministeriön tuoretta selvityspyyntöä eikä siihen annettuja vastauksia. Espoon kaupungin vastauksessa H/K-lukua ei ole päivitetty ja sen sanotaan soveltuvan ”huonosti metrohankkeeseen, jossa tärkeimmät hyödyt eivät liity liikenteen kustannuksiin vaan kaupunkirakenteen ja ilmastovaikutusten tuomiin hyötyihin. H/K suhde ei anna oikeaa kuvaan tämänkaltaisen hankkeen vaikutuksista. Tämän vuoksi H/K laskelmia ei ole päivitetty.” Maallikkona pitää uskoa asinatuntijoihin mutta heiltä tulee myös vaatia kunnon perusteluja. Minusta ne ovat aika heppoiset tässä kohtaa, aivan kuten muutaman viikon takainen selitys siitä, miten metroradan turvamääräykset olisivat tulleet kustannuksia nostavana yllätyksenä vuonna 2013 kun ne ovat olleet muuttumattomat vuodesta 2008. H/K-luku on se, mitä ministeriö käyttää punnitessaan infrahankkeiden rahoitusta ja jos Espoo haluaa tehdä toisenlaisia laskelmia, joita voi verrata muihin liikennehankkeisiin, niin nyt olisi aika esittää ne.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s