Espoo on aidosti oikealla asialla?

Espoo ei luovuta! Näin sanovat projektinjohtajat jotka omalla toiminnallaan varmistivat sen, että maan hallitus ei varmasti kehdannut ohjata verorahoja Kivenlahden metron rakentamiseen. Espoo ei luovuta, sanoo myös poliitikko joka ei uskonut silmiään eikä korviaan vaan projektijohtajia, jotka vakuuttivat kaiken olevan kunnossa.

Ei muuten usko vieläkään. Kivenlahden metroa kuvaillaan haastatteluissa edelleen sanalla tarkoituksenmukainen.

Vähintään 230-240 miljoonan euron takaiskua vähättelevän älämölön lisäksi olisi odottanut, että edes joku jossakin yhteydessä olisi myös luvannut, että metrohankkeen laskelmat ajantasaistetaan ennen kuin koukkuun laitetaan uutta matoa.

Espoon laskelmat ja suunnitelmat eivät ole väitetysti puutteelliset, vaan puutteelliset. Sen on liikenneministeriö kahteen kertaan todennut. Ensin lokakuussa 2013, minkä arvion projektijohtajat jättivät kertomatta julkisuuteen, sekä maaliskuun lopussa 2014, jolloin asia tuli tiedotusvälineiden kautta kaupunkilaistenkin tietoon. Maallikkokin voi laskelmien puutteet todeta lukemalla päätösasiakirjat ja tutustumalla Espoon ”hakemukseen”. Hakemus on ”täysin julkinen” mutta silti hankalasti saatavissa joko projektijohtajilta tai ministeriöstä.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (kok.) ei halunnut ”juuri kommentoida väitettä Espoon toimittamien perustelujen puutteellisuudesta.” (HS 22.3.2014):

”Pidän erikoisena tätä näkemystä.”

Avoimesti toimiva kaupunki tiedottaa myös vastoinkäymisistä. Espoo hallinnoi kolmea nettisivustoa joissa Länsimetrosta voi kertoa: kaupungin sivut, lansimetro.fi sekä lansimetronjatke.fi (päivitetty muuten 11.6.2012). Missään näistä ei kerrota miksi näin kävi ja mitä tästä seuraa.

Toisaalta, vaikka Espoon hakemus olisi ollut viimeisen päälle jämpti on Kivenlahden hanke silti sijalla 11 valtion tärkeysjärjestyksessä. Se saattaa olla väärin, sen ehkä pitäisi olla tärkeämpi, mutta näin on. Tämäkin asia on ollut projektijohtajien tiedossa viimeistään viisi kuukautta sitten, mutta sitäkään ei saatu julkiseen keskusteluun.

Jos Kivenlahden metro on aidosti Espoolle tärkeä hanke, niin miksi sen valmistelun on annettu olla näin löperöä? On luultu sitä ja luultu tätä, väitetty niin ja sanottu näin. Sanat ja luulot eivät ole linjassa päätösasiakirjojen kanssa.

En malta olla palaamatta opetustoimen 1,4 miljoonaa euroa maksaneeseen unohdukseen, siitä seuranneeseen mediakohuun ja sisäiseen tarkastukseen. Yli 160 kertaa kalliimman vahingon tutkiminen edellyttäisi esimerkiksi kaupunginhallituksen tai valtuuston puheenjohtajien aloitteellisuutta. Siis samojen henkilöiden, joiden vastuulla on se, että kaupunginhallituksen ja valtuuston käsittelyyn tulevat asiat on asianmukaisesti valmisteltu.

Advertisements

Yksi kommentti artikkeliin ”Espoo on aidosti oikealla asialla?

  1. Näyttää olevan maan tapa, että pienistä virheistä joutuu vastuuseen, mutta kun summat paisuvat riittävän suuriksi ja saunakaverit ovat oikein valittuja, saa puuhata vapaasti.

    Eronneita: Kanerva, Ailus, Kauppinen, Hautala. Vahingot: 0-200000 euroa.

    Eivät eroa: Louko, Lahdenranta, Sauri, Kokkinen, Mäkelä jne. Vahingot 1-2 miljardia euroa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s