Kauniisti pyytäen ei saa enää mitään

Vuosaari 17.6.2014
Surullisen kuuluisat laituriovetkin siirrettiin sitten riitojen sovitteluun. ”Jos asianosaisten välinen riita-asia on arkaluonteinen, ja tyypiltään esimerkiksi sellainen, että se saattaisi aiheuttaa suurta kohua esimerkiksi mediassa, on välimiesmenettely asianosaisten kannalta ehdottomasti parempi ratkaisu kuin tuomioistuin”, todetaan Laura Rajalan opinnäytetyössä.

Aivan mieletöntä, siis aivan mieletöntä.

Siitä ei ole montakaan viikkoa kun HKL:n johtokunta kehoitti liikennelaitoksen virkamiesjohtoa selvittämään automaattimetroprojektin vaihtoehdot niin, että luotamusmiehet voisivat ottaa projektin jatkoon kantaa vielä ennen kesälomia. Siis tämän vuoden kesälomia. Vaihtoehdoista äärimmäisenä olisi automatisoinnin keskeyttäminen.

Ulkopuolinen selvittäjä ei kuitenkaan suoritunut selvitystehtävästään eiliseen mennessä. Osalle johtokuntaa, tarkkaan ottaen puolelle johtokuntaa miinus puheenjohtaja, selitykset eivät kelvanneet. Niukasti äänestyksen hävinnyt vastaehdotus automaattimetroprojektin tilannekatsaukseen kuului näin:

HKL:n johtokunta edellyttää, että kun Systran projektin vaihtoehtoinen toimintatapa saadaan analysoiduksi tuodaan projektin jatkovaihtoehdot pikaisella aikataululla tarvittaessa ylimääräisessä kokouksessa HKL:n johtokunnan päätettäväksi. Mikäli jatkoa esitetään tuolloin Siemensin kanssa, tulee olla sovittuna myöhästymissanktio sekä muutos Etenemissopimukseen siten, että siinä sovitun välimiesoikeudessa riideltävien erimielisyyksien aikaisimmaksi aloituspäiväksi muutetaan Länsimetron liikenteen käynnistymispäivä. Päätösehdotuksesta poistetaan sana ”suunnitellusti” ja korvataan sanalla ”viimeistään”.

Yllä mainitun sijasta hyväksyttiin tämä:

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation. Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta edellyttää, että länsimetro avataan liikenteelle elokuussa 2016. HKL:n johtokunta pitää kriittisenä Siemens:in konkreettista sitoutumista projektin aikatauluun ja pyytää projektin etenemisvaihtoehtojen esittelyä johtokunnalle pikemmiten.

Äänestyksessa hävinneen vastaehdotuksen laatineet Kari Kälviä (vihr.) ja Ari Lehtinen (sdp) jättivät asiasta eriävän mielipiteen kokouksen pöytäkirjaan:

Kälviä ja Lehtinen katsovat, että Kälviän esittämä ja Lehtisen kannattama vastaesitys olisi tullut hyväksyä.

Pääsääntöisesti Siemensin sitoutuneisuus yhdessä sovittuihin aikatauluihin on pettänyt HKL:stä johtumattomista syistä. Käytännössä Siemensillä ei ole tällä hetkellä taloudellisia myöhästymissanktioita HKL:n suuntaan projektin aikataulun viivästymisen suhteen, koska automaatiosopimuksessa määritellyt sanktiot ovat jo täysimääräiset. Jos Siemens uskoisi itse antamaansa valmistumisaikatauluun elokuulle 2016, olisi myöhästymissanktioiden sopiminen nyt mahdollista ja Siemensin uskottavuus osaamisesta vahvistuisi.

Etenemissopimuksessa määritelty välimiesoikeuskäsittely projektiin liittyvistä erimielisyyksistä tulee myöhentää siihen ajankohtaan, jolloin Länsimetro aukeaa liikenteelle. Tämä oli Etenemissopimuksen lähtökohta, jolla pyrittiin takaamaan projektin etenemiselle täysi työpanos ja työrauha. Tällä vastaesityksen mukaisella päätöksellä johtokunta olisi antanut HKL:n virkamiehille tarvittavan tuen projektin jatkoneuvotteluille Siemensin kanssa, jolla saavutettaisiin HKL:n, helsinkiläisten veronmaksajien ja Länsimetron kannalta mahdollisemman hyvä lopputulos.

Päätösasiakirjoihin hiukankin perehtynyt voi todeta, että HKL:n johtokunnan usein lausumilla edellytyksillä ei ole enää juurikaan muuta kuin muodollista virkaa. Ja kauniisti pyytämällähän automaattimetroa on tähänkin asti rakennettu? Sopimukset ovat sellaisia, että lähes kaikesta riidellään luotamuksellisessa (lue: salaisissa) välimieskäsittelyssä, mikä sopii hyvin huonosti kaupungin omistaman ja omien sanojensa mukaan visusti julkisuusperiaatetta vaalivan liikelaitoksen imagoon. Tähän sisältyy se, että alkuperäiseen hankintasopimukseen sisältyvistä laituriovista kehitetään ensin oikein huolella lähes 11 miljoonan euron kiista, jonka ratkaisusta sitten kerrotaan julkisuuteen ”osapuolten näkemysten lähentyneen” vaikka tosiasissa tämäkin riita on vain siirretty välimieskäsittelyyn. Yksitoista mijoonaa euroa! Aivan kuten tuoreeltaan arvelin, Siemens ei ole tätä vaatimusta haudannut.

Helsingin kaupungintalo

Olen aivan kohta menossa kaupungintalolle kuulemaan minkälaisen debatin poliitikot saavat aikaan tarkastuskertomuksesta. Hyvässä lykyssä joku valveutunut luottamushenkilö pyytää kohdassa ”liikennelaitos” selvennystä, mutta tätä epäilen. Kysyä voisi vaikkapa miten on mahdollista, että metrohankkeeseen laitetaan myöhästymisten vuoksi nyt miljoona viikossa mutta terveyspalveluihin ja kouluihin ei fyrkkaa riitä? Tai sen, miksi kukaan ei eroa?

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Kauniisti pyytäen ei saa enää mitään

  1. Nythän sitten sekä pisara että Kivenlahden metro saivat hallitusneuvotteluissa jättimäisen summan rahaa, joten velikerhon porsastelu saa jatkua taas ainakin vuosikymmenen lisää erilaisten tunneleiden parissa. Näin sitä vääryys palkitaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s