Kivenlahden metro ja Kummallinen hakemus

Kerroin saaneeni osia Espoon liikenneministeriölle lähettämästä valtionapu-hakemuksesta. Käyn alla lyhyesti läpi mitä minulle on toimitettu ja mitä sieltä puuttuu. Käytän jatkossa em. asiakirjakokoelmasta nimitystä ”hakemus” tai ”Espoon hakemus”.

Espoon hakemus on tullut julkiseksi viimeistään siinä vaiheessa, kun se on vastaanotettu liikenneministeriössä (tai oikeammin ministeriön alaisuudessa toimivassa liikennevirastossa). Espoo ei ole julkistanut hakemusta. Tämän olisi helposti voinut tehdä vaikkapa kaupungin nettisivuilla tai sivustolla Länsimetron jatke. Viimeksimainittu sivusto on muuten päivitetty viimeksi kesäkuussa 2012.

Käytännössä Espoon olisi pitänyt julkistaa hakemus viimeistään heti kaupunginvaltuuston 24.2 kokouksen jälkeen, jotta vaikuttavuudeltaan mittavasta ja kalliista rakennushankkeesta olisi syntynyt välttämätön julkinen keskustelu.

Liikenneministeriö ei julkista Espoon hakemusta. Syy on edelleen epäselvä.

Espoon kaupunki on kolmatta viikkoa kestäneen vitkuttelun jälkeen luovuttanut allekirjoittaneelle yllämainitun arvostelun sekä alustavan hankearvion. Hakemusta pyytäneelle espoolaisvaltuutetulle ei ole toimitettu mitään.

Onko myös ministeriöön todellakin lähetetty alustava hankearvio? Tätä me emme siis tiedä koska ministeriö toimii julkisuuslain vastaisesti.

Katsotaanpa sitten mitä päätöksiä Espoo on tehnyt.

Tapahtunut aiemmin: Espoon kaupunginvaltuusto päätti metron suunnittelun jatkamisesta Matinkylä-Kivenlahti osuudella päättäessään 19.5.2008 metron rakentamisesta Ruoholahdesta Matinkylään. Länsimetron jatkon hankesuunnitelma hyväksyttiin valtuustossa 11.6.2012. Samalla päätettiin, että rakentamispäätös tehdään erikseen sitten, kun valtionosuus on varmistunut. Liikennepoliittisen selonteon periaatteiden mukaisesti valtio on linjannut osallistuvansa metrohankkeiden rakentamisen kustannuksiin 30 prosentin osuudella. 24.2.2014 tehtiin eduskunnan edellyttämä ehdollinen päätös Länsimetron jatkon rakentamisesta. Hankkeen käynnistäminen edellyttää valtion sitoutumista mainitulla 30 prosentin rahoitusosuuteen. Rakentamisen aloittamisesta päätetään erikseen valtion osallistumisen varmistuttua.

Toisin sanoen ns. Kivenlahden metro on ollut agendalla ainakin kuusi vuotta.

Nyt kyse onkin siitä millä tavalla Matinkylään asti rakennetun metroradan suunnittelussa ja rakentamisessa tehdyt kalliit virheet on huomioitu Espoon hakemuksessa. Sen aineiston perusteella, mikä minulle on toimitettu mitään ei ole päivitetty eikä päivitettyjä vaikuttavuusselvityksiä löydy ainakaan kaupungin hallinnoimilta nettisivustoilta.

Espoo vitkutteli tietopyyntöni kanssa selkeästi tahallisesti. Lisäksi ihmetyttää se, että kaupunki on lähettänyt minulle alustavan hankearvion, päivätty 15.5.2012, vaikka netistä löytyy neljä päivää myöhemmin julkistettu hankesuunnitelma.

Sekavuutta lisää se, että Länsimetron jatke on Länsimetro-yhtiön toimitusjohatja Matti Kokkisen mukaan ”Espoon hanke”. Tällä hän tarkoitti sitä, että Länsimetro-yhtiön konttorista on turha kysellä mitään Kivenlahden metroon liittyviä selvityksiä. Silti Espoon ministeriölle tekemän hyöty-kustannus-suhdelukua kritisoivan 2-sivuisen arvion alakulmasta löytyy Kokkisen puumerkki. Nämä paperit ja alustava hankearvio on lähetetty minulle Länsimetro-yhtiöstä.

Mitään päätöstä taustoittavia selvityksiä ei ollut liitetty Espoon kaupunginvaltuuston esityslistaan 24.2 eikä niitä ole päätösasiakirjoihin lisätty kokouksen jälkeen.

Eli vaikka Länsimetron jatkeesta on monien päättäjien mukaan keskusteltu vuosikausia, ei siitä todellisuudessa ole keskusteltu. Jos olisi, olisi julkisuuteen erikseen pyytämättä toimitettu selkeästi kasattu ja helposti löydettävissä oleva päivitetty aineistopankki. Sen perusteella media tai kuka tahansa olisi voinut pyytää ulkopuolisten asiantuntijoiden arvioita ja jopa tehdä omia laskelmia. Maa kun on täynnä erilaisia liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelijoita.

Hankkeen hyötyjen todentaminen tiedossa olevien faktojen perusteella on vuonna 2014 varmasti haastavaa. Se ei ole mahdotonta. Nyt rakennusurakkaa viedään eteenpäin arvausten perusteella ja sen lisäksi tärkeiltä osin julkisuudelta piilossa.

Yhteensä lähes kahden miljardin euron metrohankkeen tuoreisiin perusteluihin sisältyy väite etelä-Espoon asukasmäärän huimasta kasvusta, Espoon virkamiesjohto puhuu useista kymmenistä tuhansista uusista asukkaista.

Katsotaanpa.

”Espoossa oli asukkaita vuoden 2013 alussa 256 824 ja Espoon väestömäärä 1.1.2023 on ennusteen mukaan 294 100, jolloin Espoon väestönkasvu vuodenvaihteesta 2012/2013 ennustekauden loppuun vuodenvaihteeseen 2022/2023 on yhteensä 37 300 asukasta eli keskimäärin 3 700 asukasta vuodessa. Ennusteen väestönkasvu vuosina 2013–2019 on 4 000–3 700 ja vuodesta 2020 alkaen 3 500 asukasta vuodessa. Ennusteen tasoa on hieman nostettu aiemmasta.”

Väestönnuste lupaa maltillista kasvua. Tilastotieteilijöiden mukaan kasvua on siis koko kaupungin alueella se määrä, minkä metroprojektin johto maltillisimmillaankin väittää muuttavan asumaan pelkästään etelä-Espooseen metroradan varteen.

Tuolla väitteellä perusteellaan maan arvon nousua: Maata myymällä ja tiiviisti laadukkaita asuntoja rakentamalla rahoitetaan metron rakentaminen.

*) ja **) Linkit Espoon 2-sivuiseen arvioon h/k-menetelmän sopimattomuudesta sekä alustavaan hankearvion vievät suhteellisen huonolaatuisten pdf-dokumentteihin. Rakeisuus johtuu kehnosta skannerista, käytännössä siitä että LMOY toimitti aineiston minulle kirjeitse vaikka nimenomaan pyysin sähköpostia.
Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Kivenlahden metro ja Kummallinen hakemus

  1. Onko käynyt ns. ’taloussanomat’ ja mennyt miljoonat ja miljardit sekaisin? ”kahden miljoonan euron metrohankkeen”.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s