Feel good -meininki

Olavi Louko havaitsi taannoin minun olevan metron vastustaja. Se ei tietenkään ole totta. Kysyin vain missä ovat Kivenlahden metron päivitetyt hyöty/kustannuslaskelmat. Mielestäni 800 miljoonan euron hankkeen järkevyydestä täytyy voida esittää muutakin kuin toiveita ja unelmia. Ei Louko osannut, eikä osannut kukaan muukaan vaikka Helsingin ja Espoon metrohankkeen tähän astisten epäonnistumisten perusteella selvitysten pitäisi olla viimeisen päälle hyvät. Edelleen mennään eteenpäin kuitenkin feel good -meiningillä. Näin tehdään siitäkin huolimatta, että projektijohdon omista selvityksistä löytää tietoa jonka perusteella touhu todellakin vaikuttaa hölmöläisten hommalta. Tosin sen löytäminen vaatii toisinaan Columbon taidot. Se ei liene sattumaa.

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Feel good -meininki

  1. Minusta tuli metron vastustaja, kun tajusin kannattaneeni metroa lähinnä feel good -hengessä, ikään kuin synonyyminä hyvälle joukkoliikenteelle. Tähänhän HSL-alueen joukkoliikennepropaganda on vuosikymmeniä tähdännytkin.

    Sitten järki lopulta pakotti myöntämään, että metrossa on pielessä sekä hinta että laatu. Hinta vie edellytykset tehdä joukkoliikenteeseen nopeita parannuksia ja rahat upotetaan maan alle tuottamaan hyötyjä ”ehkä joskus”. Samalla haalitaan joukkoliikennehankkeiden ympärille suuret rakennusyhtiöt ja velipiirit, joiden läsnäolosta ei ole koskaan ollut veronmaksajille muuta kuin haittaa.

    Laatu on vain metron sisäistä laatua: on varmasti mukava istua tasaisesti kulkevassa metrojunassa, mutta harvaan asutulla seudullamme se palvelee kunnolla vain asemiensa välittömässä läheisyydessä asuvia. Monen matkat muuttuvat vaihdollisiksi ja pitenevät, eikä joukkoliikenteen käyttö siis kasva kuin nousuina, joita sitten käytetään muka todisteina käyttöä lisäävästä vaikutuksesta.

    Koska olen korkeatasoisen joukkoliikenteen ystävä, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin vastustaa metroa, joka on Helsingin kokoiseen paikkaan ylisuuri ja liian kallis instrumentti. Sellaisena se kuitenkin tuottaa feelgoodia niille, jotka haluavat nähdä Helsingin suurempana kuin se on.

    1. Niin, epäkohdista ja suoranaisesta valehtelusta huomauttamalla, valittamalla ja kantelemalla leimautuu metron vastustajaksi vaikka kyseessä on päätöksentekoon kohdistuva kritiikki. Kritiikin kritiikistä huolimatta pohdin Maan alla -kirjalle jatkoa. Länsimetron rakentamiseen ja varsinkin Kivenlahden metron puliveivaukseen liittyy niin paljon merkillisyyksiä että ne ansaitsevat oman opuksen.

    2. Nykyisillä suunnitelmilla metro ei jatkossa välttämättä palvele hyvin edes asemien välittömässä läheisyydessä asuvia, koska metron varrelle suunniteltu rakentaminen ei ole missään suhteessa rajalliseen kapasiteettiin. Metro ei myöskään ole kulkuvälineenä joustava. Jos metroliikenteessä on ongelmia (niin kuin ajoittain on), on riittävien korvaavien yhteyksien järjestäminen vaikeaa tai jopa mahdotonta. Itä-Helsingissä huolena on, että länsimetroon liittyvät kuviot sotkevat idän joukkoliikenteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s