Kivenlahden mysteeri

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä pitää liikenneministerin arvostelua selvitysten puutteellisuudesta ”hiukan erikoisena”.

Espoolla on ollut ainakin neljä kuukautta aikaa ajantasaistaa ministeriön vaatima hyöty-kustannuslaskelma.

Mitähän nyt tapahtuu?

Kun Espoolaisvirkamies unohti hakea opetusministeriöltä kouluavustusta pääsi kaupunginhallituksen puheenjohtaja otsikoihin vaatimalla selvitystä ja usuttamalla tilintarkastajat poloisen perään. Taisi virkamiehen ura katketa siihen.

Unohdus oli toki kallis, 1,4 miljoonaa euroa.

Metrokämmi on yli 170 kertaa kalliimpi.

Espoo on menettämässä 240 miljoonan euron valtionavustuksen koska virkamiehet ovat luulleet, että projektia voidaan viedä eteenpäin epämääräisillä tunnusluvuilla. Ainakin Länsimetro-yhtiön tj ja Espoon kaupungin projektijohtaja Matti Kokkinen on aivan äskettäin sanonut, että hyötylaskelmaa ei tarvita ”koska ministeriö on niin sanonut, tai ainakin lehdessä luki niin.”

Liikenneviraston tekemää Liikenneväylien hankearvioinnin yleisohjetta 14/2011 tulee käyttää raideliikennehankkeisiin soveltaen. Hyöty/kustannus –suhteen laskennassa ajan arvolla on suuri merkitys. Kaupunkien joukkoliikennehankkeita arvioitaessa on syytä miettiä myös kaupunkirakennetta sekä asuntojen ja työpaikkojen sijoittumista joukkoliikennereittien varteen, etenkin asemien läheisyyteen.

Espoon kaupunki ei ole päivittänyt Länsimetron hankearviointia viimeisten kustannusarvioiden mukaiseksi. Myös vaikutusten arviointia tarvitaan enemmän. – Liikenneministeri Merja Kyllönen, 18.3.2014

Toimialajohtaja Olavi Loukon on täytynyt olla tietoinen kaupungin projektijohtajan tekemistä virheellisistä havainnoista.

Ministeri Kyllösen mainitsema arviointiopas löytyy googlettamalla.

Vaatimukset selviävät jo raportin etusivulta ja johdannosta.

Mennään sitten hiukan asioiden edelle.

Jos Espoon luottamusjohto toimii johdonmukaisesti selvittää se ne tapahtumat, jotka johtivat Espoon anoman valtionavustuksen epäämiseen. Silloin julkisuuteen nousee myös valtuuston tekemät päätökset. Valtuustoa ei kuitenkaan voi syyttää laittomuuksista. Kuntalaki kun ei kiellä tyhmyyttä.

Valtuusto on kaiken muun lisäksi harrastanut työpaikkakiusaamista. Vielä muutama päivä sitten mm. Pia Kauma (kok) haukkui Kurt Bymanin (sit/ps) ja Antero Laukkasen (kd) julkisuudessa: On varsinkin Bymanin vika, että metrohanke on pahasti myöhässä ja kallistunut.

Nyt näyttää siltä, että valtuustoänkyröiksi leimattu vähemmistö onkin oikeassa.

Se on julkisen anteeksipyynnön paikka.

Hallitus kokoontuu kehysriiheen tulevan viikon alussa. Silloin keskustellaan myös Kivenlahden metrosta. On muitakin liikennehankkeita: Tampereen ja Turun ratikat sekä pk-seudun Raidejokeri.

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Kivenlahden mysteeri

  1. Eivät nämä velipoliitikot keneltäkään pyydä anteeksi. Kyllä he ovat jo huomanneet, että metron nimissä saa tehdä mitä vain. Piikki on auki, eikä demokratiaa tai lakia tarvita sotkemaan asioita. Kauman kommentti on siitä nolo esimerkki.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s