”200 000 euroa tilannekatsauksista”

– Tekee melkein pahaa kun ajattelee HKL:n rahankäyttöä, sanoo Helsingin kaupungin liikennelaitoksen johtokunnan jäsen Sinikka Vepsä (SDP).

Toimitusjohtaja Matti Lahdenranta on jatkanut vuodella sopimusta Rejlers Oy:n kanssa. Yhtiö tekee HKL:lle automaattimetroprojektin johdon konsultointia. Sopimus on 217 500 euron arvoinen eikä se miellytä kaikkia luotamushenkilöitä HKL:n johtokunnassa.

Itse asiassa kuusi jäsentä yhdeksästä toivoo, että sopimuksesta olisi ensin keskusteltu johtokunnassa ja vasta sitten päätetty. Lisäksi he kertovat Hbl:lle, että eivät tiedä mitä konsultti Raimo Kaunismäki tekee tai mitä hän on metrohankkeen johdossa saavuttanut.

Johtokunnan vähemmistön mielestä olisi tyhmää vähentää porukkaa automaattimetroprojektin johdosta nyt, kun hanke muutenkin on pahoissa vaikeuksissa.

– Johtokunta haluaa joka tapauksessa arvion tuloksista. Minusta vaatimus on ihan aiheellinen. Kaunismäki otettiin projektinjohtajaksi projektiin jossa jo oli projektinjohtaja omasta takaa (Kimmo Reiman, toim. huom.), sanoo Kimmo Kokkila (PS).

Sinikka Vepsällä on luottamusmiehenä pitkä kokemus sosiaali- ja terveyspuolelta. Hän toteaa terveydenhuollon riutuvan kovissa säästöpaineissa samalla kun HKL:n johto voi tuosta vain laittaa 200 000 euroa lisää metrohankkeeseen.

– Automatisointi on jo pitkän aikaa edennyt luokkaa prosentin kuukaudessa, jos sitäkään. Mietin, että mitä lisäarvoa tämä konsultti on tuonut? Meillä on paljon päteviä virkamiehiä omasta takaa, henkilöitä jotka varmasti pystyisivät selostamaan meille asiat yhtä sujuvasti, Sinikka Vepsä sanoo.

Päätösasiakirjasta selviää lisäksi, että uusi konsulttisopimus on entistä paperia 4 000 euroa kalliimpi ja se, että sopimusta ei ole kilpailutettu.

Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin mukaan Raimo Kaunismäen sopimusta ei kilpailuteta koska ”nythän hän on hankkinut kokemusta.”

HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs sanoo, että HKL:n johdossa on oltu konsulttiin tyytyväisiä.

– Johtokunnassakin on kuulunut lähinnä kiitoksia siitä, että automaattimetron esittelyt ovat selkiytyneet.

Sakari Oka (Kok) ei osaa sanoa mitä Kaunismäki tarkkaan ottaen tekee, mutta painottaa sitä, että sopimus alunperin solmittiin koska katsottiin olevan tarve projektinjohdon vahvistamiseksi.

– Nyt meillä on ainakin yksi kokopäiväinen henkilö projektin kimpussa. Asiaa voi toiki tarkastella monelta kantilta, Sakari Oka sanoo.

Okan puoluetoveri Marjaana Syrjälä taas on sillä kannalla, että lautakunnan puheenjohtaja Otso Kivekkään olisi hyvä ottaa päätös käsittelyyn seuraavassa HKL:n kokouksessa.

– Sopimuksen jatko olisi hyvin voitu tuoda toimitusjohtajan omasta aloitteesta kokoukseen ja johtokunnan käsittelyyn. Sen verran isosta asiasta ja rahasummasta on kyse.

HKL:n johtokunnan varapuheenjohtaja Riina Simonen taas on sitä mieltä, että olisi ollut ainakin hyvien tapojen mukaista tuoda sopimus johtokunnan pohdittavaksi. Kari Kälviä (Vihr), Ari Lehtinen (SDP) ja Lilja Tamminen (Vihr) ovat samoilla linjoilla.

– Konsultin piti ratkoa HKL:n ja Siemensin välisiä kiistoja. Mielelläni kuulisin selvityksen saavutetuista tuloksista, sanoo Lilja Tamminen.

Tästä on kyse

  • Automaattimetroprojektin valmiusaste oli helmikuun lopussa 57,2 prosenttia. Nousua oli 0,2 prosenttiyksikkö verrattuna tammikuun lopun tilanteeseen.
  • Valmiusaste on noussut yhdellä kokonaisella prosenttiyksiköllä sitten syyskuun 2013 lopun.
  • HKL:n toimitusjohtajan oma tilausvaltuus kattaa 500 000 euron hankinnat.
  • HKL:n johtokunnan puheenjohtajalla on kuitenkin ns. otto-oikeus. Eli jos pj haluaa alistaa tj:n päätöksen johtokunnalle voi hän sen tehdä.
  • Samaan aikaan kun HKL tilaa konsulttipalveluja yli 200 000 eurolla, haluaa kaupunki luopua Gardeniasta, jonka tämän vuoden tappioiksi arvioidaan suunnilleen sama summa (Hbl 7.4.2014).
  • SIemens haluaa 11 miljonaa euroa laituriovia vaivaavan ongelman ratkaisemiseksi, vaikka ovet sisältyvät alkuperäiseen hankintasopimukseen.
  • Tätäkin kiistaa ollaan siirtämässä vuoden 2015 lopussa kokoontuvan välimiesoikeuden ratkaistavaksi.
  • LINKKI Rejlers -sopimukseen.
  • LINKKI Automaattimetroprojektin tilannekatsaukseen 27.3.2014.
  • LINKKI Automaattimetroprojektin tilannekatsaukseen 10.10.2013.
Mainokset

