Totuus on olla kertomatta puolet?

Helsingin ja Espoon metrohanketta perustellaan järkisyillä mutta monessa suhteessa järki näyttäisi jääneen asemalle.
Helsingin ja Espoon metrohanketta perustellaan järkisyillä mutta monessa suhteessa järki näyttäisi jääneen asemalle.

Olen maaliskussa ilmestyvää kirjaa varten pohtinut paljon hyvän hallinnon käsitettä ja kunnan tiedottamisvelvollisuutta. Helsinki ja Espoo tuottavat toiminnastaan joka päivä julkisuuteen hyvin paljon tietoa – tiedotteita, esityslistoja, kokouspöytäkirjoja, suunnitteluraportteja, kyselyjä, facebook-chatteja, twitterpäivityksiä jne. kaikkea kivaa, mutta onko määrä sama kuin laatu ja mitä oikeastaan on ”laatu”?

Kunnan on julkisuuslain mukaan edistettävä toimintansa avoimuutta ja tässä tarkoituksessa tarvittaessa laadittava oppaita, tilastoja ja muita julkaisuja sekä tietoaineistoja palveluistaan.

Minusta laadusta on kyse esimerkiksi silloin kun puhutaan yhteiskunnallisista hyödyistä valtiontukea määrittelevänä asiana. Miksi Länsimetron hyöty/kustannuslaskelmia ”ei ole julkistettu” kuten Helsingin Sanomat reilu viikko sitten kertoi? Espoo pitää suhdelukua epäonnistuneena mutta ei viitsi esittää vaihtoehtoista tapaa laskea ison liikennehankkeen hyötyjä ja haittoja, eikä se salaamisen myötä myöskään anna kaupunkilaisten tehdä asiasta omia johtopäätöksiä. Olen tänään tehnyt laskelmasta tietopyynnön, vaikka vahvasti epäilen että ei minulle mitään anneta koska Länsimetro Osakeyhtiön ei nyt vaan tarvitse luovuttaa mitään tietoja. Ei vaikka kyseessä olisi juuri sellainen paperi, jonka julkistamisen nimenomaan voi perustella hallintolain mukaan:

Jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee hallintolain 41 §:n mukaan varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta. (…)

Espoon kaupungin nettisivuilta löytyy kyllä valtuuston esityslistat ja kokouspöytäkirjat. MIstään ei kuitenkaan ilmene, että Espoo on sekä saanut liikenne- ja viestintäministeriöltä lisäselvityspyynnön liittyen Länsimetron jatkeen eli ns. Kivenlahden metron rakentamiseen että laatinut vastausehdotuksen. Kyseinen asiakirja on kuitenkin jaettu valtuutetuille ja sen seuraksi on liitetty laskelma. Mikä estää julkaisemisen osoitteessa espoo.fi? Salailusta seuraa ensinnäkin se, että laiskaa vallan vahtikoiraa viedään kuin litran mittaa ja julkinen keskustelu, jos sellaista edes on, vääristyy. Miten voisi keskustella sellaisesta jonka olemassaolosta ei tiedä?

Aalto-yliopiston liikennetutkija Antero Alku on tutustunut Espoon lvm:lle antamiin vastauksiin. Hänen analyysinsa perusteella olisi erittäin suotavaa, että hallinto itse tai viimeistään liikenneministeriö julkistaisi kritiikin ja vastaisi siihen. En ole keksinyt metrohankkeeseen paremmin perehtynyttä tutkijaa eikä sellaista ole minulle myöskään tarjottu vaikka olen aiheesta paljon kirjoittanut. Antero Alku:

Aihetta tutkivana väitöskirjan tekijänä voin todeta olevani samaa mieltä siitä, että LVM:n voimassa olevan ohjeen mukaan laskettu H/K-suhde soveltuu huonosti joukkoliikennehankkeiden arviointiin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö myös Espoon metrosta kuten muistakin joukkoliikennehankkeista voi ja tule tehdä laskelmaa hyötyjen ja kustannusten suhteesta.

Kysymys on siitä, miten laskelma tehdään ja miten tehdään vertailukelpoiset laskelmat muiden valtionrahoituksesta kilpailevien hankkeiden vertailemiseksi keskenään.

Aikaisemmin on selvinnyt, että Espoo jätti kertomatta kaupunkilaisille liikenneministeriön antamista pakeista. Kirjoitin, että syy on ilmiselvä – se ensimmäinen hakemus oli ylimielinen, lähes olemattomasti perusteltu. Espoo vaikeni myös metroradan turvaselvityksistä ja kinastelusta pelastuslaitoksen kanssa eikä kaupungin omistama mutta ilmeisesti täysin sen päätösvallan ulottumattomissa oleva osakeyhtiö piittaa julkisuuslaista. Ja tällaisia kaupungin omistamia osakeyhtiöitä pitäisi kuulemma perustaa lisää. Sen lisäksi, että osakeyhtiö voi tuosta vain pimittää tietoa on sen johtaja virkavastuun ulottumattomissa mikä mahdollistaa vaikkapa viranomaiselle kuuluvan päätösvallan ulkoistamisen. Yllä mainittu turvaselvitys salattiin kahden konsulttifirman pyynnösta. Osataan sitä toki Helsingissäkin ihan ilman oy:tä. HKL ei luovuttanut minulle pyytämiäni yhtiön ja Siemens välisiä reklamaatioita viitaten Siemensin kieltoon julkistaa ne. (Tästäkin asiasta on poliistutkinta kesken ja se on vireillä myös Helsingin hallinto-oikeudessa.)

Helsingissä ja Espoossa ei ole otettu yhtään opiksi edellisestä metroskandaalista. On kuin sitä ei olisi tapahtunut.

Tästä blogista löytyy kasapäin todisteita jotka kumoavat Helsingin kapungintalon väitteet siitä, että metrohanketta on viety eteenpäin avoimesti. Yksi tuore esimerkki. Kaupunginhallituksen konsernijaosto tiesi jo aikoja sitten, että Helsingin rahoitusosuus Länsimetron rakentamisesta nousee ja sen, että syyt eivät oikein kestä päivänvaloa. Tätä tietoa ei kuitenkaan viety aktiivisesti eteenpäin HKL:n johtokuntaan, joka sitten joutuikin yllättäen ja erittäin nolosti nöyrtymään tosiasioiden edessä. Siis se johtokunta, jonka kaupungin korkein päättävä elin kaupunginvaltuusto on asettanut valvomaan liikennelaitoksen toimintaa. Johtokunnan oli pakko tuosta vain hyväksyä mm. huonosta suunnittelusta johtuva kymmenien miljoonien lisälasku. Toisaalta HKL:n johtokunnastakin löytyy niitä, joiden mielestä ”no, tämä nyt vaan on näin” ja ”ei voi mitään”. Aika erikoinen asenne kun puhutaan yhteensä tuhansien miljoonien eurojen hankkeesta aikana, jolloin ei mene päivääkään ettei joku poliitikko olisi säästämässä kouluista ta terveydenhuollosta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s