Ei tule hallintoa tällä mallilla

Uutinen ei enää ole se, että HKL:n johto on vienyt liikennelaitoksen hallinnon uudistusta eteenpäin vaikka yhtiön johtokunta on esityksen yksimielisesti kertaalleen hylännyt. Paperi, johon sisältyy kyseenalainen konsulttiselvitys, on pyörinyt kaupungintalon konsernijaoston kalvoilla koko syksyn. Selvityksen ideana on viedä bussit, ratikat sun muut yhden katon alle. Osakeyhtiöksi. Tällä tähdätään toiminnan tehostamiseen.

Esityksestä keskusteltiin viime viikolla HKL:n johtokunnassa.

Konsulttien mielestä uusi yhtiömalli lisää päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Perustelut ovat köykäisiä, hyvin paljon heppoisempia kuin naapurikaupungin Länsimetro Oy:n jatkuvasti tarjoamat päinvastaiset todisteet: Metroradan turvaselvitykset on salattu (koska ulkopuoliset konsultit niin halusivat), tietopyyntöihin vastataan jos jaksetaan, hylätyistä valtionapu-hakemuksista ei kerrota julkisuuteen ja radan hyöty-kustannuslaskelmia pimitetään. On jotenkin oireellista, että hallintomalliselvitystä ei esitellä täysin avoimesti julkisuudessa.

Osakeyhtiön on tarkoitus tuottaa voittoa kunnan kontrollin ulottumattomissa.

Uutinen on se, että kaupungintalon ja HKL:n johdon suureksi harmiksi esitys liikennelaitoksen yhtiöittämiseksi on vastatuulessa. Se on tietenkin hyvin noloa puuhastelijoille. En jaksa edes laskea kuinka mones puutteellisesti valmisteltu ehdotus tämä on. Asiakirjoihin, haastatteluihin ja omiin havaintoihini perustuen uskallan väittää, että pelkästään viimeiseen kahteen vuoteen mahtuu monta mätää ideaa ja vielä huonompaa toteutusta.

Koko automaattimetroprojekti nauttii laajoissa kansalaispiireissä farssin maineesta. Kun sen pilkkoo osiin voi erikseen ihmetellä vaikkapa metroliikennesäännön uudistusta, etenemissopimusta, Espoon lyhyitä asemia, tietopyyntöjen käsittelyaikoja ja riitoja pelastuslaitoksen kanssa. Ne kertovat kaikesta muusta paitsi hyvästä hallinnosta, mikä siis on se millä HKL:n uutta hallintomallia perustellaan.

HKL:n johdolla pitää kiirettä. Päällä on ainakin kaksi poliisitutkintaa (metrohankkeen julkisuus ja etenemissopimusta edeltäneet tapahtumat), raastuvanoikeudessa on pari käsittelyä (automaattimetroprojektin kustannukset), hallinto-oikeudessa on asia vireillä (julkisuus) ja myös valtakunnansyyttäjää on informoitu.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”Ei tule hallintoa tällä mallilla

  1. ”Konsulttien mielestä uusi yhtiömalli lisää päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Perustelut ovat köykäisiä.”

    Ehkäpä yhtiön tapauksessa kyseessä onkin sellainen Harry Potterista tuttu näkymättömyysviitta. Siis sellainen, joka tekee käyttäjänsä täysin läpinäkyväksi niin, ettei kukaan näe, kuka ja mitä viitan alla on.

    On varmasti sietämätöntä, kun erilaiset kaupunginvaltuutetut, tutkivat journalistit ja kansalaisaktivistit kiusaavat tietopyyntöineen, valituksineen ja valtuustokysymyksineen. Ja kuka tahansa voi seurata verovarojensa käyttöä koskevaa päätöksentekoa netissä olevista julkisista pöytäkirjoista. Mutta onneksi meillä Suomessa on olemassa juridinen näkymättömyysviitta: yksityisoikeudellinen osakeyhtiö. Sillä päinvastoin kuin kunnan toimielimen ja virkakoneiston, yhtiön päätöksenteko ja hallinto kuuluu liikesalaisuuden piiriin. Päätöksenteon ja toiminnan läpi näkee tämän näkymättömyysviitan avulla varmasti loistavasti, sillä liikesalaisuuden viitan suojissa tehtävät päätökset eivät ole lainkaan varjostamassa havainnoitsijan näkökenttää.

    1. Kaupungin pitää lain mukaan aktiivisesti itse kertoa toiminnastaan. Metrohanke osoittaa toistamiseen että tietoa annetaan tipottain ja, aivan kuten toteat, huonojen uutisten kertomiseen ja taustoittamiseen tarvitaan lähes Edward Snowden -maisia keinoja. Tämä nyt nähtävä metrofarssi menee pitkälti saman käsikirjoitjksen mukaan kuin se edellinen. Surullista. Monella päättäjällä on täysin todellisuudesta vieraantunut käsitys oman hallintonsa avoimuudesta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s