Eduskunta ja erikoinen näkemys

Eduskunta 240614

Eduskunta kokoontui tänään televisioituun keskusteluun uuden hallituksen ohjelmasta. Siellä täällä puheenvuoroissa pilkisti Kivenlahden metrolle, Pisara-radalle ja Tampereen raitiotielle luvatut valtion tuet. Hankkeita ja niiden rahoitusta joko tuettiin hurmoksellisesti tai epäiltiin suuresti.

Kansallisen areenan eli telkkarin julkisuutta laventavista mahdollisuuksista huolimatta kokeneimmatkaan oppositiopoliitikot eivät halunneet kertoa esimerkiksi kainuulaisille katsojille minkälaiseen valheiden suohon heidän veroeuronsa uppoavat. Näinpä myös rötösherroja mieluusti jahtaava Timo Soini (ps) leimautui ns. metroänkyräksi, vaikka miehen puheet ainakin Espoon valtuustossa todistavat enemmän metroprojektin suunnitteluun ja johtamiseen kohdistuvasta arvostelusta kuin vastenmielisyydestä itse liikkennemuotoa kohtaan. Mielenkiintoisesti Soinia moitti varsinkin helsinkiläinen Paavo Arhinmäki (vas.), jonka oma liikenneministeri vielä aivan äskettäin sinnikkäästi pitäytyi sovituissa kehysraameissa, priorisointilistoissa sekä johtamansa ministeriön hankearviointiohjeistuksessa.

Se ei enää yllätä, että kaikkeen päätöksentekoon lisää avoimuutta vaativat Vihreät vaikenevat metrosotkuista eduskunnassakin. Demareillakin on suora yhteys Helsingin ja Espoon metrohankkeen sekaville pääkallopaikoille, mutta nämäkin toverit olivat hiljaa.

Kivenlahden metro taidettiin tuottaa uuden feel good -hallituksen ohjelmistoon Espoon kaupunginjohtajan ja silloin vielä tulevan pääministeri Alexander Stubbin kahdenkeskisen neuvonpidon tuloksena. Se on ihan johdonmukaista. Stubbhan ennakoi Länsimetro -hankkeen etenemistä talvella näin:

– Maailmalla tämä sijoittuu sillä tavalla, että on olemassa tietty ydinkeskusta niin kuin laajemmin katsottuna, ja se on varmaan tuo stadi eli Helsinki, ja sitten sen ydinkeskustan ympärille muodostuu sellainen mesta, missä on helppo ja kiva perheiden asua, ja se on Espoota parhaimmillaan.

– Tällaisena kuluttajana, isänä ja espoolaisena aina kun Espoota rakennetaan, se on hyvä juttu. Tulee metroa, tulee uusia asuinalueita, tulee uusia rakennuksia ja kauppoja, toivottavasti uusia rafloja kanssa, Stubb nauraa. – Yle uutiset 3.2.2014

Jotta Espoon nokkamiesten yhteys kävisi selväksi palautetaan mieliin myös kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän hieman myöhemmin antama kireä lausunto, jonka totuudenmukaisuus olisi ollut helppo tarkistaa. Tässä vaiheessa julkisuudessa oli jo jonkin aikaa keskusteltu Espoon teknisen toimen johtajan Olavi Loukon antamista valistuneista arvioista, jotka koskivat Kivenlahden metron edullisuutta ja hankeselvityksissä ilmenneitä epäselvyyksiä. Kritiikki oli myös tavoittanut kaupunginjohtajan:

Mäkelä ei halua juuri kommentoida väitettä Espoon toimittamien perustelujen puutteellisuudesta.

”Pidän erikoisena tätä näkemystä.” – HS 21.3.2014

Se mikä rönsyilee HKL:n johtokunnassa ja Länsimetro Oy:n hallituksessa päätyy valtuustojen ja kaupunginhallitusten kautta lopulta eduskuntaan ja suoraan lähetykseen. Mistään rikkinäisestä puhelimesta ei voi puhua. Sanoma on täysin selvä ja päätelmä kirkas: Helsingin ja Espoon metrohankkeessa on johdonmukaisesti erikoisuuksia. Erikoista ei sen sijaan enää olisi se, että rakentajien ja jonkun vaalikassan väliltä löytyisi selkeä yhteys. Korvat hörölle!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s