Taas on päättäjäisten aika

Siemensstadt_Berlin
Kuvan asemalla saattaa olla paljonkin tekemistä tekstissä mainituilla asioilla.

Tilintarkastaja on puuttunut Espoossa hakematta jääneeseen miljoonaluokan kouluavustukseen. Tarkastus tehtiin kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän määräyksestä, mutta totuuskomissiota oli pontevasti vaatimassa myös kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ari Konttas (kok.). Konttas on tuoreimman lehtijutun mukaan sittemin rauhoittunut. Uinahtaneita virkamiehiä halutaan kuitenkin ojentaa oikein isän kädestä, totta kai, onhan 1,4 miljoonaa euroa paljon rahaa kaupungissa, jonka käyttötalous on kuralla muun muassa Länsimetroon hukattujen ylimääräisten satojen miljoonien vuoksi. Näitä rahavirtoja tai metrohankkeen toteuttamiseksi tarvittuja uskomattomia veivauksia ja suoranaisia valheita ei kuitenkaan vaadita selvitettäväksi. Syitä kun tiedustelee sanotaan toimittajalle (minulle), että hyvänen aika sentään, kyllähän sun täytyy ymmärtää kuinka tavallista se on, että isoissa rakennushankkeissa kustannukset tuppaavaat nousemaan. ”Se on ihan normaalia.”

Osataan sitä Helsingissäkin.

Kesäkuussa 2012 paljastui, että Helsingin metrovarikkoa pitää kehittää eli laajentaa. Tieto yllätti monet päättäjät mukaan lukien jotenkin mystisesti projektia johtavan apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin. Kuvion selosti elokuussa Hyvä veli -kerho ja asiasta voi lukea myös Helsingin Sanomista. Koko homma oli niin hämärä, että vieläkin on syytä epäillä laitonta lisätilausta.

Kevätjuhla

Olin valtuuston kokouksessa todistamassa silloista uutta nolouden huipentumaa. Sauri lupasi laittaa HKL:n virkamiehet koulun penkille opiskelemaan liiketaloutta ja hankesuunnittelua, mikä olikin ihan linjassa aikaisempien torujen kanssa – olihan kaupungintalon talous- ja suunnittelukeskus jo vuosien ajan huomauttanut liikennelaitosta metroprojektin huonosta taloudenpidosta. Uusista opintosuorituksista ei ole raportoitu julkisuuteen, mutta kuten olemme nähneet ei mahdollisesta lisäkoulutuksesta eikä moniongelmaisen ja riitaisan projektijohdon palkkaamista konsulteista juurikaan ole ollut apua.

Jämäkän johtajuuden aivan kreisi ilmentymä on jatkuva hokema siitä, kuinka tärkeää on löytää yhteisymmärrys Siemensin kanssa. Pystyyn kuollut automaatti nielee isoimmitta ihmettelyittä miljoonan viikossa kun samaan aikaan työt lähes seisovat Kalasataman uudella asuinalueella ja kouluverkkoa ja kuljetuspalveluja on supistettava. Jos näitä asioita ei saa tai voi verrata keskenään – samasta rahalaaristahan ne roposet kuitenkin otetaan – tai metrohanke pitää jotenkin ihmeellisesti nähdä sadan vuoden investointina (investoitu raha muuten kasvaa korkoa koron päälle), ekotekona ”mistä meitä vielä kiitetään”, niin voisihan sen joku päättäjä meille julkisesti selostaa ja perustella nyt eikä vuonna jotain. Sen sijaan projektin ylin johto tekee kaikkensa tukkiakseen tietovuotoja. Niinpä tällä hetkellä mennään lähinnä Länsimetro Oy toimitusjohtaja Matti Kokkisen jo legendaarisella teesillä:

– Metron tekniset kysymykset on ratkaistu. Minulle jäi käsitys, että vaivan paikkoja ei ole jäänyt.

Vihertävä hiljaisuus

Olen juuri ilmestyneessä kirjassani ruotinut muutaman sivun verran metrohankkeen taustalla vaikuttavia poliittisia voimia. Kuka tahansa pystyy organisaatiokaavioita tutkimalla näkemään kuinka vahvasti metroprojektin langat ovat vihreissä hyppysissä sekä Helsingissä että Espoossa. Fiaskon suuruutta kuvastanee se, miten hiljaa joukkoliikenteestä muuten niin innokkaasti keskustelevat vihreät ovat automaattimetroprojektin ja Länsimetron vaikeuksista. Kuten kirjassakin mainitsen löytyy metrohankkeen pahiksia toki monesta muustakin puolueesta. Radan varresta löytyy esimerkiksi demareiden puumerkki.

Olen mielenkiinnolla myös pannut merkille kuinka hissukseen kaupunginjohtaja Jussi Pajunen on hänen silmiensä alla tapahtuvasta rakennusurakasta. Jossakin muussa todellisuudessa vahva kaupunginisä saattaisi julkisesti sanoa, että nyt perkele riittää: Mahdolliset väärinkäytökset tutkitaan ja vastuulliset löydetään.

Ovatko kaikki kaupungintalossa edelleen sitä mieltä, että automaattimetrohanke on ainutlaatuisuudessaan juuri sellainen rahareikä mihin Helsingin kokoisen ja taloudellisissa vaikeuksissa riutuvan kaupungin pitää panostaa korostaakseen kansainvälisyyttään? Annetaanko katastrofin tietoisesti muhia vihreässä ohjauksessa, jotta seuraavissa kuntavaaleissa liian suureksi kasvanutta puoluetta päästään mäiskimään isän kädestä? Asia on ilmeisesti niin arka, että vihreiden sisälläkin on puhdistus alkanut ja hankekriittisiä joukkoliikenteen kannattajia ollaan savustamassa ulos.

Todistusten jako

Jotenkin ihmeellisesti metrohankkeen kuume nousee aina juhannuksen lähestyessä. Kun alkuperäinen hankinta piti äkkiä keskeyttää tapahtui se kesän 2006 kynnyksellä ja asia hoidettiin loppuun heinäkuussa suomalaisten lomaillessa. Toukokuussa 2012 HKL:n johtokunta vaati, että Sopimus Siemensin kanssa puretaan. Sen sijaan salaisten neuvottelujen tuloksena apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri tiedotti sunnuntaina 27.5, että nyt on tehty Etenemissopimus. Saman kesän aikana käynnistettiin tämän jutun alussa mainittu metrovarikon laajennus ilman valtuuston lupaa.

Ja nyt sitten tämä kevät.

Ei päivää ilman käsittämätöntä kiistaa Länsimetron liikenteen aloittamispäivästä, laituriovista, junakaupoista jne jne. Kohta on kesä, taas.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Taas on päättäjäisten aika

  1. Pajusen hiljaisuus on täysin ymmärrettävää. Metrohan kulkee rantaviivaa pitkin kuten kaupunginisän havittelemat ”uudet merelliset kaupunginosat”. Jos metron kapasiteettiin ja toimintavarmuuteen liittyvät riskit tulisivat yleiseen tietoisuuteen, näitä kaavoitushankkeita olisi vaikeampi perustella toimivalla raideliikenteellä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s