Aurejärvi: Me maksamme kaiken

Oletteko huomanneet kuinka huolettomasti automaattimetroprojektin johto kertoo erilaisten metrohankkeen kustannuksiin liittyvien kiistojen siirtymisestä välimiesoikeuden ratkaistavaksi? Ikään kuin tämä vuosien päästä alkava ja loppuva prosessi jotenkin maagisesti olisi lähes ilmainen. Ei tietenkään ole.

Siviilioikeuden professori (emeritus) Erkki Aurejärvi valottaa sovitteluprosessin kustannuksia blogissaan. Aurejärvi tietänee mistä hän kirjoittaa, onhan hän osallistunut juristin ominaisuudessa lukuisiin välimiesoikeudenkäsittelyihin. Sata tonnia – 100.000 euroa – on alustava arvio. Se on siis se summa jonka itse prosessi aiheuttaa. Se kuulostaa vähäiseltä kun Helsingin ja Espoon metrohankkeen kokonaissumma pyörii 1.100-1.200 miljoonan euron paikkeilla. Mutta sovittelun kohteenahan on useiden kymmenien miljoonien kiistat. Tapana kuulemma on lisäksi, että juristien palkkiot määräytyvät osaksi kiistan kohteena olevan potin mukaan, siis jokin prosenttiosuus. Kaiken tämän päälle on välimiesmenettely Aurejärven mukaan salainen. Ilmankos kuvio sopii kiistoihin ajautuneille ja julkisuutta vältteleville toimijoille. Eli huonosti käy joka tapauksessa.

Sopijapuolten välillä on ollut riitaa erinäisistä vahingonkorvauksista ja muista saatavista, mutta ne siirrettiin 27.5.2012 tehdyssä sopimuksessa välimiesoikeuden ratkaistavaksi. Tätä välimieslauseketta sopijapuolet esittelivät jonkinmoisena ”saavutuksena”. Tosiasiassa tässä aiheutettiin veronmaksajille lisää kuormaa. – Erkki Aurejärvi blogissaan 3.6.2014

Toki jo ehkä muutaman vuoden päästä saamme ihailla projektijohdon pönötyskuvia Länsimetron avajaisista, joita ei juuri silloin himmennä se, että metrohanke on sekä taloudellinen fiasko jonka edut eli säästöt siintävät jossakin vuosisadan päässä, että julkisen päätöksenteon irvikuva.

Nykyisten tietojen valossa on pakko ennustaa, että veronmaksajat kustantavat kaiken sekä ensi kädessä että lopullisesti. – Erkki Aurejärvi

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Aurejärvi: Me maksamme kaiken

  1. Toimitusjohtaja Matti Lahdenranta HKL:n henkilöstölehdessä 2/2014:
    ”HKL:n organisaatio on muodostettu aikoinaan sekä tilaajaksi että tuottajaksi. Se tarkoittaa, että päätösvalta on pitkälti delegoitu yksiköihin ja toimitusjohtajan rooli jää etäiseksi: vähän sivusta seuraajaksi. HKL:n pitää elää ajassa mukana ja muuttua roolinsa mukaiseksi”.

    Tuossahan suuresti arvostamani toimitusjohtaja puhuu muunneltua totuutta aivan uskomattoman taitavasti. Ainakaan automaattiprojektin eri käänteissä toimitusjohtajan rooli ei todellakaan ole ollut etäinen, vaan hän on ollut yhdessä radiopsykologin kanssa päätöksenteon keskiössä. Nyt viimeksi tällä Berliinin reissulla. Muistetaan myös metroliikennejohtajan syrjäyttäminen projektin johdosta ja uuden tarjouskilpailun käyminen suunnitteluyksikön johdolla 2006-2007 sekä vuoden 2012 etenemissopparin syntyminen.

    Minusta Lahdenranta toimii aivan törkeästi kasvattaen automatisointibudjettia vallan suruttomasti, että hänen toimintansa ei saa jäädä ilman seuraamuksia. Oikein olisi hänen Ristiinan mökkinsä ja mahdollisen moottoriveneen sekä Helsingin omistusasunnon takavarikoiminen Helsingin kaupungille ilman korvauksia. Siinä hän saisi ansionsa mukaan.

    Lahdenranta olisi jo alkumetreillä voinut keskeyttää projektin, kun alkoi näyttää ilmeiseltä, mihin kustannukset tulevat sijoittumaan, mutta hänellä kantavana voimana on aina ollut projektin edistäminen kannattavuuslaskelmista välittämättä, koska kaikki muu olisi ollut hänelle ja ex-suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläiselle kasvojen menetys. Nyt puhalletaan satoja miljoonia veronmaksajien ja joukkoliikenteen asiakkaiden rahaa hankkeeseen, josta olisi Helsingin metron osalta selvitty HKL:n oman vuosientakaisen tiedon mukaan 15 miljoonan minimi-investoinnilla. Jo 2004 HKL teetti 3T-ratkaisut konsulttifirmalla laaja-alaisen yli 100-sivuisen automaattimetron riskikartoituksen, jonka turvin Vepsäläinen, Lahdenranta ja Sauri eivät olisi voineet jatkaa metron automatisoinnin valmistelua, joten kartoitus julistettiin salaiseksi ja samainen konsulttiyritys teki uuden typistetyn ja lauhkean paperin, joka sitten automaattimetron riskikartoituksena esitettin silloiselle joukkoliikennelautakunnalle ja projektin pohjustaminen pääsi jatkumaan. Ja tällä hetkellä näyttää siltä, että ollaan tekemässä puoliautomaattimetroa, vaikka vielä muuta uskotellaan ja valehdellaan.

    Valehtelu jatkuu HKL:n henkilöstölehdessä Lahdenrannan suulla toisaallakin: ”Nykyinen Kutsuplus on vasta alkusoittoa. Kun 10-20 vuoden kuluttua autot kulkevat ilman kuljettajaa, tarjoaa nykyiseen verrattuna monikertainen määrä Kutsuplus-henkilöautoja verrattaman palvelun, joka vastaa vaativankin henkilöauton käyttäjän tarpeita”. Minusta tässäkin näyttää siltä, että Lahdenranta on tukevasti jalat irti maasta, sillä realistista olisi ajatella, että noin käy tuskin koskaan tai vasta 40-50 vuoden kuluttua, jos hyvin käy.

  2. Pekka Sauri on Vuoden johtaja 03.06.2014 18:00
    Pekka Sauri on sisäistänyt viestinnän merkityksen johtamisessa, ja hän on modernin ja monikanavaisen viestinnän hyödyntämisessä edelläkävijä, ProComin palkintoraati toteaa. Sauri jakaa ja kommentoi tietoa niin päätöksenteosta kuin vaikkapa liikenteestäkin suoraan kaupunkilaisille. Johtajana hän on ratkaisukeskeinen ja rohkeasti itsensä likoon laittaja.

    ProComin jäsenistön ja palkintoraadin mielestä Saurin viestinnän reaaliaikaisuus ja läpinäkyvyys edistävät demokratian toteutumista.

    Vuoden johtaja -palkinto luovutettiin Saurille tiistaina 3.6. ProCom-päivän iltajuhlassa Kalastajatorpalla.

    http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/helsinki/vuoden-johtaja

  3. Asiasta toiseen: HKL:n toimitusjohtajan viran hakuaika päättyy tänään. Olisi kiinnostavaa saada huomenna uutisointia siitä, ketkä virkaa hakivat.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s