Espoossa ei on kyllä

Espoossa Kivenlahden metrosta ei ole luovuttu. ”Matinkylän ja Kivenlahden välillä porataan talojen sokkeleihin pultteja metron rakentamiseen liittyviä painaumamittauksia varten”, kertoo Länsiväylä. Tämä luonnollisesti ihmetyttää kuten myös se, että lehden haastattelema Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo projektin suunnitteluun uponneen jo kuusi miljoonaa euroa.

Länsiväylän juttu on julkaistu reilu viikko sitten. Tietääkseni se ei ole aiheuttanut minkäänlaista liikehdintää yhtään missään, vaikka olisi pitänyt.

Työt jatkuvat. 6 000 000 euroa suunnitteluun.

Toisaalla, aina siellä missä tilaisuus annetaan, teknisen toimen johtaja Olavi Louko käy omaa sotaansa. Loukon mukaan Kivenlahden metroon liittyneet selvitykset on ajantasaistettu eikä niissä ole puutteita. Kaikki on OK. Näin ovat hänelle liikenneministeriön virkamiehet sanoneet.

Uskallan väittää, että joku valehtelee.

Näin vastasi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) minulle hallituksen budjettineuvottelujen alla 18.3:

”Liikenneviraston tekemää Liikenneväylien hankearvioinnin yleisohjetta 14/2011 tulee käyttää raideliikennehankkeisiin soveltaen. Hyöty/kustannus –suhteen laskennassa ajan arvolla on suuri merkitys. Kaupunkien joukkoliikennehankkeita arvioitaessa on syytä miettiä myös kaupunkirakennetta sekä asuntojen ja työpaikkojen sijoittumista joukkoliikennereittien varteen, etenkin asemien läheisyyteen.
Espoon kaupunki ei ole päivittänyt Länsimetron hankearviointia viimeisten kustannusarvioiden mukaiseksi. Myös vaikutusten arviointia tarvitaan enemmän.”

Muistetaan vielä, että ministeriö oli jo kerran aikaisemmin kiinnittänyt huomiota Espoon selvitysten epämääräisyyteen vastatessaan Espoon kesäkuussa 2013 tekemään ensimmäiseen valtionapu-hakemukseen. Kirjettä ei koskaan esitelty Espoon kaupunginvaltuustolle eikä sitä myöskään saatettu eduskunnan talousarviovaliokunnan pähkäiltäväksi. Faktoja pimittämällä saatiin aikaan ns. hyvä pöhinä Kivenlahden metron rakentamiseksi. Valitettavasti kupru sitten paljastui (mitään ei silti myönnetä) ja nythän asiaa penkoo myös eduskunnan oikeusasiamies: Olisiko Espoon kaupungin ja liikenneministeriön kirjeenvaihto vuodelta 2013 pitänyt liittää valtuuston päätösasiakirjoihin?

Puuhamiehet tuottavat julkisuuteen muutakin desinformaatiota. Yksi väite liittyy kallioperän yllätyksellisyyteen. On siis jouduttu poraamaan enemmän kuin alun perin ajateltiin, vaikka jo vuosikausia sitten ajateltiin, että kalliota koeporaamalla vältyttäisiin yllätyksiltä. Toinen kustannusten nousuun yllättäen vaikuttava asia on turvamääräysten kiristyminen, vaikka turvamääräykset ovat olleet muuttumattomat vuodesta 2007.

Hanke siis jatkuu kaikesta epämääräisyydestä huolimatta. Espoossa ei on huoleton kyllä.

– Luotamme siihen, että valtiokin tajuaa kuinka liikenteellisesti järkevää ja taloudellisesti kannattavaa metron jatkorakentaminen mahdollisimman nopeasti Kivenlahteen asti on, sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä Länsiväylä-lehdessä.

Advertisements

4 kommenttia artikkeliin ”Espoossa ei on kyllä

  1. Sikamaista, kuten ennenkin. Olikos se kaksi miljoonaa euroa, jonka tuhlaamisesta äskettäin oli Espoon hallinnossa iso kriisi, mutta silloin ei ollutkaan kyse metrosta.

    Ja jos metro on Mäkelän mielestä ”taloudellisesti kannattavaa”, miksei Mäkelä hanki rahoitusta suoraan Espoon kassasta.

    Aivan, siksi ei.

  2. Mihin perustuu Mäkelän väite taloudellisesta kannattavuudesta? Taloudellisesti kannattavan hankkeenhan voisi toteuttaa ilman veronmaksajien tukea ja valtion osallistumista yksityisrahoituksella. Espoon virkamiehillä näyttää olevan metrohankkeen kanssa kovat piipussa. Sodassa ensimmäinen asia, mikä unohtuu, on totuus. Miten joku valopää voi valehdella näin röyhkeästi? Siksikö vain, koska oma ylpeys ei kestä sitä, että Kurt Byman on oikeassa? Espoo on tässä asiassa sama kuin Mäkelä ja lahjusrikkomuksesta tuomittu Louko.

    1. Järjestelmällinen vääristely, tai kuten sanot valehtelu, on yksi asia. Toinen on se, että sadut toistuvat vastaansanomattomasti haastatteluissa ympäri pääkaupunkiseutua ja maata. Se on käsittämätöntä siksikin, että nimenomaan liikenneministeriö juuri budjettineuvottelujen alla totesi Kivenlahden metron selvitysten olevan puutteellisia. Yhteiskuntataloudellisista vaikutuksista kaivattiin lisää tietoa. Siis tietoa, ei stetson-harrison-”tietoa”. Vähemmän hauskasti moni poliitikko toistaa totuutena sen mitä virkamies on lehden palstoilla höpöttänyt. Koskeekohan tämä käytäntö muitakin isoja julkisia hankkeita?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s