”On pakko jatkaa”

Helsingin valtuuston eilisessä kokouksessa keskusteltiin Länsimetron määrärahojen ylityksestä. Siis siitä rahasta, kymmenistä miljoonista euroista, jonka Helsinki pulittaa ylimääräistä Espoon puolella raskaasti myöhästyneestä ja jatkuvien julkisuusongelmien kanssa painivasta metrohankkeesta. Niin, ja lisäksi on Helsingin oma maltaita maksava automaattimetroprojekti.

Katsoin juuri läpi asian käsittelyn helsinkikanavalla.

Päällimäinen huomio on joidenkin valtuutettujen puheista paistava ehkä aito mutta käytännössä hyvin näennäinen harmistus asioiden tilasta. Vuonna 2014 valitetaan hankeosaamista ja esimerkiksi sitä, että projektin suunnittelussa ei ole ymmärretty pelastuslaitoksen jo vuonna 2007 laatimia rakennusohjeita. Metrohankkeen ongelmat olivat selkeästi nähtävissä 2010 ja reagoida olisi pitänyt viimeistään seuraavana vuonna, kun laituriovien suunnittelu alkoi nikotella. Tämä on fakta ja näistä asioista on pitkin matkaa päätöksentekijöitä huomautettu. Juuri mitään ei ole tehty asioiden korjaamiseksi, paitsi menty eteenpäin vaikka lähes kaikki mittarit ovat punaisella. Ja se maksaa nyt sitä rahaa, joka on sekä Espoossa etä Helsingissä pois vaikkapa terveydenhuollosta ja kouluista.

Sitten on ne tyypit joiden mielestä metrohanke on edelleen aivan fantastinen juttu. Kustannusten karatessa käsistä ja luvattujen säästöjen sulaessa olemattomiin jää jäljelle lapsenomainen tulevaisuudenusko. Minustakin metro on ihka iihku ihmisenkuljetin. En vain ole pitkään aikaa nähnyt samanlaisella tarmolla tuotettuja hankkeen kääntöpuolia valaisevia selvityksiä kuin ne ehkä vasta sadan vuoden päässä siintävää todellisuutta hahmottelevat kalvot. Kun fantasiat kyseenalaistaa on vastaus, että eihän noita voi tietää tai se nyt vaan on näin tai tai tai… Näitä selityksiä on riittänyt, riitti valtuustossa eilenkin. Ei taida löytyä ainoatakaan koulutuksen tai terveydenhuollon miljardihanketta, jota viedään eteenpäin samanlaisella argumetoinnilla?

Totta, maailmassa on muitakin automaattimetroprojekteja. Mutta kertoiko apulaiskapunginjohtaja valtuustolle, että missään muualla ei ole niin vakavia ongelmia kuin Helsingissä? Ei kertonut.

Mielenkiintoinen on myös väite siitä, että metrohanketta hankaloittaa siihen sisältyvät liikesalaisuudet. Lasketaanko näihin Espoon konsulteille ulkoistamat metroradan turvaselvitykset tai kaikki ne sadat reklamaatiot, jotka Helsinki on tuosta vain antanut Siemensin salata – siis myös ne kirjeet, jotka Helsinki on laatinut itse? Entäs nk. Etenemissopimus jonka piti pelastaa koko projekti, miksi sitä ei ole julkistettu? Luultavasti siksi, että silloin kaupunkilaiset ehkä tajuaisivat kuinka syvällä hanke kyntää.

Valtuutettu Rantalako (rkp) se oli joka eilen totesi, että yritysmaailmassa tätä touhua ei olisi kauan katsottu. No nyt sitä on kahdessa kaupungissa ja valtionkin tasolla katsottu jo ainakin kuusi vuotta. Mutta edelleenkään ei tehdä mitään muuta paitsi kaivetaan ja touhutaan lisää, kottikärryillä ajetaan riihikuivaa maan alle ja jos siinä ohessa voidaan kertoa jonkun betonikaukalon valmistumisesta niin ilmeisesti hyvä on. Samaan aikaan puhutaan vakavaan sävyyn kovista säästöistä.

Joku ei nyt natsaa.

Mainokset

6 kommenttia artikkeliin ””On pakko jatkaa”

  1. Hienoa että jaksat seurata valtuustoteatteria, vaikka siitä tuleekin vain vihaiseksi.
    Yhtään metropamppua ei ole eronnut. Meillä erotaan vain viihdekohujen seurauksena. Ilkka Kanerva, Heidi Hautala tai Merja Ailus eivät ole tehneet juuri mitään taloudellista vahinkoa veronmaksajille. Silti he ovat eronneet. Metroherrat ovat tuhlanneet satoja miljoonia, mutta herrat eivät eroa.
    Miksi he eroaisivatkaan, kun kukaan ei vaadi. Demokratiamme on aivan pystyynkuollut. Turha naureskella Venäjän olematonta kansanvaltaa tai rahantörsäystä Sotshissa. Meillä on kaikki sama vähän pienemmässä mittakaavassa.

    1. Pistää vähintäänkin ajattelemaan, kyllä. Espoon kh:n puheenjohtaja Konttaksen hyvin tarmokas toiminta unohtuneen kouluraha-anomuksen selvittelyssä on aivan suhteetonta verrattuna metrohankkeessa tapahtuneeseen taloudelliseen vahinkoon. Hyvin se toi otsikoita ja vei huomion pois esim. rataprojektin salatusta valtionapu-hakemuksesta.

  2. Sain vihdoin valtuustopätkän katsottua. Mielenkiintoinen keskustelu, joissain puheenvuoroissa oli tahatonta komiikkaa. Erityisesti mieleen jäi Hannu Oskalan toteamus (tässä vapaasti tulkittuna), että kustannusten nousu osoittaa, että niitä on yritetty hillitä. Kiinnostavaa oli myös, että monet yleensä aktiiviset poliitikot eivät tällä kertaa käyttäneet puheenvuoroa.

    Positiivista oli, että pari valtuutettua sentään muistutti automatisoinnin metron nykyisille käyttäjille aiheuttamista haitoista.

    Jos ei ehdi katsoa koko keskustelua, kannattaa vilkaista ainakin Saurin alle minuutin mittainen loppupuheenvuoro.

    1. Hillitöntä on myös se, että valtuusto ei enää halua uusia selvityksiä Länsimetron kohonneista kustannuksista. Ponsiahan oli parikin kappaletta. Enemmistö äänesti tyhjää eli käytännössä ”ei”.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s