9 kommenttia artikkeliin ””200 000 euroa tilannekatsauksista”

  1. Syy siihen, että otsikoin eilisen kirjoituksen ”Tätä ei haluta julkisuuteen” on se, että vaikka toimitusjohtajan päätös on päätösluettelon myötä julkinen ja asia sitä myöten muodollisesti oikein hoidettu, on tosiasia se, että jos tuota paperia ei olisi minulle vuodettu niin ei se nyt olisi julkisessa keskustelussa. Kyseinen päätösluettelo kun ei ihan helposti googlettamalla löydy eikä kaupunki varmaankaan omasta aloitteestaan järjestelystä tiedota. Konsulttisopimuksen kustannuksista ja hyödyistä voi sitten olla montaa mieltä.

  2. ”Nyt meillä on ainakin yksi kokopäiväinen henkilö projektin kimpussa. Asiaa voi toiki tarkastella monelta kantilta, Sakari Oka sanoo”. Anteeksi mutta mitä ne viisi varsinaista projektiryhmän työntekijää ovat tehneet? Eivät näköjään mitään kun ei jk:n jäsen näytä olevan perillä heidän tekemisistään. Tosin eipä se viisikko ole tainnut saada muuta aikaiseksi kuin rahanmenoa…

  3. Mielenkiintoinen tilanne. Laituriovikiistakin siis siirrettäneen vuoden 2015 lopulla kokoontuvan välimiesoikeuden ratkaistavaksi, koska muuten Siemens keskeyttää työt tai ainakin rupeaa kunnolla hidastelemaan jo nyt. Siemensin vaatimukset ovat aiheettomia. Olisi aikoinaan tehnyt sellaisen tarjouksen koko automaattimetrosta, jolla pystyy kustannukset kattamaan. Siemens on kuitenkin pelannut itsensä vahvoihin asemiin välimiesoikeutta ajatellen. HKL:n on pakko suostua Siemensin kanssa kompromissiin, koska muuten työt seisahtuvat ja länsimetron käyttöönotto viivästyy entisestään. Kompromissi tarkoittaa, että HKL maksaa projektista joka tapauksessa enemmän kuin oli alunperin sovittu. Se, että HKL on tässä jamassa, on Saurin ja Lahdenrannan, etenemissopimuksen arkkitehtien syytä. Menivät tekemään etenemissopimuksen, koska automaattiprojektin kaatuminen olisi ollut heille henkisesti liian kova pala. Näissä karkeloissa veronmaksajien raha on halpaa eikä tyylipisteitä tipu ja jonkun konsultin satojentuhansien eurojen palkkiot ovat vain rikkana rokassa, kun tiedetään pääkaupunkiseudun kuntien upottavan konsulttifirmoille joka vuosi yhteensä 80 milj. euroa.

  4. Kun luin Hesarin juttua ”10 pahinta bisnesmokaa”, tuli elävävästi mieleen taas tämä sotku. Erityisesti Sari Lounasmeren kiteytys olisi voinut kertoa suoraan HKL:n johtokunnasta: ”Pahimmassa tapauksessa hallitus on ollut satunnaisesti kokoontuva ompeluseura, jossa kahvinjuonnin lomassa kuullaan, mitä hienoa yrityksen johto on tehnyt. Joskus on päästy oikein matkoille tutustumaan tuotteisiin messuilla.”

    1. Kuulin juuri, että sopimus josta johtokuntaa informoitiin viime viikon perjantaina olisi pitänyt otto-oikeudella viimeistään eilen nostaa johtokunnan käsiteltäväksi. Nyt tämäkin asia ilmeisesti jää jälkihuutelun asteelle, ”populismia” kuten joku jo varmaan on sanonutkin. Muodollisesti oikein jne. Hohhoijaa.

  5. Johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs, jonka olisi pitänyt otto-oikeutta käyttää, ei ole tehtäviensä tasalla. Pelkää oppi-isäänsä Pekka Sauria.

  6. Tässä näyttää olevan johtajan ja työmiehen ero. Kun työmies ei osaa hommaansa, hän saa potkut. Jos johtaja ei osaa, hankitaan firman rahoilla konsultti tekemään työt ja kyvytön johtaja saa jatkaa. Siitähän näissä konsulteissa on kyse: ei osata tai viitsitä niin tilataan lätinän ammattilainen väliin hämmentämään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s