Niin, ”muutama miljoona sinne tai tänne”

Kerroin aikaisemmin valtuustokysymyksestä, jota ei haluttu 29.1 kokouksen esityslistalle. Tänä iltana sama ilmeisen itsepäinen kaveri on kivunnut puhujapönttöön ja lausunut seuraavaa:

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.

Minua ihmetyttää kaupungin rahankulutuksen valvonnan priorisointi. Samaan aikaan, kun päiväkotien kohdalla säästöjen saamiseksi tahdotaan nipistää neliö per lapsi käytettävissä olevista tiloista, kaupungin kassa tuntuu olevan pohjaton, kun kyse on kaupunkilaisten hyvinvoinnille täysin toissijaisista hankkeista. Guggenheim-hanke, joka ei yksityisiä sijoittajia kiinnosta, on hyvä esimerkki tästä. Myös keskustakirjastoon haluttaisiin ulkopuolista sijoittajaa, jota ei tunnu löytyvän. Kenen tahansa pitäisi tajuta, että jos yksittäisiä sijoittajia ei löydy, kyse tuskin on myöskään kaupungille tuottavasta hankkeesta.

Myös valvonta tuntuu pettävän, kun kyse on riittävän isoista rahoista. Vaikka lasten kohdalla nipistetään neliöistä, metron automatisoinnissa muutama miljoona sinne tänne ei tunnu merkitsevän yhtään mitään. Projektin valmiusaste vuoden 2013 lopussa projektin valmiusaste oli Siemensin ilmoituksen mukaan 56,8 %. Tästä huolimatta projektiin on uponnut käytettyjä ja sidottuja kustannuksia jo 101.9 miljoonaa euroa, kun valtuuston hyväksymä enimmäiskustannus hankepäätöksessä on 115 miljoonaa.

Tähän mennessä tilannekatsauksista on selvinnyt, että projekti kokonaisuudessaan on kuukausikaupalla myöhässä. Rakennustöiden myöhästyminen tällä hetkellä on 5-8½ kk, junien automatisointi on myöhässä 7-8 kk etenemissopimukseen nähden ja kriittisellä polulla on laituriovien asennus, joka on tällä hetkellä jo 17 kuukautta myöhässä. HKL:n asiantuntijoiden arvion mukaan tällä on käytännössä merkittävä viivästyttävä vaikutus automatisointiprojektin etenemiselle. Apulaiskaupunginjohtaja Sauri totesi kyselytuntivastauksessaan 24. huhtikuuta, että ”länsimetro on suunniteltu niin, että laituriovien toteuttamisesta ei voida luopua”. Lisäksi vastauksessa ilmoitettiin automatisoinnin epäonnistumisen lisäkustannukseksi kaksi miljoonaa vuodessa. Kun laituriovien ongelmien vuoksi länsimetron aloitus saattaa myöhästyä puolellatoista vuodella ja lukuisia ongelmia selvitellään kallispalkkaisten konsulttien ja johtoryhmien voimin, olisi valtuustolle syytä toimittaa päivitetty hankesuunnitelma hankkeen toteuttamisesta loppuun asti realistisella aikataululla ja kustannusarviolla varustettuna. Projektista on tulossa pääkaupunkiseudun oma Olkiluoto, hanke, jolla voi olla suurikin vaikutus investointiraamissa pysymiseen.

Tätä kirjoittaessani en tiedä minkälaisen vastaanoton puhe sai.

Puheen pitäjä on Nuutti Hyttinen (ps). Puheenvuoro löytyy helsinkikanavan arkistosta, asia nro 11 vuoden 2015 talousarvion valmistelua koskeva lähetekeskustelu.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s