”Ratkaistaan jälkikäteen”

Laituriovikiista on ratkaistu, nyt mennään eteenpäin. Tämähän oli se viesti minkä automaattimetroprojektin johto aivan äskettäin kertoi julkisuuteen.

Kuten HKL:n johtokunnan tuoreelta esitystlistalta käy ilmi on tämäkin miljoonaluokan riita todellisuudessa vain siirretty välimiesoikeuden ratkaistavaksi:

Siemens toteuttaa laiturioviratkaisun herkillä tuntoreunoilla ilman erillistä lisätilausta, osapuolten mahdolliset erimielisyydet toteutuksen kustannuksista ratkaistaan jälkikäteen Länsimetrosopimuksen ja Etenemissopimuksen mukaisessa erimielisyyksien ratkaisuprosessissa.

Oliko HKL:n johdolla valtuudet siirtää riita 11 miljoonasta eurosta tulevaisuuteen mahdollisesti kokonaan kaupunkilaisten maksettavaksi?

Kaupungin tiedottamisvelvollisuuteen sisältyy myös se, että kaupungin kannalta ikävistäkin asioista pitää oma-aloitteisesti kertoa julkisuuteen. Nyt(kään) näin ei tehty.

Kiire on projektissa sen verran kova, että Espoon asemien laituriovet rakennettaneen ennen Helsingin puolen asennuksia, siis jos HKL:n johtokunta tähän suostuu. Projekti on ”edelleen kriittisellä polulla”, mitä myös ilmentää Siemensin tarjoamat ”valmiusasteet”. Vuodessa eteenpäin on menty noin prosenttiyksikön verran.

Listalla olevasta automaattimetron tilannekatsauksesta selviää myös, että johtokunnan kesäkuuksi vaatima vaihtoehtojen selvitys ei ole valmis. Eräs näistä oli hankkeen keskeyttäminen. HKL:n johtokunta kokoontuu tällä viikolla viimeistä kertaa ennen kesätaukoa.

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ””Ratkaistaan jälkikäteen”

  1. Jos johtokunta toimii tässä(kin) asiassa kumileimasimena olisi niiden, jotka ovat asiasta siellä eri mieltä, korrektia lähteä pois koko jk:sta. Edellyttäen a) että se on juridisesti mahdollista ja b) heillä on siihen riittävästi m***a (mm. kanan pyöräyttämää proteiinipitoista elintarviketta…). Puheita on pidetty mutta nyt viimeistään alkaa olla tekojen aika. Löytyykö jäseniltä katu-uskottavuutta? Toivottavasti.

  2. Päätetääkö tuolla HKL:n johtokunnan esityksellä 7.26 miljoonan lisätöistä? ”Länsimetron lisätöistä HKL suorittaa jo sovitun mukaisesti 7,26 milj. e” Vai onko tämäkin asia vain sovittu ennen päätöstä ja tuolla johtokunnan esityksellä se päätetään ilman tarkempaa tietoa?

  3. Aika mielenkiintoista että isot päätökset siirretään myöhempään käsittelyyn. Tosin Siemens voi hyvin ilmoittaa että sen vaatimukset ovat näistä erimielisyyksistä 0 euroa. Rahat se saa takasin myöhemmin huolto ja kunnossapitosopimuksilla. Nämä kustannukset on sitten pakko maksaa tai koko systeemi seisoo. Ja rahat eivät mene investoinnilta vaan käyttöpuolen rahoista. Näistä käyttökustannuksta ollaan HKL:n esityksissä oltu hyvin hiljaa. Onkohan HKL:n johtokunnan jäsenille esitetty jo mitä tulevat käyttö-, huolto- ja kunnossapitokustannukset ovat? Tämä olisi myös oleelista tietää kun vertaillaan automaattimetron tuomia kustannussäästöjä tai menoja ja kun tehdään päätöksiä siitä miten projekti etenee tai päättyy.

  4. Tämän päivän johtokunnan kokouksen esityslistatekstistä poimittua:

    ”Vaihtoehtoinen malli
    Systra (Systra SA) on HKL:n pyynnöstä selvittänyt vaihtoehtoista
    projektin toimintatapaa, mikäli projekti ei etene Siemensin kanssa
    halutulla tavalla. Vaihtoehdon analysointi on vielä kesken.”

    Näitä vaihtoehtoisia malleja aina Siemens-sopimuksen purkamiseen on ollut keskustelussa jo ainakin 2-3 vuotta, mutta ainakaan Matti Lahdenrannan toimitusjohtajakaudella niihin ei ole suhtauduttu vakavasti. Lahdenrannalle on ollut erityisen tärkeätä (syistä, joita voi vain arvailla), että henkitoreissaan oleva projekti pysyy pinnalla ainakin paperille vähintään hänen eläkkeellejäämiseensä asti. Muutaman viime vuoden aikana projektin todellinen katastrofaalinen tila ja se kuva, mikä projektista Lahdenrannan ja radiopsykologin ja heidän marionettiensa kanssa virallisen propagandan muodossa ulospäin annetaan, etääntyvät yhä kiihtyvällä vauhdilla toisistaan.

