Maan tapa: Näin muuttuu musta valkoiseksi

Hallitus on kuitenkin edistänyt avoimuutta linjaamalla, että viranomaisten keräämän ja tuottaman tiedon tulee olla mahdollisimman avointa.

Näin kertoi Jouni Backman (sdp) professori Matti Wibergin haukuttua päätöksenteon surkeaksi. Tässä blogissa on monia esimerkkejä siitä, kuinka Helsingin ja Espoon metrohanketta on viety eteenpäin kaunistelemalla faktoja tai jopa keksimällä niitä. Ongelmista on samalla johdonmukaisesti vaiettu ja hankkeen julkisuuteen liittyvää viranomaisen päätösvaltaa ulkoistettu.

Tätä aikaisemmin Wiberg oli kirjoittanut:

Ensin tehdään poliittinen päätös ja vasta sitten selvitetään reformin järkevyyttä ja kirjoitutetaan virkamiehillä perusteluja jo valituille linjauksille.

Backman vähätteli Wibergin kritiikkiä, hänen mielestään nimenomaan tutkijoiden pitää katsoa peiliin. Ihmettelen tätä. Ymmärrykseni mukaan myös eduskunnan kirjastosta löytyy hyllymetreittäin tutkimuksia erilaisten julkisten hankkeiden epäonistumisista, aivan varmasti tämäkin. Siihen päälle median korruptioon liittyvä havainnointi. Se on liian vähäistä mutta ei suinkaan olematonta. Tietoa siis on, halua ymmärtää ja soveltaa ilmeisen paljon vähemmän.

Päinvastaisista väitteistä huolimatta eduskunta ei ole antanut Kivenlahden metrolle yksituumaista tukeaan.

Siitä huolimatta Espoon kaupunginvaltuusto päättää tänään todennäköisesti suurella enemmistöllä ja hurmoksellisesti Länsimetron jatkeen rakentamisesta. Se ei olisi mahdollista jos valtuutetut olisivat paneutuneet projektia vaivaaviin kroonisiin ongelmiin. Kun taloudellisia tosiseikkoja ei haluta tunnustaa valheet kasvavat korkoa. Tällä tarkoitan esimerkiksi keskustelua Länsimetron H/K-suhdeluvusta. Sen tulee olla yli yksi jotta hanketta voitaisiin pitää kannattavana. Kun se Espoossa jää reilusti alle tämän, sanotaan että oikeastaan hyöty/kustannus-luku on juuri tähän projektiin huonosti sopiva indikaattori. Viitataan vanhentuneisiin kasvuennusteisiin jne. Se, että H/K nyt kuitenkin on se luku, jota liikenneministeriö käyttää arvoidessaan eri infrahankkeille myönnettävää valtionapua, ei vaivaa Espoolaispäättäjiä. Sitäkään ei kerrota, että rakennuskustannukset per asukas ovat aivan pilvissä verrattuna esimerkiksi Tampereen ja Turun ratikkahankkeisiin. Virkamiesten arroganssi on huipussaan kun väheksytylle ja koko muun maan käyttämälle suhdeluvulle ei edes viitsitä etsiä muita soveltuvia laskelmia.

Huonosta taloudenpidosta ja suunnittelusta johtuen myös hankkeen julkisuus on ala-arvoista. Tietopyyntööihin vastataan jos jaksetaan, niiden käsittelyä venytetään aivan tietoisesti. Pelastuslaitoksen kritiikkiin suhtaudutaan kuin se tulisi ulkoavaruudesta ja kun brankkareiden turvavaatimuksista lopulta ei päästä eroon, keksitään että ne tulivatkin yllättäen ja pyytämättä eteen. Tosiasiassa pelastuslaitoksen metrorataan kohdistamat kriteerit ovat olleet muuttumattomat vuodesta 2007. Silti on pelastuslaitoksen vika, että metrohanke on pahasti myöhässä? Onko edes tämä asia Espoon valtuuston tiedossa?

Jouni Backman ei tietenkään ole yksin arviossaan. Tänään Hesarissa Helsingin vihreiden ryhmänjohtaja Emma Kari paheksuu Länsimetro Oy:n toimintatapoja. Suhmurointi ja satojen miljoonien puhallus on kuitenkin OK, koska ”Länsimetro kuitenkin parantaa joukkoliikenneyhteyksiä niin paljon, että tärkeintä on saada vietyä hanketta eteenpäin.”

Olin pudota sohvalta lattialle kun tuon luin. Siis eteenpäin, keinoista viis. On muuten poliitikoilla sama mantra jo kahdeksatta vuotta. Tämä on se kuuluisa maan tapa, johon Matti Wibergkin viittasi. ”Ensin tehdään poliittinen päätös…”

Sekin auttaa, että hankintalaki on monille päättäjille tuntematon. Höynä on helppo toteuttaa. Ja kas näin se toimii professori Tomi Voutilaisen mukaan:

”Hankintojen ketjutusten osalta on aihetta epäillä, että hankinnoissa on mukana tyypillistä rakenteellista korruptiota, jolloin lakia pyritään kiertämään tietoisesti. Näin hankitaan hyötyjä ja etuja. Palveluita ja tavaroita hankitaan tuttavilta tai hyväksi havaituilta hovihankkijoilta.”

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s