Näin se vaan menee

HS ja Yle selostavat juuri nyt netissä jutuissaan tämänpäiväisen toimittajatapaamisen antia. Kyllönen sanoo ei Espoolle.

Se on uutinen.

Uutinen oli Hbl:ssä ja tässä blogissa keskiviikkona.

Hbl:ssä on myös kerrottu Kivenlahden metron päätöksentekoon liittyvistä merkillisyyksistä (15.3) ja selostettu miten Espoon projekti suhteutuu muihin ministeriön vertailussa oleviin raideliikennehankkeisiin (20.3).

Mainokset

6 kommenttia artikkeliin ”Näin se vaan menee

  1. Erittäin hyvää työtä. Suomessa ei näytä olevan kuin HBL, joka uskaltaa pureutua näiden kotoisten cosanostrien touhuun. Niin syvällä maan tavassa muut mediat ovat suurmainostajiensa ikeen alla.

    Veronmaksajat myös Espoossa voivat kiittää HBL:aa. Parhaillaan HBL:n ja Pohjolan tekemä arvokas työ saattaa tuoda Espooseen Raide-Jokerin, jonka hyödyt ovat paljon suuremmat kuin Länsimetron jatkolla. Otaniemessä vaihtopiste ja siitä edelleen Leppävaaraan, Huopalahteen, Oulunkylään ja Itäkeskukseen. Palvelualue aivan toista luokkaa kuin Kivenlahden tunnelivedätyksellä. Ja mikä parasta: neljä kertaa metrojatkoa pienemmällä summalla!

    Lahjuksista tuomittu Louko ja rakennusfirmat eivät varmaan pidä ”halvat kustannustehokkaat hankkeet edelle” -ideasta, mutta ministerien tulee, tai ainakin tulisi, pitää kansan puolta. Toivottavasti tämä linja voittaa jatkossa hyvävelikerhojen raivolobbauksen.

    Seuraava suurvedätys onkin sitten miljardin, tai todennäköisesti kahden miljardin, Pisararata. Mutta kerskahanke kerrallaan nämä pitää pistää ojennukseen. Raiteita tarvitaan, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Maan päälle raiteita saadaan tunneliratojen hinnalla 5-10 x enemmän kuin kalliissa luolissa. Siinä vähän miettimistä päättäjille.

  2. Länsimetron jatkeen kustannuksissa ei ole huomioitu tarvittavan Espoon varikon kustannuksia eikä lisäkalustosta aiheutuvia kustannuksia, jotka tekevät hankkeesta mrd-hankkeen. Vai maksatetaanko nämä lisäkulut HKL:lla l. Helsingin veronmaksajilla. Hivutustaktiikka tunnetaan. Asioita ”unohdetaan” suunnitteluvaiheessa tarkoituksellisesti.

    1. Luulen, että liikenneministeri, ja ehkä joku muukin ministeriössä, on reagoinut mm. juuri tähän. Hivutustaktiikka yhdistettynä puuttellisiin selvityksiin. Ei se tosin näytä Espoon johtoa hetkauttavan. Viimeisimpien uutisten mukaan projekti etenee vaikka mikä olisi.

    2. Ei lisäkaluston (metrovaunujen) hankintaa lasketa investointikuluksi vaan liikennöintikuluksi. Aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi uusien bussien hankinta on liikennöintikulu.

      Jos vaunujen hankinta laskettaisiin investointikuluihin, tulisi metron liikennöinnistä todella halpaa verrattuna muihin liikennemuotoihin, kun kaluston pääomakulut tippuisivat nollaan.

  3. Jos Espoo rakentaa Kivenlahden metron joka tapauksessa, miksi valtio myöntäisi sille rahaa? Espoon uho on sitä luokkaa, että varmasti saavat miljardipätkänsä ilman valtion subventiotakin. Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä toteaa hankkeen olevan välttämätön ja väitteitä puutteellisista suunnitelmista hän pitää ”hieman erikoisina”. Minä vaan kysyn, missä ovat Mäkelän vastaukset kritiikkiin ja hanketta puoltavat perustelut? HKL:n yhtiöittäminenkin liittyy tähän sotkuun sillä tavalla, että se toisi toimitusjohtaja Lahdenrannan mukaan toimintaan lisää dynamiikkaa. Ja sitä dynamiikkaahan tarvitaan mm. sitten, kun päätetään HKL:lla Kivenlahden metron edellyttämän lisäkaluston hankinnasta ja Espoon varikon rakentamisesta Helsingin piikkiin. Ei olisi nykyisenlaista johtokuntaa, joka voisi laittaa kapuloita rattaisiin kyseenalaisesta verovarojen käytöstä Espoon tarpeisiin eikä syntyisi niin herkästi ikävää julkista keskustelua, että miksi taas asioita on ”unohdettu”? Asiat on sujuvinta viedä suoraan kaupunginhallitukseen ja valtuustoon, koska siellä ei ole samanlaista osaamista ja asioihin perehtyneisyyttä kuin johtokunnassa. Tämän tietävät hyvin Sauri ja Lahdenranta.

    1. Hyviä kysymyksiä, ja toimittajienhan ne pitää esittää. Nimittäin vaikka ihan kaikki muu tässä vyyhdessä olisi kiistanalaista, niin tämä ohjeistusasia ja siihen sisältyvä vaatimus h/k-laskelmasta ei ole. Ja tämän on ministeri nyt pariinkin otteeseen joutunut kalkkiviivoilla julkisesti sanomaan, kun sitä ei ole Espoossa ymmärretty. Silti vika on Espoon mielestä ministerissä. Minusta se on hiukan erikoista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s