    On luotu illuusio, että kaikki voisi sittenkin vielä onnistua. Hah, syksyllä 2016 länsimetroa ei saada liikenteeseen eikä useampaan vuoteen sen jälkeenkään, mikäli jäädään odottamaan 100-sarjan ja muiden junien automaattimodifiointien valmistumista. Oli jo selvää etenemissopimiskeväänä, että jotain muuta pitää keksiä, mikäli länsimetroa ei haluta seisottaa vuosikausia hukkaputkena. Aikaa olisi ollut ja on vieläkin, mutta todellista halua Ristiinan paronilla ei Länsimetron liikenteen aloittamisen turvaamiseen ole ollut. On myös paljon mahdollista, että ymmärrys asioiden tilasta on puuttunut. Mahdollista on myös, että parin henkilön tahtotila automaattimetron saamiseen hinnalla millä hyvänsä on niin kova, että tarkoituksella tapetaan aikaa 100-sarjan ( vuosikausien ollaan tekevinään modifiointien kanssa), vedätetään ja ajetaan tilanne siihen jamaan, että kohta voidaan myydä poliitikoille 100-sarjalaisten korvaaminen uusilla Siemensin automaattijunilla, kun muitakaan vaihtoehtoja ei oikein haluta nähdä ja 100-sarja on jo elinkaarensa ehtoopuolella. 15 mijoonan asetinlaite-investointi muuttui satojen miljoonien ennenaikaiseksi puhallukseksi.

    Lahdenrannan toiminta on ollut jo ainakin 8 vuoden ajan automaattiprojektin keskiössä niin härskiä, täynnä sumutusta ja huijausta, että oksat pois! Aikoinaan HKL lupasi, että projekti toteutetaan ainoastaan, mikäli se on taloudellisesti kannattava. Etenemissopimuksen ja uusimman Berliinin laituriovilisäyksen jälkeen kannattavuus on etääntynyt entistä kauemmas alkuperäisestä, joka sekin kannattavuus oli ilmiselvän kikkailun tulosta. Asiat on käyty läpi aikoinaan moneen kertaan entisen joukkoliikennelautakuntalaisen Mirva Haltia-Holmbergin blogissa ja nyttemmin tässä Tommy Pohjolan blogissa, että turha niitä on enää tähän raapustaa.

    Sallikaa minun nauraa ja sanoa, että näillä eväillä projektiin uhratut panokset ja rahat valuvat hukkaan eikä hyötyjä voida millään keinoilla saavuttaa, puhumattakaan, siitä, että toimiva puoliautomaatti olisi valmiina 2016. Siemens valehtelee ja HKL haluaa sinisilmäisenä uskoa. Uskomatonta ajanpeluuta ja mahdollisten lisärahojen myöntämistä Siemensille osaratkaisujen myötä, mutta kokonaistilanne ei miksikään muutu ja kohta Siemens on taas vaatimassa lisää. Kaiken piti jo etenemissopimuksen myötä olla ratkaistu ja sujua kuin rasvattu, mutta niin vaan Berliinissä piti käydä hattu kourassa ja voi olla että välimiesmenettelyssä automaatin hinta jälleen
    kasvaa ilman että kuitenkaan saadaan kuitenkaan toivottua kokonaisjärjestelmää. Ja syyn Siemens kyllä osaa lakimiehineen vierittää HKL:n niskoille.

    Te johtokuntalaise olette päätöksentekijöitä ja uskaltakaa valtaanne käyttää. Lahdenrannan kohta väistyessä ryhtykää edistyksellisen vt. toimitusjohtaja Judströmin kanssa rohkeisiin toimenpiteisiin, joilla tämä automaattipelleily saa lopullisen sinettinsä. Käyttäkää valtaanne, Kälviä, Tamminen ja Lehtinen edistyksellisine kavereineen. Mitään automaatin myötä luvattuja hyötyjä ei tulla saavuttamaan, se on pelkkää kusetusta ja sumutusta. Miksi laittaa lisää rahaa investointiin, joka ei tuota mitään, vaan syö eväitä joukkoliikenteen järkevältä kehittämiseltä?

    1. Lyhyesti välimiesmenettelystä. Välimiesmenettely ei ota kantaa moraalisiin ja eettisiin seikkoihin. Sitä ei välttämättä tekisi oikeudenkäyntikään mutta asiakirjat olisivat ainakin joiltain osin julkisia. ”Jos asianosaisten välinen riita-asia on arkaluontoinen ja tyypiltään esimerkiksi sellainen, ett se saattaisi aiheuttaa suurta kohua vaikkapa mediassa, on välimiesmenettely asianosaisten kannalta ehdottomasti parempi ratkaisu kuin tuomioistuin.” Lähde: Rajala, L. (2011) Välimiesmenettely vaihtoehtoisena riidanratkaisukeinona.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s