Näin Espoon ylimielisyys kostautuu

20140319-070635.jpg

Liikenneministeri Merja Kyllönen: Espoon pitää päivittää Kivenlahden metron laskelmat.

Espoon virkamiehillä oli kaupunginvaltuutettu Antero Laukkasen (kd) sanoin – sanottu muuten valtuuston 24.2 kokouksessa – vuosi aikaa ajantasaistaa Kivenlahden metron hyöty-kustannuslaskelmat. Sitä ei tehty.

Länsimetro-yhtiön toimitusjohtaja Matti Kokkinen on ollut sitä mieltä, että päivitettyjä lukuja ei tarvita, koska niin on liikenneministeriö ilmoittanut.

Teknisen toimen johtaja Olavi Louko on selittänyt sekavia ja ei-julkaistuja valtionapu-hakemukseen liittyviä puuttellisia asiakirjoja sillä, että mitään hakemusta ei edes ole. On vain neuvotteluja ja jokunen kirje. Niin, ja vanhentunut alustava hankesuunnitelma.

Espoon valtuuston enemmistön mielestä Kokkisen ja Loukon selvitykset ja paperit ovat OK. Kaikki tarvittava on nähty ja kuultu. Laukkanen, Kurt Byman (sit/ps) ovat väärässä.

Eivät muuten ole.

Eilen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) katkaisi vajaan viikon hiljaisuuden. Kysyin torstaina häneltä onko todella niin, että Espoon ei tarvitse toimittaa ministeriöön päivitettyjä laskelmia Kivenlahden metron yhteiskuntahyödyistä? Näinhän pitää tehdä ministeriön ohjeistuksen mukaan, jotta eri liikennehankkeita voitaisiin verrata keskenään.

Kyllä pitää, sanoo Kyllönen. Hän ei ole tyytyväinen Espoon antamiin selvityksiin. Uutinen löytyy aamun Hufvudstadsbladetista.

Lue ministerin vastaus kokonaisuudessaan tästä.

Mitä tämä kaikki kertoo Espoon valtuustosta? Minusta se kertoo sen, että siellä on vedetty pipo silmille. Luottamushenkilöitä on suunnilleen kädestä pitäen vinkattu selvitysten puutteista. Turhaan. Nyt tulos on tämä. On enemmän todennäköistä, että Kivenlahden metrolle ei myönnetä valtion rahaa kuin se, että myönnetään.

Espoon ylimielisyyden huippu on kuitenkin viime vuoden kesäkuussa liikenneministeriöön lähetetty kirje eli Ensimmäinen valtionapu-hakemus. Parisivuisessa kirjeessä kerrotaan Kivenlahden metron olevan ”tarkoituksenmukainen” ja rahaa pitää saada 240 miljoonaa euroa. Eikä juuri muuta. Ministeriö vastasi Espoon kirjeeseen lokakuussa. Ei tipu. Perusteena hankkeen lyhyessä ajassa tuplaantunut kustannusarvio. Lisäksi ministeriö huomautti metrohankkeen olevan sijalla 11 valtion laatimassa tärkeysjärjestyksessä.

Mitään tästä Espoo ei kertonut julkisuuteen. Vaikeni visusti.

Kuitenkin juuri tätä torpattua kerjuukirjettä käytettiin vipuvartena kun piti saada eduskunnan valtiovarainvaliokunnan lausunto. Se saatiin vaikka Olavi Louko lisäksi kertoi, että arvio Kivenlahden metron rakentamisen kiirehtimisellä saavutetuista säästöistä on täysin hänen oma arvauksensa. Arvauksen arvo jopa 200 miljoonaa euroa.

Valiokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok) ei viitsinyt vastata kun kysyin millä perusteilla hanketta puoltavaan lausuntoon päädyttiin.

Espoon valtuusto teki 24.2 ehdollisen päätöksen. Kivenlahden metron rakentaminen alkaa ainoastaan jos valtio osallistuu rahoitukseen. Kaikki tietävät mikä valtion kukkarossa paistaa. Se on pohja. Ja siellä pohjalla lojuu Espon kummallinen valtionapu-hakemus.

Onnea.

ps. Uutisia Helsingistä. Metropapereiden salailu syyteharkintaan.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Näin Espoon ylimielisyys kostautuu

  1. Hieno homma, jos Kivenlahden metro vakavassa vastatuulessa ministeriössä. Koitetaan nyt ensin automatisoida nykymetro, kun kerran pakko kuulemma on (mitä en usko) ja saada Ruoholahti-Matinkylä -väli edes jollain järkevällä aikataululla liikenteelle. Jatkopätkän harkinnan paikka on mielestäni sitten, kun nykyiset projektit ovat valmiit ja niiden sotkut selvitetyt ja kun nähdään todellisuudessa, millaiseksi tulos muodostui.
    Ei nyt kannata hätäillä. Mikä ihmeen hätähousu se Louko oikein on, kun haluaisi saada kaiken kerralla ja näkee vastustuksen noitavainona? Jatketta varten pitää olla kunnon hakemuspaperit ja suunnitelmat, ei mitään alakoulutasoisia esitelmäviritelmiä. Sillä palkalla, minkä Louko tienaa, luulisi helposti laativan kunnon paperit vaikka yhdessä Kokkisen kanssa. Länsimetron jatke saattaisi olla pitkällä aikavälillä kannatettava hanke, mutta sitä ei saa suunnitella vasemmalla kädellä. Ja miksei sitä voitaisi tehdä edullisempana pintametrona tiheästi asutun Itä-Helsingin tapaan???

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s