Maan tapa: Rahat takaoven kautta?

Valtioneuvoston tiedote julkistettiin viime yönä kymmentä vaille yksi eli puoli vuorokautta sitten. Kaikesta muusta tiedotteen karusta kertomasta on jo uutisoitukin, mutta ei Länsimetron jatkeen kohtalosta. Rahoituspäätöksestä kertoi enimmäisenä Yle, joka ennakoi asiaa eilen jo illansuussa. Aamulla valtioneuvoston tiedotteeseen tarttui Helsingin metro -blogin lisäksi Länsiväylä lehti. Ja siinäpä se. Puoli vuorokautta on sentään jo kulunut.

Mietin, että voiko hallitus sittenkin ministerivaihdosten myötä rykäistä Länsimetron jatkeen valtionosuuden johonkin lisäbudjettiin? Kyllä voi. Mutta olisihan se todella hämmästyttävä veto nyt, kun Espoon hankeselvitysten puutteet ja projektin päätöksenteon kaikki muut merkillisyydet on paljastettu.

Kokoomuksella on vain huonoja vaihtoehtoja. Joko se menee historiaan puolueena jonka kipinävuorolla pysäytettiin tunneliporukan urakat. Siitä ei tunneliporukka tykkää. Tai sitten kykypuolue hoitaa hankeelle rahat takaoven kautta valehtelusta viis ja aiheuttaa uskomattoman p***amyrskyn kun muut valtion rahoitusta liikennehankkeisiinsa kaipaavat kunnat ja kaupungit nousevat kapinaan. Puhumattakaan nyt niistä tutkintapyynnöistä ja kanteluista jotka jo nyt seilaavat horisontissa.

Täytyy tarkentaa tämä ”valehtelu” koska heppoisemminkin eväin on jouduttu raastupaan.

Kun olen kysynyt Espoolaispäättäjiltä onko heille luovutettu se ja se keskeinen metroasiakirja on vastaus monesti ollut, että on. Vaikka ei ole. Valtuustolle ei ole esitelty Espoon ja liikenneministeriön viime vuotista kirjeenvaihtoa. Jos olisi, olisi valtuuston metropäätös kenties ollut erilainen. Jos valtuutetut olisivat tienneet ministeriön toruista jo ennen vuodenvaihdetta olisi Espoo ehkä kenties jotenkin maagisesti saanut sovitettua askelmerkit niin, että Kivenlahden ajantasaistetut vaikuttavuusarviot olisivat vakuuttaneet ministeriön, valtuuston ja maan hallituksen ja Espoo olisi saanut kaipaamansa 230–240 miljoonaa euroa.

Ei valtuustolle myöskään ole selvitetty liikenneministeriön (liikenneviraston) hankeohjeistusta tai sitä, miksi Espoo kritisoi ohjeistusta mutta ei katso tarpeelliseksi esittää vaihtoehtoista tapaa laskea projektin hyötyjä ja kustannuksia.

Nyt on menty eteenpäin. Todellakin. Eteenpäin on menty – valheilla. Ja tulos on tämä.

Olavi Louko muuten syytti minua (tai Hbl:ää) valehtelusta eilen julkaistussa mielipidekirjoituksessa. Louko on suivaantunut, koska selostin aikaisemmin lehdessä lvm:n kirjettä, jossa todetaan Länsimetron jatkeen rakennusurakan kustannusten lähes tuplaantuneen lyhyessä ajassa.

Olavi Loukon mielestä aikamääre ”lyhyessä ajassa” ei pidä paikkaansa.

Kuitenkin ministeriö viittaa kirjeessään HLJ2011 -raporttiin. Sen sivulla 84 kerrotaan Kivenlahden metron kustantavan 400 miljoonaa euroa. Vuotta myöhemmin eli 2012 kustannusarvio oli 767 miljoonaa euroa. En tiedä teistä, mutta minusta vuosi on lyhyt aika muutenkin ja isossa liikennehankkeessa varsinkin.

Ja lopuksi poiminta sosiaalisesta mediasta. Se on hieman stilisoitu yhdistelmä monista eri twiiteistä ja facebook-päivityksistä ja menee näin:

”Ja Merja Kyllönen on muuten eri ilkeä akka kun tolla lailla kalkkiviivoilla hyppii silmille ja valittaa selvityksistä. Höh. Olishan se sen aikaisemmin voinut sanoa. Perkele. Hyvä, että läks.”

Kari Uotila ei ole vastannut minulle. LISÄYS 27.3.2014: … paitsi, että nyt tavallaan on. Lue Kari Uotilan kommentti tästä.

Lue tästä lisää på svenska, Allt var klappat och klart (Kaikkihan oli valmiiksi sovittu)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s