”Jännitteet ovat tiedossa ja seurannassa”

Kuten tässä blogissa on uutisoitu nimeää Helsinki Länsimetro Oy:n hallitukseen uuden edustajan sieltä eroavan Matti Lahdenrannan tilalle. Tehtävään on kaavailtu HKL:n raitioliikennejohtaja Pekka Sirviötä.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto ei päässyt asiasta yksimielisyyteen viime viikolla, joten asia on tänään uudelleen listalla.

Toimitusjohtaja Lahdenrannan jättäessä tehtävänsä ottaa HKL:ssä vetovastuun yhtiön hallintojohtaja Yrjö Judström. Hallintojohtaja Judström on osallistunut tiiviisti automaattimetroprojektin neuvotteluihin, mistä syystä voisi ajatella että hän luonnollisesti myös edustaa HKL:ää Länsimetro Oy:n hallituksessa.

Konsernijaoston puheenjohtaja Tuuli Kousan (vihr.) mukaan Sirviön valintaan ei liity mitään dramatiikkaa.

– Tässä on se ajatus, että jaetaan tehtäviä ja vastuita laajemmin. On hyvän hallinnon mukaista että eriytetään operatiivinen toiminta ja hallitustyöskentley, Kousa sanoo ja jatkaa:

– En ole kuullut että tästä asiasta olisi esitetty voimakkaita mielipiteitä.

Raitioliikenteen johtaja Pekka Sirviöllä riittää hommia. Poliisi tutkii Ruolahdessa karanneen raitiovaunun tapausta ja hänellä on oman yksikön johtamiseen liittyviä haasteita.

Kuten automaattimetroprojekti on Länsimetron rakentaminen kallistunut huikeasti ja se tuntuu myös helsinkiläisten kukkarossa. Kun useiden kymmenien miljoonien kustannusnousut päätyivät vuodenvaihteessa otsikoihin selvisi, että suunnitteluerheet ja ynnäilyvirheet olivat Länsimetro Oy:n hallituksen sekä Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaoston tiedossa jo pitkän aikaa. Tieto ei kuitenkaan kulkenut HKL:n johtokuntaan asti. Johtokunta yllätettiin housut kintuissa siitä huolimatta, että yhtiöllä oli vankka edustus Länsimetro Oy:ssä.

”En ole kuullut että tästä asiasta olisi esitetty voimakkaita mielipiteitä.”

Tuuli Kousa ei väheksy hallitustyöskentelyä, mutta sanoo myös että Länsimetron hallituksen jäsenen valinta ei ehkä ole maailman tärkein asia.

HKL hakee uutta toimitusjohtajaa. Onko vaarana nyt se, että Pekka Sirviön nimeämisellä Länsimetro Oy:n hallitukseen annetaan ulospäin se signaali, että tj:n valinta on jo selvä?

– En ole tietoinen tällaisista spekulaatioista. Kuulen tämän nyt ensi kertaa, Tuuli Kousa sanoo.

Kaupungin rahoitusjohtaja Tapio Korhonen kertoo olevansa hyvin tietoinen HKL:n sisäisistä jännitteistä. Myös hän perustelee Sirviön nimeämistä tehtävien jakamisella. Helsingillä on ennestään toinenkin edustaja Länsimetro Oy:n hallituksessa, budjettipäällikkö Tuula Saxholm.

– Hallintojohtaja Judström on myös Junakalusto Oy:n toimitusjohtaja joten töitä riittää. Lisäksi yhtiön toiminta lipoo läheltä Länsimetro Oy:n toimintaa joten siksikin joudutaan jakamaan vastuita useammille hartioille, Korhonen sanoo.

– Mutta kuten sanottua, jännitteet ja paineet ovat tiedossa ja ne ovat seurannassa.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ””Jännitteet ovat tiedossa ja seurannassa”

  1. Tämä blogihan alkaa olla samaa tasoa kuin Länsimetron tiedotus. Mitkä ihmeen jännitteet ja paineet? Kaikillahan on työssään paineita ja jännitteitä! Mistä tässä on oikein kysymys?

    1. Katso myös aikaisemmat kirjoitukset. Toisinaan yritän tähän blogiinkin kirjoittaa hieman neutraaleimmin sanankääntein, vaihtelun vuoksi ja muutenkin. Mutta olet oikeassa – kriittinen pitää olla ja asioista sanoa kuten ne ovat.

  2. Jutun otsikkoon ja toimittajan vastaukseen viitaten, tarkoittaako tämä nyt sitä, että kyseinen ratikkajohtaja syyllistyy mikromanagerointiin, yhteistyökyvyttömyyteen, pelkojohtamiseen ja ylimielisyyteen, kuten aiemmissa kirjoituksista monelta taholta on annettu ymmärtää? Jos syytökset ovat totta, toivottavasti tyyli muuttuu nyt. Tälle kyseiselle herrasmielhelle tuli vastuutakin lisää LM Oy:n hallituspaikan kautta ja kyseessä on helsinkiläisten ja espoolaisten veromaksajien rahat vaikka itse lepsämäläinen veropakolainen onkin. Muutenhan tämä vastuun jakaminen on hyvästä, mutta olisihan Saurilla ollut käytettävissä muitakin, esim. rakennusyksikön johtaja HKL:stä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s