Kova lobbaus toi Espoolle metrorahaa

Alla tiivistelmä tänään maanantaina Hufvudstadsbladetissa julkaistusta jutusta. Rakennusteollisuus RT lobbasi Kivenlahden metrorahat hallitusohjelmaan ja se tehtiin lähtötilanteesta, että Espoo ei Liikenne- ja viestintäminsteriön mukaan ole vieläkään päivittänyt hankkeen hyöty/kustannuslaskelmaa.

Mitä tapahtui maaliskuun ja kesäkuun välisenä aikana? Liikenneministeri Merja Kyllönen (Vas.) kertoi 19.3 Espoon Länsimetroa koskevien hyöty- ja kustannuslaskelmissa olevan edelleen puutteita. Heti sen perään budjettineuvotteluihin kokoontunut hallitus sanoikin ei. Kivenlahden metrolle ei myönnettäisi valtion tukea.

Valtion osallistuminen rakennuskustannuksiin oli Espoon valtuuston helmikuussa asettama ehto.

Kesäkuussa hallitus vaihtui. Juhannuksen kynnyksellä uusi valtiovarainministeri Antti Rinne (Sdp) kertoi, että Kivenlahden metro rakennetaan. Hallituksen kurssi oli kääntynyt täysin.

Hallituksen vakuuttanut selvitys metrohankkeen taloutta piristävistä työllisyysvaikutuksista on Rakennusteollisuus RT r.y.:n tekemä raportti. Kalvosarja – lobbausmateriaali – selityksineen on luettavissa RT:n nettisivuilla.

Rakennusteollisuus r.y. on rakennusalan yritysten yhteinen edunvalvontajärjestö. Sen hallituksessa on edustettuna neljä suuryritystä (NCC, YIT, Lemminkäinen, Rudus) joille Länsimetron rakentaminen on vähintään kymmenien miljoonien eurojen arvoinen urakka. Moni muu firma hyötyy hankkeesta aliurakoiden kautta.

VTT:n tutkimusalaan kuuluvat rakentamisen yhteiskunnalliset vaikutukset.

Olemme tehneet analyysejä räätälöidysti yksittäisistä hankkeista sekä pitäneet ajantasalla Rakennusteollisuus ry:n yhteenvetoa rakentamisen yhteiskunnallisista vaikutuksista

(https://www.rakennusteollisuus.fi/Tietoa-alasta/Talous-tilastot-ja-suhdanteet/ )

Länsimetron jatkosta tehty analyysi perustuu VTT:n tuottamiin kertoimiin, mutta sen on tehnyt ja toimittanut valtiovarainministerille Rakennusteollisuus ry. -VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio, 21.8.2014

VTT:n erikoistutkija puhuu sähköpostiviestissä ”Länsimetron jatkosta” tehdystä analyysistä. RT:n viestintäjohtaja taas kertoi minulle heti perään puhelimessa, että mitään erikseen Länsimetron jatkoa varten räätälöityä analyysia ei ole.

Kahden suurimman hallituspuolueen Kokoomuksen ja Sdp:n todellisista vaikuttimista on vaikea löytää edes jotain vähän ns. mustaa valkoisella. Metrohankkeesta käydyistä suljetuista kabinettikeskusteluista ovat kuitenkin aikaisemmin raportoineet sekä HS että Aamulehti. Voi kysyä onko eräänä taustavaikuttajana ensi vuoden eduskuntavaalit? Rakennusalan vaalirahalla on ainakin kaksi ottajaa. Sitäkin on ehkä mietitty, että keskustan vaalivoitto ja hallitukseen meno saattaisi tietää metrorahojen menetystä? Niistähän on toistaiseksi ainoastaan hiukan löyhää tarkempi lupaus.

Lobbaaminen ei ole kiellettyä. Mielenkiintoiseksi koko kuvion tekee se, että Kivenlahden metrosta ei edelleenkään ole esitetty päivittettyjä selvityksiä, siis sellaisia joita valtion tukemilta isoilta liikennehankkeilta vaaditaan. Liikenne- ja viestintäministeriön hankeohjeistuksen mukaan tukea anottaessa pitäisi aina pyrkiä mahdollisimman puolueettomaan selvitykseen projektin yhteiskunnallisista vaikutuksista.

”Kivenlahteen tai Saunalahteen ulottuvan metron kustannustehokkuuden tekee haastavaksi se, että hanke ulottuu yhdyskuntarakenteen reunoille saakka, eikä takamaastosta löydy merkittävää matkustaja- kysyntää investoinneiltaan ja matkustajakapasiteetiltaan järeään hankkeeseen. Kun arvioidaan metron jatkeen kaikki matkustajat 30 vuoden ajalta, on pelkän investoinnin kustannus matkustajaa kohti noin 1,5 euron suuruiseksi.” Näin lukee 15.5.2012 päivätyn Länsimetron jatkeen hankearvioinnin yhteenvedossa. Reilua viikkoa myöhemmin Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko arvioi hanketta Espoon lehdistötiedotteessa näin: ”- Louhintatöiden jatkaminen heti Länsimetron louhintojen perään olisi alan työllisyyden, suhdanteiden sekä rakentamisaikataulujen kannalta järkevää. Lisäksi vältettäisiin päällekkäisyydet muiden suurten tulossa olevien infrahankkeiden kanssa. Näin saatettaisiin säästää jopa 100 miljoonaa euroa, kertoo teknisen toimen johtaja Olavi Louko.”

Joulukuussa 2013 Loukon arvio hinnanalennukseksi jo 200 miljoonaa euroa. Itse hankkeen h/k-lukuja ei sen sijaan ole täsmennetty.

 

Tähän mennessä tapahtunut
2012

15.5 Liian raskas ja sitä kautta kannattamaton liikenneinvestointi, todetaan Espoon teettämässä Kivenlahden metroa koskevassa hanke-arvioinnissa. Yhteenvedossa lukee: ”… hanke ulottuu yhdyskuntarakenteen reunoille saakka, eikä takamaastosta löydy merkittävää matkustajakysyntää investoinneiltaan ja matkustajakapasiteetiltaan järeään hankkeeseen. Kun arvioidaan metron jatkeen kaikki matkustajat 30 vuoden ajalta, muodostuu pelkän investoinnin kustannus matkustajaa kohti noin 1,5 euron suuruiseksi.”

22.5. Espoon valtuusto hyväksyy Länsimetron jatkeen hankesuunnitelman.

2013

10.6. Espoo anoo valtiolta rahaa rakentamiseen.

15.10. Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan metrohanketta tukeva lausunto.

24.10. Liikenne- ja viestintäministeriö torppaa Espoon hakemuksen.

19.12. Olavi Louko myöntää HBL:ssä keksineensä Kivenlahden metron hinnanalennuksen omasta päästään.

20.12 Eduskunta antaa hankkeelle tukensa.

2014

24.2. Espoon valtuusto päättää jatkaa metrorataa Kivenlahteen, ”sillä onhan hankkeella nyt eduskunnan tuki.”

19.3.Liikenneministeri Merja Kyllönen sanoo HBL:ssä, että Espoon selvitykset ovat edelleen puutteellisia.

26.3. Hallitus sanoo ei Länsimetron jatkeelle.

19.6. Uusi hallitus sanoo kyllä Länsimetron jatkeelle.

12.8. Liikenne- ja viestintäministeriö vahvistaa HBL:lle, että Espoo ei ole edelleenkään päivittänyt metrohankkeen hyöty- ja kustannuslaskelmia.

25.8 HBL kertoo miten lobbausmateriaali ja puutteelliset selvitykset vaikuttavat maan hallituksen päätöksiin.

Lähteet

Rakentamisen yhteiskunnalliset vaikutukset 2012, kuvaajat, Rakennusteollisuus RT r.y.

Rakentamisen yhteiskunnalliset vaikutukset 2012, selitystekstit, Rakennusteollisuus RT r.y.

Länsimetron jatke, Matinkylä-Saunalahti , alustava hankearviointi 15.5.2012, Espoon kaupunki ja Strafica

Espoo haluaa aloittaa Länsimetron jatkeen rakentamisen jo vuonna 2013, lehdistötiedote 24.5.2012

Valtion osallistuminen Matinkylä-Kivenlahti -metron kustannuksiin, Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto, lausunto 15.10.2013

Pöytäkirja 24.2.2014, Espoon kaupunginvaltuuston kokous

Liikeneministeri Merja Kyllösen vastaukset toimittaja Tommy Pohjolan esittämiin kysymyksiin, sähköpostiviesti 18.3.2014

Kirjeenvaihto Espoo-LVM-HBL, 10.6.2013–12.8.2014

Louko satte själv den billigare prislappen, HBL 19.12.2013

Trafikministern är missnöjd med bristfällig metroutredning, HBL 19.3.2014

Så sätter staten press på metropolen, HBL 26.3.2014

Sähköpostit HBL-VM-VTT, 20-21.8.2014

Muu media

Lobbyplag, lehdistötiedote 6.7.2013

30.000 lobbyists and counting: is Brussels under corporate sway?, The Guardian 8.5.2014

Länsimetron jatke on vahvasssa nostessa minihallitusneuvotteluissa, HS 18.6.2014

Länsimetron jatke sai nostetta, HS 19.6.2014

Kokoomus painosti Sdp:n Länsimetron jatkamisen taakse, Aamulehti 19.6.2014

Haastateltavana joukkoliikennetutkija Antero Alku, Ylen Ykkösaamu, 1.7.2014

Mainokset

9 kommenttia artikkeliin ”Kova lobbaus toi Espoolle metrorahaa

  1. Asiasta toiseen: Onkohan median tiedossa, että HKL:n johtokunta kokoontuu tänään tekemään kaupunginhallitukselle esityksen Lahdenrannan seuraajaksi? Esityslistan mukaan vt. toimitusjohtaja Judström esittää virkaan Lehmuskoskea.

    Jännä juttu, että blogia seuraa ja kommentoi selvästikin asioista hyvin perillä olevia tahoja. Viime metreille nyt valitut kaksi hakijaa kerrottiin blogikommenteissa jo keväällä, 23.4.: https://helsinginmetro.wordpress.com/2014/04/23/seuraajapeli-on-jo-kaynnissa/#comments

    Ei kieltämättä voi välttyä sellaiselta vaikutelmalta, että asia olisi pedattu ja sovittu hyvissä ajoin etukäteen. Lisäksi kumpikaan johtokunnan haastattelemista kärkihakijoista ei tule kaupungin ja HKL:n ulkopuolelta.

    1. Noiden kahden kärkikandidaatin arvaaminen etukäteen ei ollut mitenkään vaikeaa Helsingin hallintokulttuuria tunteville. HKL:n erikoisosaamiseen kuuluvaa ratikka- ja metrokokemusta ei ole voinut hankkia missään muualla kuin HKL:llä, joten on selvää, että loppusuoralle päässeillä on HKL-tausta. Jotta en vaikuttaisi pelkästään jälkiviisastelijalta, kerron myös, että seuraavaksi liikennesuunnittelupäälliköksi nousee Leena Silfverberg.

      1. Ajattelin palata tähän tj-asiaan loppuviikosta, kun kaupunginhallitukseen menevä esitys valmistuu. Keskitytään tässä ketjussa Kivenlahden metroon.

    1. Ei, ei näytä hyvältä tämä iso kuva. Samaan aikaanhan iloitaan myös uuden Lastensairaalan keräystavoitteen täyttymisestä – mikä sinänsä on tietysti fantastista – mutta kai siihen myös voi todeta, että sairaalaan ei ollut verofyrkkaa kun taas kerrotunlaisin perustein junailtu metrohanke saa satoja miljoonia. Kai se sairaalakin on tulevaisuuden rakentamista ja mahdollistamista? No, metroseuranta jatkuu. Olen pyytänyt kommenttia Valtiontalouden tarkastusvirastolta, Liikennevirastolta sekä oikeusministeriltä. Vastauksia odotellessa jne.

  2. Tänään HS uutisoi Espoon olevan vakavissa talousvaikeuksissa. Mutta metroahan tämä ei toki koskene mitenkään. Säästetään sitten lapsista, sairaista ja muista ei niin välttämättömistä kohteista, Kivenlahden metro on välttämätön.

    Samalla kun ihailen Tommyn ja HBL:n journalismia, pohdin, mitä kaikkea sekoilua olisi jäänyt tapahtumatta, jos kaikki Tommyn ja HBL:n jutut olisivat olleet valtalehti HS:n uutisia, eli lähes jokaisen asukkaan tiedossa. Automaattifarssi olisi ajat sitten keskeytetty, useita johtajia olisi eronnut tai erotettu, eikä Espoon tai valtion tarvitsisi syytää euroakaan metroon, vaan joukkoliikennettä parannettaisiin edullisilla ja laadukkailla keinoilla.

    Vaikenemalla itse valitsemistaan asioista HS ohjailee pääkaupunkiseudun kehitystä, M.O.T.

    1. Helsingin Sanomien valta on pelottava, varsinkin kun virkakoneisto ja poliittiset päättäjät käyttävät sitä hyväkseen. Jos HS vaikenee asiasta, on melkein kuin sitä ei olisi olemassakaan.

      Ratkaisu Hesarin vallan murtamiseen olisi, että mahdollisimman moni lopettaisi tilauksensa. En itsekään ole toistaiseksi uskaltanut niin toimia, koska on pakko pysyä selvillä siitä, mihin meidän kulloinkin halutaan uskovan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s